Transparentnost Srbija (TS) upozorila je danas da će u izgradnju beogradskog metroa, sudeći prema najavama predstavnika vlasti, firme iz Kine i Francuske biti uključene mimo Zakona o javnim nabavkama i Zakona o javno-privatnom partnerstvu, koji predviđaju obavezno nadmetanje za dobijanje posla.
„Sve što je do sada objavljeno, pored toga što deluje zbunjujuće građanima koji su navikli da oni koji vladaju u njihovo ime direktno dogovaraju najveće infrastrukturne radove sa jednim unapred određenim partnerom iz inostranstva, ukazuje na pomešane uloge. Umesto da Srbija i Beograd, kao naručioci posla znaju unapred šta im je potrebno, pa traže izvođača koji će to sprovesti u delo, čini se da se ovde vrše dogovori čak i oko predmeta radova“, navodi se u saopštenju TS, prenosi Radio Slobodna Evropa.
Dodaje se da su prethodno već izmenjeni planovi za trase metroa tako da se prilagode potrebama investitora jednog aktuelnog i nekoliko budućih projekata, „umesto da se prvo pronađe rešenje za komunikacijske probleme postojećih gradskih naselja“.
TS je podsetila da su dvoje članova Vlade Srbije i zamenik gradonačelnika Beograda tokom posete predsednika Francuske Emanuela Makrona Srbiji imali sastanak sa delegacijama francuskih kompanija Ežis i Alstom o realizaciji projekta „Beogradski metro“.
„Tom prilikom je potpredsednica Vlade Zorana Mihajlović najavila da će francuske i kineske kompanije na ovom projektu doneti nove tehnologije. To znači da je već doneta odluka o njihovom angažovanju, iako nikakva procedura nije sprovedena. Istovremeno, ona je izjavila da je ‘najvažnije da utvrdimo adekvatnu strukturu finansiranja projekta’, iz čega se može zaključiti da novac još nije obezbeđen“, ističe se u saopštenju TS.
U saopštenju je ukazano i da nije jasno šta je sadržaj studija na kojima radi kompanija Ežis koja je nedavno završila prethodnu studiju opravdanosti izgradnje beogradskog metroa.
Nejasno je, kako smatra TS, ko će kineskom kompanijom Pauer Čajna (Power China), sa kojom je potpisan Memorandum o saradnji u vezi sa realizacijom projekta „Beogradski metro“, pregovarati o izgradnji metroa.
„Odgovori na makar deo ovih pitanja bi mogli da se nađu razmatranjem obaveza koje je Srbija već preuzela prema partnerima iz Kine. Međutim, sporazum o beogradskom metrou je Ministarstvo građevinarstva odbilo da dostavi Transparentnosti, pozivajući se na to da je ugovorena tajnost i da ne postoji saglasnost kineske stane za obelodanjivanje“, ukazuje se u saopštenju TS.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.