Temu "na svakom ćošku": Da li niske cene i agresivan marketing garantuju opstanak na tržištu? 1Foto: Shutterstock/Tada Images

Kineska plaftorma Temu za kratko vreme napravila je bum na srpskom tržištu, što zbog agresivnog marketinga, što zbog niskih cena proizvoda koje nude. Međutim, stručnjaci su skeptični po pitanju dugoročne održivosti takvog pristupa.

Temu aplikacija za onlajn prodaju najrazličitijih proizovda pojavila se nedavno i u Srbiji i za kratko vreme pridobila je brojne korisnike u našoj zemlji.

Ova kineska kompanija ušla je na tržište sa izuzteno niskim cenama i brojnim primamljivim ponudama za potrošače.

Iz tog razloga, uspela je da bude konkurentna Aliekspresu, koji je, takođe, po dolasku u našu zemlju privukao brojne potrošače.

Međutim, čini se da je Temu ponudio još niže cene, ali je na tržište ušao i uz značajno snažniju i agresivniju marketinšku kampanju.

Svako ko koristi društevene mreže i internet uopšte u našoj zemlji, morao je bar negde da naleti na reklame ove kompanije.

Pored toga, svako ko ima Temu aplikaciju, dobija veliki broj ponuda sa popustima i akcijama koje vuku potrošače da kupuju, čak i kada im nešto ne treba, jer je povoljno.

Ekonomista Danilo Šuković za Danas kaže da po definiciji agresivni marketing na dugi rok teško može da da dobar rezultat.

„Mnogo je bolja strategija ako imate marketing sa ciljem da se stvori brend i time uspostavi čvrsta veza između potrošača i prodavca, što su mnoge firme i uradile“, ističe on.

Kako dodaje, to stvaranje brenda je ono što donosi rezultat.

„Ljudi danas ne razmišljaju da li je Bošova pegla ili Sonijev televizor dobar, jer su oni izgradili brend“, smatra Šuković.

Ako se ide sa brzim i naivnim marketingom, tu postoji više problema, navodi naš sagovornik.

„Ta agresivnost se mnogima ne sviđa, pa ih odbije. Takođe, uvek postoji opasnost da se ne sagledaju relne potrebe potrošača i da im se prikriju neke važne stvari u početku, koje ih posle razočaraju“, ukazuje Šuković.

Prvo se, kako kaže, proučava šta potrošačima treba i šta žele.

„Svi veliki brednovi su to uradili i stekli su poverenje potrošača. Nije marketing samo reklama, to je propaganda koja može da da efekte na kratak rok, ali ako iza toga nema istinskog kvaliteta, onda neće biti dugoročnih rezultata“, objašnjava Šuković.

U takvim slučajevima, kako navodi, može da se „ućari“ neka dobit, ali, prema njegovim rečima, to se uglavnom vrati kao bumerang.

Temu "na svakom ćošku": Da li niske cene i agresivan marketing garantuju opstanak na tržištu? 2
Foto: Shutterstock/Thaspol Sangsee

Stručnjak za digitalni marketing Nikola Jagodić objašnjava da je agresivni marketing  strategija koja se oslanja na visoku frekvenciju oglašavanja, široku pokrivenost i snažan fokus na brzu akviziciju potrošača.

„To znači, što više ulaganja u početku, da i ptice na grani znaju za nas, to je veća verovatnoća da ćemo više prodati. Ovo je poprilično logično, ali je skroz suprotno svemu onome što se dešava na našem tržištu, a to je da za malo ulaganja dođemo do velikih rezultata“, navodi on.

Ova vrsta marketinga, kako ističe, može biti izuzetno efikasna u kratkom roku, posebno kada brend ili proizvod tek ulazi na tržište i treba brzo da privuče pažnju i izgradi prepoznatljivost.

„To je ono što je Temu uradio. Koristili su visok intenziteta reklama na svim digitalnim kanalima, agresivno povećavali svest o brendu i podsticali kupovine. Teško je u takvim okolnostima zabeležiti neuspeh, ali je svima jasno da oni ne rade u ‘velikom plusu'“, navodi naš sagovornik.

U drugoj fazi će, kako kaže Jagodić, morati da se “smire” i izaberu malo drugačiju strategiju kako bi dugoročno ostvarivali prihode.

