Kompanija Mona hotel menadžment nedavno je proslavila 10 godina rada u hotelijerstvu. Od skromnih početaka, jednog objekta sa 20 zaposlenih, danas je to preduzeće koje zapošljava 140 radnika, upravlja sa četiri hotela koja se nalaze u vrhu hotelijerske ponude Srbije. Moto Mona hotel menadžmenta je da svu zaradu ulaže u proširenje kapaciteta i nove objekte, a dosadašnja ulaganja dostižu 19 miliona evra.


– Popunjenost u svim našim objektima je iznad 70 odsto, što nije nimalo lak zadatak, a uspeh leži u tri načela. Najpre, mi kreiramo hotele ne kako želimo kao menadžment ili vlasnici da on izgleda, već kako nam potrošači nalažu. Pratimo trendove u svetu i prilagođavamo ponudu, čime smo uvek jedan korak ispred konkurencije. Drugo, poslovanje čini naš kadar. Danas nijedno preduzeće bez dobrog ljudstva i zadovoljnih zaposlenih ne bi bilo ništa osim obične zgrade. Trudimo se da zaposleni imaju kontinuirano i permanentno usavršavanje, svako može da pokaže interesovanje da unapredi svoja znanja i napreduje. Zato imamo malu fluktuaciju radne snage, što je retkost u hotelijerstvu, a broj sezonskih radnika je izuzetno nizak. Na kraju, stalno kreiramo pakete i aranžmane koji su u korak sa vremenom, a i koristimo inovativne tehnike prodaje – kaže Ivan Vitorović, izvršni direktor Mona menadžment hotela.

On dodaje da je matična kompanija, poznata modna kuća Mona, u posao sa hotelima zakoračila 2005. kupovinom odmarališta Zlatibor. To je bio skroman objekat samo sa restoranom i 80 smeštajnih jedinica.

– U tom momentu Mona je već beležila petnaestogodišnje iskustvo u poslovanju, a samo hotelijerstvo je slično proizvodnji, jer na kraju procesa uvek stoji krajnji potrošač, koji treba da bude zadovoljan. Tako se ekspertiza iz fabrike odeće preslikala u novu delatnost. Počela su prva ulaganja, hotel je renoviran i podignut na nivo od četiri zvezdice, sa 90 smeštajnih jedinica. Ono što je presudno, identifikovali smo potrebe tadašnjih potrošača, pa je sagrađen kongresni centar za skupove do 200 učesnika, pansionski i nacionalni restoran, i wellness centar sa bazenima, saunama, i prostorom za tretmane lica i tela, što je u tom trenutku imalo svega nekoliko hotela u Srbiji – navodi Vitorović.

Taj poslovni potez doneo je odlične rezultate, pa su nastavljena ulaganja, kako u renoviranje i proširenje hotela na Zlatiboru, tako i u kupovinu drugih objekata.

– Tako je 2007. kupljen Javor, koji je 2011. kompletno renoviran u objekat sa dve zvezdice. U skladu sa našom procenom gostiju koji dolaze na tu destinaciju, investirali smo i u okolini Ivanjice. Uspeli smo da oživimo lokalno stanovništvo i vratimo goste u te predele gde je priroda divlja ali lepa, i gde posetioci, pored Ivanjice, koja ima šta da ponudi, mogu da posete reku i kanjon Uvca, sela koja su zadržala stari način života, ili šetaju planinskim proplancima – objašnjava Vitorović i podseća da se 2011. segment hotelijerstva izdvaja se iz matične Mone i formira kao posebno preduzeće, jer ta delatnost više nije mogla da bude deo kompleksnog sistema od 600 zaposlenih.

Hotel Javor proširen je 2012. i dograđen je kongresni centar Koledo, koji prima 500 osoba, po čemu postaje prepoznatljiv.

– Danas se tu održi više od 100 poslovnih događaja godišnje, domaćih, regionalnih i međunarodnih a paralelno negujemo destinaciju privlačnu za boravak individualnog gosta, bilo da je u pitanju vikend paket ili porodični odmor – kaže sagovornik Danasa.

On dodaje da je usledilo otvaranje Hotela Argo 2014. u centru Beograda, a kao kruna desetogodišnjih investicija, u okviru Mone Zlatibor, otvaranje novog Wellness centra Inspirium, koji se prostire na 1.200 metara kvadratnih. Nove investicije obuhvatiće tri potencijalna projekta, još jedan hotel u Beogradu, izgradnju naselja u Sirogojnu, kao i dodatne adaptacije hotela na Javoru.

Ipak, poslovanje na domaćem tržištu nije nimalo lako, nastavlja Vitorović, a država bi trebalo da olakša privredi i da ne sputava razvoj firmi.

– Institucije će najviše da pomognu kreiranjem zdravog poslovnog okruženja sa jasnim pravilima igre. Kada govorimo o investicijama, sada je jeftinije nego ikad zadužiti se kod poslovnih banaka, odlična je prilika za ulaganja jer je cena kapitala niska, a postoji i podrška kroz Fond za razvoj. Ipak, za dobro poslovno okruženje potrebna je i stabilna ekonomska politika, na prvom mestu fiskalna. Ako firme projektuju budžete na desetogodišnji period, moraju da znaju da se, primera radi, stopa PDV-a neće menjati u tom ciklusu. Takođe, mora postojati jasna politika subvencija za zapošljavanje, pri čemu strane kompanije ne mogu da budu povlašćene – objašnjava Vitorović i ističe da bi državni i privatni sektor morali da posluju u istim uslovima, bez različitih subvencija koje stvaraju nelojalnu konkurenciju.

 

Gosti na Zlatiboru

– Statistika za prošlu godinu govori da čak 68 odsto gostiju u Moni Zlatibor dolazi iz Srbije, dok su 32 odsto stranci, uglavnom iz zemalja okruženja. Prethodnih godina, pored tradicionalnih gostiju iz Crne Gore i Makedonije, BiH, beležimo rast gostiju iz Rumunije, Rusije i zemalja Zapadne Evrope, što prati naše promocione aktivnosti. Po motivu dolaska, 50 odsto njih dolazi zbog odmora i zabave, kroz porodične, vikend pakete ili individualna putovanja, dok su ostalo poslovni posetioci – kaže Vitorović.

 

Infrastruktura

Država je nadležna i za izgradnju infrastrukture, a tu ne mislim samo na saobraćajnice nego i na objekte kojima ona raspolaže. Tako je, na primer, Sava centar 80-ih bio nosilac kongresnog turizma, što se oslikavalo na rad beogradskih hotela. Međutim, nije se ulagalo i sada se taj objekat suočava sa visokim režijskim troškovima, prokišnjavanjem, lošom elektrifikacijom, zastarelim audio-video sistemima, lošem mobilijaru. Sada je nelogično da se domaći i regionalni kongresi održavaju u Beogradu, trebalo bi da im bude atraktivnija unutrašnjost, dok bi u prestonici veliki međunarodni skupovi motivisali privatne hotelijere na ulaganja – kaže Vitorović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari