Da li je hrvatsko tržište još uvek zatvoreno za kapital iz Srbije? Sudeći prema događajima iz prethodnih desetak dana, mogao bi se steći utisak da jeste. Na to ukazuje i najsvežiji primer pančevačke Azotare kojoj hrvatsko Ministarstvo poljoprivrede nije dozvolilo izvoz već naručenog veštačkog đubriva.

Da li je hrvatsko tržište još uvek zatvoreno za kapital iz Srbije? Sudeći prema događajima iz prethodnih desetak dana, mogao bi se steći utisak da jeste. Na to ukazuje i najsvežiji primer pančevačke Azotare kojoj hrvatsko Ministarstvo poljoprivrede nije dozvolilo izvoz već naručenog veštačkog đubriva. Nasuprot tome, srpske vlasti su odobrile uvoz iz Hrvatske 100.000 tona istog artikla za potrebe fabrike ulja Dijamant, koja je, inače, u vlasništvu hrvatskog tajkuna Ivice Todoriće, odnosno njegove kompanije Agrokor. Da kapital koji dolazi iz Srbije, pa makar iza njega stajala i neka strana kompanija, nije dobrodošao u Hrvatsku, govori neuspeo pokušaj holandske Denjub fuds grupe da kupi Karlovačku mlekaru, iako je ponuda te kompanije, kojom upravlja londonski Salford, bila najpovoljnija. Bilo je dovoljno da mediji pronesu „vest“ kako iza tog kupca stoji srpski kapital, pa da se Hrvatski fond za privatizaciju opredeli za skromniju ponudu drugoplasiranog Hemoderma (kožarska firma sa samo dva zaposlena). Kada se tome doda i izjava koju je u predizbornoj kampanji izrekao kandidat za premijera iz redova Socijalističke demokratske partije Ljubo Jurčić, „da ne bi prodao vukovarski kombinat Vupik srpskom biznismenu Miroslavu Miškoviću, jer se zna ko je činio zločine, i ne treba stvarati nelagodu hrvatskim građanima“ – priča o otvorenom tržištu Jugoistočne Evrope, definisanom CEFTA sporazumom, zvuči kao utopija.

MITROVIĆ: Ne odustajem od ulaganja u Hrvatskoj

Zagreb – Vlasnik kompanije Pink Željko Mitrović poručio je juče da ne odustaje od ulaganja u Hrvatskoj, i da svako prepoznavanje signala nedobrodošlice neće promeniti njegove stavove o ekonomskom i regionalnom povezivanju, koje predstavlja jedinu moguću i evropsku perspektivu razvoja. Mitrović je, u izjavi za hrvatski Internet portal Javno, istakao da nemili događaji koji su se dogodili na ovim prostorima u novijoj istoriji ne smeju postati kočnica ni zamka u kojoj ćemo se svi zajedno naći sljedećih 500 godina. Kada je reč o ulasku hrvatskog kapitala u Srbiju, Mitrović je naglasio da je iskreno, medijski podržavao sve investicije koje su dolazile iz Hrvatske. „Za Srbiju je dobra svaka investicija koja ima za cilj ekonomski napredak, bez obzira dolazi li ona iz SAD, Rusije, Nemačke ili Hrvatske“, rekao je Mitrović.

Iako u poslovnom svetu važi izreka da kapital, kao i voda, uvek nađe svoj put do cilja, izgleda da su hrvatski političari, ipak, pronašli način da zaustave te tokove. Jer, činjenica je da do sada nije registrovana nijedna srpska investicija u Hrvatskoj, iako je pokušaja bilo. Svojevremeno su braća Karić najavljivali izgradnju velike poslovno-stambene zgrade u centru Zagreba, ali od tog poduhvata nije bilo ništa. Propao je i pokušaj Željka Mitrovića, vlasnika TV Pink, da preuzme Kroaciju rekords i Novu TV. Ni Miroslav Mišković nije uspeo da kupi mesnu industriju (o kojoj kompaniji je reč samo se spekulisalo), iako je za to, navodno, imao podršku Ivice Todorića.
Nasuprot tome, za hrvatski kapital u Srbiji ne postoje prepreke. Prvi je na naše tržište došao Agrokor, kada je 2003. godine sa ponudom od deset miliona evra pobedio na tenderu za privatizaciju beogradskog Frikoma, zatim je postao vlasnik zrenjaninskog Dijamanta, a spekuliše se da će Agrokor, nakon nedavne kupovine trgovačkog lanca iz sastava Svislajon, pokušati da i tu kompaniju pridoda svom carstvu. Kapital iz te zemlje ušao je i u firme Stražilovo, Somboled, Erdevik, Agrokop, Vatrosprem, Sojaprotein i druge kompanije. Za ukupno 14 firmi koje su prodate u procesu privatizacije, hrvatske kompanije ili fizička lica, platili su oko 20 miliona evra, dok je kroz investicione programe i grinfild ulaganja ušlo više od 365 miliona evra. I izvoz hrvatske robe u Srbiju, vredan oko 300 miliona evra značajan je podsticaj privredi naših suseda, posebno ako se ima u vidu da je naš izvoz na to tržište dvostruko manji. Hoće li se nešto promeniti na jesen, kada je Delta M najavila da će u Hrvatskoj otvoriti lanac kafeterija poznatog britanskog brenda Costa cofi, a Željko Mitrović obelodanio planove za osnivanje multifunkcionalne kancelarije u Zagrebu sa ambicijom da se stvori balkanski CNN.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari