Za godinu dana, od prošlog do ovog aprila, toaletni papir u Srbiji poskupeo je od 11 do 122 odsto, u zavisnosti od kvaliteta, proizvođača i pakovanja.
Papir Perfeks u pakovanju od 10 komada poskupeo je za godinu dana od 27 do 44 odsto, najjeftinije pakovanje prošlog aprila bilo je 199 dinara, prema podacima sajta Cenoteka.rs koja to prati, a najjeftinije ovog aprila bilo je 255 dinara.
U prodavnicama gde je cena ovog toaletnog papira bila najskuplja aprila 2021. on je koštao 268 dinara, dok je najskuplji troslojni Perfeks u ovom pakovanju godinu dana kasnije 390 dinara. Trenutno, cene ovog pakovanja u prodavnicama su od 260 do 374 dinara.
Pakovanja od 10 rolni troslojnog papira marke Zewa u domaćim radnjama poskupela su od aprila do aprila za 90 do 100 dinara, za 25 do 27 odsto, najjeftiniji prošle godine bio je 360 dinara, dok je ovog aprila koštao 450 dinara.
Poslednjih nekoliko dana, cene su još „jače“ – od 500 do 820 dinara, što je u slučaju najjeftinijeg više za 130 dinara, a najskupljeg za 246 dinara. U maju je cena u odnosu na maj 2021. veća za 35 do 43 odsto.
Najjeftinije pakovanje papira Paloma je za 12 meseci poskupelo čak 122 odsto, odnosno sa 180 dinara na 400 dinara, koliko je početkom aprila ove godine koštao u prodavnicama u Srbiji. Najskuplji papir ove marke u isto vreme poskupeo je za 140 dinara, sa 390 na 530 dinara. Prema podacima iz maja, najskuplji papir je koštao 525, a najjeftiniji Palomin od 10 rolni je 450 dinara.
Kada se radi o ovoj vrsti papira istog proizvođača, ali pakovanju od 16 rolni, ono je poskupelo za 160 dinara.
Naime, najjeftinije pakovanje bilo je aprila 2021. godine 350 dinara, sada je 510 dinara. Cena ovog artikla u domaćim radnjama, međutim, išla je i do preko 1.000 dinara. Naime, najskuplje što je mogao da se nađe do 8. aprila bilo je 780 dinara, međutim u jednom od hipermarketa ta cena je tog dana skočila na 1.015 dinara, a dve nedelje kasnije stigla je i do 1.049 dinara.
Razlike u cenama po prodavnicama nekada su drastične, jer kada je neki toaletni papir na akciji može da košta i po nekoliko stotina dinara manje nego u drugoj radnji. Ono što se gotovo kao po pravilu dešava jeste da nikada papir istog proizvođača nije na akciji u više prodavnica.
Pakovanje od 16 rolni često bude ekonomičnije, ali kao u slučaju Palome ali i drugih proizvođača, ni ona nisu izbegla poskupljenje.
Pakovanje od 16 rolni papira Zewa aprila prošle godine koštalo je 470 dinara, dok je sada najjeftiniji bio 700 dinara i to na akciji u samo jednom lancu radnji. Poskupljenje ove vrste i marke papira bilo je za godinu dana od 230 do 270 dinara, jer je, na primer, najskuplji papir pre godinu dana bio 890 dinara, dok je u nekim radnjama ovog aprila i maja koštao 1.260 dinara. U isto vreme u pojedinim prodavnicama mogao je da se nađe i za 850 dinara.
Najjeftiniji troslojni Perfeks u pakovanju od 16 komada je aprila prošle godine koštao 430 dinara, cena mu je tokom leta pala, te je u jednoj od radnji tokom avgusta koštao svega 270 dinara na akciji, da bi mu početkom januara cena skočila na 540, a u martu i na 580 dinara.
Od aprila prošle do aprila ove godine, veliki Perfeks poskupeo je 11 odsto, međutim u odnosu na cenu koju je imao letos, papir je sada skuplji i za 85 odsto. Sada se u radnjama ova marka toaletnog papira prodaje po cenama od 600 do 810 dinara, što je za 13 do 30 odsto više nego maja 2021. godine.
Naravno, saveti onih koji se bave zaštitom potrošača su da, naročito u slučaju skupljih artikala, uvek obrate pažnju na cenu i popuste koji se nude, jer u svojim katalozima radnje uvek imaju na akciji i poneki toaletni papir.
Rast cena papira svakako nije nešto karakteristično u ovom trenutku samo za Srbiju, svuda su cene skočile, tome je doprineo i rast cene drveta početkom godine i celuloze, a situacija sa svetskih tržišta preliva se i kod nas.
Još prošle godine kao posledica pandemije skočila je cena drvne pulpe koja se koristi za proizvodnju raznih papira, između ostalih i toaletnog i jedan od analitičara industrije celuloze Brajan Meklej rekao je da „nikada u istoriji poslovanja nismo videli ovakvo mesečno povećanje cena“, sa 606 dolara po metričkoj toni u septembru na više od 907 dolara po metričkoj toni u aprilu prošle godine.
Cene su nastavile da rastu, a proizvođači su se dosetili i drugih stvari na kojima bi mogli da poskupe svoje proizvode. Sajt ConsumerWorld.org objavio je, piše CNN da je kompanija Procter&Gamble nedavno smanjila svoje „mega“ rolne sa 264 listova na 244 a „super mega“ sa 396 listova na 366 listova.
„Prilagođavanje pakovanja, odnosno veličine pakovanja je jedan od načina da se ponovo investira u ovu inovaciju uz održavanje konkurentne cene“, rekli su iz ove kompanije za CNN.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.