Tenderi u Srbiji, pojava u izumiranju

Vlast se sve više okreće direktnom dogovaranju i cene i izvođača javnih radova

Ostavite komentar


  1. Jedna od važnijih tačaka kritike SNS u vreme opozicionog delovanja bio je Zakon o javnim nabavkama.
    Kada su došli na vlast doneli su novi Zakon, ali je on bio gori od onog prethodnog.
    Sada su u fazi da taj Zakon skoro uopšte ne primenjuju.
    Oni sada sve rade još gore nego što su to radili žuti.

  2. Postavlja se pitanje, čime je Kina zadužila Srbiju, tačnije nadležne, da izgradnju velikih infrastrukturnih objekata ustupaju kineskim kompanijama u »direktnom« dogovoru, bez javne nabavke, odnosno tendera. I dok je kineska kompanija CRBC bez tendera i u »dogovoru« sa Vladom Srbije dobila posao da za 606 mil. evra izgradi »Fruškogorski koridor«, tačnije brzu saobraćajnicu dužine 47,7km, pogledajmo kako je u Hrvatskoj dobila izgradnju »Pelješkog mosta«. Na tenderu za izgradnju »Pelješkog mosta«, dužine 2.404m, širine 21m, svetle visine iznad površine mora od 55m, koji »stoji« na 146 pilota dužine 36-124m i prečnika 1,8-2m, sa šest (6) pilona visine 50m koji nose pet (5) raspona mosta širine od po 285m je kineska kompanija CRBC ponudila cenu od 279 mil. evra, dok su ostale dve ponude bile više za 23%; konzorcijum Astaldi&Ictas – 342 mil.evra, odnosno za 27%; Strabag – 353 mil. evra. Pošto će most preko Dunava kod Kovilja biti dugačak oko 1.800m i kao objekat građevinski duplo manji od »Pelješkog mosta« njegova cene ne bi smela da pređe 140 mil. evra. Kada je u pitanju dvocevni tunel kroz Frušku goru njegova izgradnja ne bi smela da bude skuplja od 20 mil. evra/km jedne cevi, odnosno 140 mil. evra za 3,5km dvocevnog tunela. Naime, najskuplji tuneli na auto-putevima u Sloveniji, a i šire su »Trojanski tuneli« koji su probušeni u bazalt steni i imaju betonski gornji (habajući) sloj kolovozne konstrukcije, koji je inače skuplji od asfalta, koštali su prosečno 20,3 mil. evra/km jedne cevi. Ako sada od 47,7km oduzmemo 5,3km (1,8km – most + 3,5km – tunel) ostane 42,4km brze saobraćajnice. Upoređujući teren na kome je izgrađeno 42,5km brzih saobraćajnica u Sloveniji sa terenom na kome će biti izgrađeno 42,4km »Fruškogorskg koridora« dolazimo do informacije, da cena kilometra ne bi smela da bude viša od 4 mil. evra, odnosno 170 mil. evra za 42,4km brze saobraćajnice. Dakle, ako bi se sa CRBC i »dogovarala« izgradnja »Fruškogorskog koridora« ukupna cena ne bi smela da bude viša od 450 mil. evra (140 mil. evra – most + 140 mil. evra – tunel + 170 mil. evra – 42,4km). U slučaju javne nabavke, odnosno tendera skoro sigurno je, da bi kineska kompanija CRBC dobila posao, kao i da bi cena u tom slučaju bila min 20% niža, dakle oko 360 mil. evra, odnosno za preko 240 mil. evra manja od cene koju je sa CRBC »dogovorila« Vlada Srbije.

Ostavite komentar


Ekonomija

Naslovna strana

Naslovna strana za 16. i 17. novembar 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Slobodan Georgiev, novinar

Danas čitam od prvog broja. Kada se pojavio ’97. posle protesta izgledao je kao nešto što nam treba i ostao je tu sve ove godine.