Iako nas još od početka meseca radnje, što prave, što onlajn, povodom Crnog petka zatrpavaju popustima i akcijama, Crni petak je zapravo sutra. Običaj nastao u SAD, prvog petka nakon Dana zahvalnosti koji označava početak popusta tokom Božićnih kupovina, prodavci širom sveta su oberučke prihvatili kako bi napumpali svoje prodaje.
Već dugo se postavlja pitanje da li je Crni petak zapravo jedan marketinški trik, ali je izvesno da prodavci korsite brojne trikove kako da navedu kupce da potroše i više nego što su planirali.
Prvo, marketari su nas ubedili da je Crni petak vreme kada ćemo naći najbolje ponude, to je vreme da se obave kupovine i to je vreme kada ćemo verovatno kupiti i nešto što nam ne treba, jer smo ubeđeni da ćemo odlično proći.
Naduvana osnovna cena
Najupadljivi trik koji trgovci koriste da nas nagovore na kupovinu su popusti. Svuda oko nas su reklame o sniženjima od 20, 30, 50 pa i 70 odsto, posebno tokom Crnog petka.
Ali istraživanja udruženja potrošača, uglavnom američkih, prethodnih godina su otkrila da je to zapravo vid prevare.
Prodavnice često za te osnovne cene koje se smanjuju uoči Crnog petka postave cene po kojima inače nikada ne prodaju tu robu. Nekima čak i ostanu nalepnice sa starim cenama ispod nalepnice sa cenom uoči „velikog“ popusta, koje su niže njih, pa je onda lako se i sam uveriti u ovu obmanu.
Ovo istraživanje u Velikoj Britaniji otkriva da je zapravo većina proizvoda jeftinija u nekom periodu godine nego tokom Crnog petka kada se reklamira da je na ogromnom popustu.
Od 227 proizvoda koje su pratili tokom godine, čak 90 odsto je bilo sa istom cenom ili jeftinije u nekom trenutku tokom godine, nego tokom praznika kupovine, Crnog petka.
Još malo pa nestalo
Drugi trik koji trgovci koriste je stvaranje utiska nestašice proizvoda koji je na popustu. To je posebno poznato onima koji kupuju preko onlajn platformi poput Temua, kada je neki proizvod na akciji, ali je ostalo „samo još 5 komada“. Ovaj lažni utisak nestašice tera kupca da što pre kupi robu i ne da mu vremena da razmišlja o tome da li je to stvarno povoljna ponuda.
Isti mehanizam se koristi i kod vremenskog ograničenja popusta. Tako često vidimo da je neki proizvod na akciji još danas, još sat vremena, još koji minut, navodeći nas da odmah obavimo kupovinu da ne bismo propustili dobru ponudu.
Standardni i već dobro poznati trik trgovaca je korišćenje broja 9. Radi se o postavljanju cena koje se završavaju devetkom, poput 599,99 dinara umesto 600 ili 1.999 umesto 2.000 dinara kako bi kupci imali utisak da je cena niža.
Stručnjaci savetuju kupce da tokom potrošačke groznice ovih dana ne žure sa kupovinama i fokusiraju se na cene proizvoda, a ne na reklame o uštedama, koje lako mogu biti nepostojeće.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.