Uprkos usporenijem privrednom rastu ove godine u odnosu na prošlu, tržište maloprodaje u Srbiji ne posustaje i prema istraživanju kompanije AT Kerni koja se bavi razvijenošću maloprodaje na svetskom nivou rast u Srbiji bi ove godine mogao da bude preko četiri odsto.
Da zime nema za velike trgovce, uprkos tome što konkurencija raste, naročito od dolaska Lidla na naše tržište, za Danas potvrđuju i u Delezu, Merkatoru, Univereksportu.
Veliki „bum“ kupovinom lanca marketa Orion na jugu Srbije tokom ove godine napravio je beogradski trgovinski lanac Aman, koji su protekle nedelje tabloidi umalo prodali Šparu.
Iako su iz Amana odmah demantovali ovu vest rekavši da nemaju nameru da prodaju firmu koja trenutno zapošljava, prema podacima sa njihovog sajta, 3.000 radnika i ima 214 objekata širom zemlje, Danas je tu vest proverio i u Šparu, gde nam je rečeno da to nije tačno i da ovaj lanac za sada nema plan da ulazi na tržište Srbije.
Ekonomista Dragovan Milićević kaže za Danas da Šparu ne priliči da kupuje Aman jer se radi o firmi koja ne stoji dobro u smislu novčanih tokova, ali da ima dobre lokacije. Šparu bi, kako kaže, više priličilo da kupi Merkator ili DIS. Najveći igrači na tržištu, međutim, pre svih Merkator u čijem su sastavu prodavnice IDEA i Roda, kao i Delez, ne razmišljaju o prodaji, već isključivo o širenju poslovanja.
Poslovni rezultati Merkator grupe u prvih devet meseci ove godine, kažu u ovoj kompaniji, ukazuju na pozitivna kretanja.
„Grupacija je u prvih devet meseci, u odnosu na isti period prošle godine ostvarila rast prihoda od prodaje za 1,6 odsto, rast prihoda od maloprodaje za 4,7 odsto i rast neto dobiti za 7,6 odsto“, ističu u Merkator grupi za naš list.
Kada je u pitanju razvoj maloprodaje u Merkatoru veruju da će u narednom periodu doći do konsolidacije srpskog tržišta, gde oni, kako napominju, prepoznaju šansu za širenje, kroz kupovinu lokalnih trgovaca i otvaranje novih prodavnica. U ovoj kompaniji podsećaju da su najveći regionalni maloprodajni lanac, koji zapošljava više od 25.000 ljudi i posluje na tržištima Slovenije, Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine.
U kompaniji Delez Srbija kažu da su ove godine otvorili 24 radnje u šest gradova i da planiraju da naredne godine nastave sa širenjem maloprodajne mreže.
„Ekspanzija će nam u narednoj godini doneti nove prodavnice, nove gradove, ali i prvu specijalizovanu prodavnicu po novom konceptu. Ova prodavnica će se istaći širinom asortimana, ali i vizuelnim identitetom, uz zadržavanje fokusa na najvišim standardima usluge“, ističu iz Delez Srbija za naš list.
U Univereksportu za Danas kažu da su u 30. godinu poslovanja ušli kao najveći domaći trgovinski lanac. „Naše poslovne namere jesu da se širimo u Srbiji, a tržište, odnosno potrošači nam svakim novim objektom ukazuju da smo doneli dobru odluku“, poručuju iz ove kompanije.
Podaci iz poslednjeg javnosti dostupnog istraživanja Komisije za zaštitu konkurencije iz 2018, pokazalo je, između ostalog, da su u periodu od 2014. do 2016. vodeći prodavci na malo, gledajući prihode koje ostvaruju, bili Delez sa 21 odsto učešća na tržištu, a potom i Merkator sa nekih 16 odsto.
Gledajući i po regionima ova dva maloprodajna lanca su dominirala, a deset najvećih u Srbiji zauzimalo je 55 odsto u ukupnom prometu, dok su svi ostali učesnici pojedinačno imali manje od jedan odsto tržišnog učešća.
Treći najveći učesnik na tržištu je bio DIS sa 3,56 odsto učešća, potom Aman i Univereksport sa 3,48, odnosno 3,20 odsto. U prvih deset su bili Gomex sa više od dva odsto i Metro, Quattro, PerSu i Vero, koji svi imaju manje od dva odsto učešća na tržištu.
Ta slika će u nekom narednom periodu, kada se bude pravio izveštaj sa podacima iz ove i prethodne godine biti sigurno drugačija. Jedan razlog tome je širenje Amana na jug zemlje, sve veća prisutnost Aroma marketa u Beogradu, ali, pre svega, dolazak Lidla, koji je prema poslednjim procenama uzeo nekih osam odsto tržišta, za nijansu više nego što je KZK u svom izveštaju prognozirala nemačkom trgovinskom lancu (od pet do sedam odsto).
U Lidlu za Danas kažu da su se temeljno pripremali kako bi na pravi način odgovorili potrebama potrošača Srbije i da se u tom smislu rezultat vidi.
„Nastavićemo da širimo mrežu prodavnica i u narednoj godini, sa željom da budemo bliži većem broju stanovnika Srbije. Napominjemo da Lidl Srbija u ovom trenutku broji 37 prodavnica u 26 opština, i više od 1.800 zaposlenih,“ ističu u Lidlu Srbija.
„Špar“ pripojen Amanu
Vest koju su domaći mediji prethodnih dana objavili da poznati trgovinski lanac Špar kupuje Aman, poslovodstvo ove firme sa sedištem u Surčinu demantovalo je istog dana. U Agenciji za privredne registre, međutim, postoje podaci o firmi Špar koja se bavila trgovinom na malo. Radi se o društvu sa ograničenom odgovornošću osnovanom 2013, sa sedištem na Zvezdari i u stopostotnom vlasništvu upravo Amana. Ta firma je, međutim, brisana iz registra jer je 2014. pripojena Amanu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.