On upozorava da ova vrsta marketinga može imati i negativne strane.

„Ako je kampanja previše invazivna ili dosadna, to može izazvati zamor potrošača i stvoriti negativan utisak o brendu. Ako reklame ‘iskaču na svakom ćošku’, može doći do prezasićenja tržišta, što može smanjiti efikasnost kampanje i dovesti do toga da potrošači ignorišu ili čak blokiraju sadržaj“, ukazuje Jagodić.

On podseća da se ovo već dešava na društvenim mrežama.

„Ljudi se žale na reklame i dele savete kako ostali mogu da blokiraju ovaj sadržaj. Sada je do njih (marketing tima Temu), ako im podaci pokazuju stagnaciju ili pad, mislim da je vreme za menjanje strategije. Ako sa druge strane i dalje imaju rast, mislim da će nastaviti istim putem“, smatra Jagodić.

On dodaje da je zanimljivo videti kako je ovakva vrsta marketinga uticala na potrošače kod nas.

„Poznati smo po skepticizmu kupovini na internetu, međutim ovde je taj skepticizam jako brzo nestao. Navodi se čak da su se i najstariji, odnsono građani preko 50 godina, samostalno odlučili na kupovinu, to je za mene ozbiljan šok“, otkriva Jagodić.

S druge strane, prema njegovim rečima, može i da se nasluti razlog toga, a to je cena.

„Niske cene su defitivno broj jedan razlog zašto je ovo toliko popularno. Drugi razlog je dostupnost jer paket stigne za dve nedelje. Mi već godinama imamo Aliekspres, koji je možda čak i jeftiniji od Temu, ali ima problema sa dostavom što je očito smetalo potrošačima“, ukazuje Jagodić.

On naglašava da je Temu poslao jasnu poruku potrošačima.

„Kada je poruka jasna – ‘kupiš jeftino, dobiješ brzo’ i kada se ona ispuni, efekat je maltene momentalan, ljudi menjaju ponašanje preko noći“, zaključuje Jagodić.

Predsednik Udruženja potrošača Efektiva Dejan Gavrilović kaže da što se tiče agresivnog reklamiranja, Temu ga konkretno sprovodi na dva načina.

„Jedan je to da iskače iz svih mogućih aplikacija, sajtovi i ostalog na internetu, a drugi način je direktno komuniciranje sa potrošačima gde konstantno dobijaju ponude, popuste…“, navodi on.

Kako dodaje, taj drugi način uglavnom je povezan sa našim pristankom na tako nešto.

„Čak i ako ne štikliramo da želimo da primamo obaveštenja, ne možemo ništa da preudzemom, jer fimra nije registrovana u Srbiji, pa se ne primenjuju domaći zakoni“, ukazuje Gavrilović.

On naglašava da takav marketing svakako utiče na potrošače.

„Mora da se ostvari uticaj kada se takav marketing ukombinuje sa veoma niskim cenama koje nude. Pored toga, oni imaju dobru preporuku, za kretko vreme su uspeli da uspostave rejting po kom je naručivanje i pristizanje robe sigurno, brzo i efikasno“, objašnjava naš sagovornik.

On podseća na loša iskustva sa Aliekspresom, gde su nestajali paketi.

„Ljudi naruče pet paketa, dva im stignu, tri im ne stignu. Kod Temua za sada nema takvih problema i to privlači dodatno potrošače da tu kupuju, pored niskih cena“, smatra Gavrilović.

Međutim, prema njegovom mišljenju, to je ograničen uticaj.

„To je sada agresivna kampanja, sada je Temu popularan, ali neće ljudi kupovati šta im ne treba. To je normalno na početku da se isproba i da se kupe neke sitnice koje nedostaju, ali neće niko da lageruje robu ili da kupuje nešto što već ima“, navodi on.

Gavrilović dodaje da je to samo trenutni bum, izazvan svim ovim elementima.

„Već za nekoliko meseci će priča oko Temu platforme da se svede na neku normalnu aplikaciju preko koje se kupuje nešto kada nam zatreba, ako do tada ne dožive neki krah, ali verujem da neće“, zaključuje on.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari