Telekom menja tarife od 5. januara: Koja su prava korisnika? 1Ilustracija Foto: Shutterstock /N1

Mobilni operator Telekom Srbija najavio je 1. decembra na svom sajtu novu promenu tarifa za korisnike njihovih usluga, bez direktnog obaveštenja o promeni cena.

Iako se u toj promeni poskupljenje paketa ne navodi eksplicitno, Danasu su pisali brojni građani sa pitanjem koliko će ih sada paketi koštati.

Najveći problem to predstavlja onima koji su trenutno pod vazećom ugovornom obavezom.

„Imam aktivnu ugovornu obavezu za postpejd tarifu Soko lite, sada plaćam 3.199 dinara, a od 5. januara cena će biti 3.849 dinara. Zato što dodaju neki gigabajt, što meni ne treba. A Boks 4 crveni paket sa trenutnih 5.499 ide na 6.600“, navodi naš čitalac.

Međutim, u saopštenju Telekoma od 1. decembra, nije najjasnije šta i da li poskupljuje i šta se tačno menja.

Telekom menja tarife od 5. januara: Koja su prava korisnika? 2
foto Mirjana Stevanović

Oni su naveli da će za sve njihove korisnike od 5. januara važiti paketi iz „aktuelne komercijalne ponude“.

„Pažljivo prateći svakodnevne potrebe i navike u korišćenju naših usluga, unapredili smo ponudu kako bi korisnicima pružili veći komfor i što bolje korisničko iskustvo“, naglasi su u saopštenju.

Aktuelna ponuda i nove tarife već su postavljene na sajtu Mts-a, samo nije poznato od kada tu stoje. Ipak, kada se pogledaju stare tarife, vidimo da je njihovo važenje prestalo 5. novembra ove godine.

Dodatnu zabunu stvara to što važenje novih tarifa kreće od 5. januara, te tarife su skuplje u odnosu na pređašnje, a iz Telekoma tvrde da u narednoj godini neće biti poskupljenja.

Iz Telekoma su za Danas potvrdili da se te aktuelne cene neće menjati sledeće godine, što ne znači da od sledeće godine neće samo početi da se primenjuju, jer su one već pre mesec dana promenjene.

„Ovako kreirani paketi predstavljaju savremeni odgovor na zahteve naših korisnika, koji su želeli značajno veće brzine ‘uploada’ u domenu fiksnog interneta, što dodatno olakšava poslovanje svima koji rade i zarađuju onlajn“, poručuju oni za Danas.

Kako dodaju, novi paketi nude određena poboljšanja.

„Garantovano neograničen mobilni data saobraćaj, bez obzira na paket i potpuno besplatno telefoniranje i SMS u MTEL zoni značajno će smanjiti troškove svima koji imaju rodbinu ili prijatelje u dijaspori“, tvrde iz Telekoma.

Međutim, kako su građani koji su se zbog ovog problema javili Danasu, naveli, oni će pretpeti poskupljenja iako ništa od ovoga nisu tražili.

Brojni korisnici žele da zadrže pakete kakve imaju, ali i cene, što ipak neće biti moguće.

Ukoliko se aktuelne tarife od 5. januara primenjuju na sve korisnike, to bi onda moglo značiti da naredne godine stižu i veći mesečni računi, iako po tom pitanju nismo uspeli da dobijemo dodatno objašnjenje iz Telekoma.

Ono što unosi dodatnu zabunu, jeste da su nazivi pojedinih paketa promenjeni, pa u novoj ponudi ne postoje recimo Omorika 12 ili Omorika 25 već će sada biti Omorika S i Omorika M, dok su pojedini paketi ostali isti.

Ako uporedimo osnovnu mesečnu naknadu dosadašnjeg paketa Soko lite koja je iznosila 4.599 dinara, vidimo da će ona po novim cenama biti skuplja za 550 dinara.

Dakle nova cena ovog paketa biće 5.149 dinara, što je povećanje od oko 12 odsto.

Soko max paket biće skuplji za 100 dinara mesečno.

Ostale mobilne pakete nije bilo moguće porediti zbog njihovog menjanja, a takođe u novoj ponudi iz Mts-a nisu naveli kolika je mesečna naknada do sada bila za one sa ugovornom obavezom i one koji koriste eRačun.

Telekom menja tarife od 5. januara: Koja su prava korisnika? 3
Aktuelni cenovnik Izvor: Screenshot/Mts

Ipak, ove nove cene uporedili smo sa cenama koje su važile od 1. novembra 2022. godine do 13. novembra prošle godine.

Tu možemo da vidimo da će mesečna naknada uz ugovornu obavezu za istu tarifu Soko lite iznositi 3.849 dinara, a da je u tom periodu ona bila 3.049 dinara.

To je povećanje od 800 dinara, odnosno oko 26 odsto u odnosu na cene koje su važile do pre samo godinu dana.

Takođe, poskupeće i ostali paketi iz Mts ponude.

Recimo, crveni Box 4 paket, koji je do sada uz ugovornu obavezu, a bez eRačuna, koštao 5.599 dinara mesečno, sada će koštati 6.699 dinara.

To znači da će ovaj paket poskupeti za 1.100 dinara, odnosno za skoro 20 odsto.

Kakva su prava korisnika?

Prava korisnika u ovim slučajevima su ograničena, o čemu je i ranije pisalo Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva.

Cena za prevremeni raskid ugovora na određeno vreme je, prema važećem Zakonu o elektronskim komunikacijama, naknada štete.

Ipak, kako je Efektiva pojasnila, iz Zakona o zaštiti potrošača, Zakona o elektronskim komunikacijama i Zakona o obligacionim odnosima proizilazi da postoji sedam slučajeva u kojima potrošač nije dužan da operatoru plati ovu naknadu.

Među tim tačkama stoji da korisnik ne mora da plati naknadu za raskid ugovora ukoliko nije saglasan sa promenom cene usluge, kao i ako nije saglasan sa promenom tarife.

Zakon, takođe, predviđa da operator mora potrošča da obavesti o promeni cena najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena.

Tokom tih 30 dana, počev od prijema obaveštenja o nameri promene cena, potrošač može da izjavi raskid ugovora i u tom slučaju mu naknada ne sme biti zaračunata i naplaćena.

Kako se dodaje, obaveštavanje potrošača mora biti lično, a može biti javno tek ako lično obaveštavanje potrošača nije moguće.

Predsednik Efektive Dejan Gavrilović za Danas kaže da operatori ovo rade svako malo. On podseća korisnike da imaju pravo na raskid ugovora, kada se promeni cena ili programska šema, i da to važi za sve operatore.

„Po zakonu, operatori imaju pravo na to, što je malo nakaradno, jer čemu onda ugovorna obaveza“, ukazuje Gavrilović.

On je mišljenja da treba izmeniti zakon i sprečiti ih da to rade.

„Mora se uvesti da se ugovor sa rokom važenja poštuje tokom tog roka. To je bitno. Ovako, danas Mts, sutra SBB, pa Jetel…“, upozorava Gavrilović.

Telekom već dizao cene ove godine

Podsećamo, Telekom je, uz druga dva operatora, već podizao cene usluga početkom ove godine.

Sva tri mobilna operatera u Srbiji – Jetel, Mts i A1, podigli su cene svojih usluga  početkom godine i to maltene u isto vreme.

Pored toga, problem je nastao, jer nisu svi na adekvatan način obavestili korisnike o tome.

Prema tvrdnjama korisnika Mts-a, oni su i tada za to mogli da saznaju samo preko saopštenja na zvaničnom sajtu kompanije.

Zbog tih okolnosti, u celu priču uključila se i Komisija za zaštitu konkurencije, ali je ocenjeno da na osnovu prikupljenih činjenica „ne može da se zaključi postojanje direktnog ili indirektnog tajnog dogovaranja“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari