Od koncesione naknade ove godine akcionari Aerodroma Nikola Tesla, po svemu sudeći, neće se mnogo ovajditi.
Naime, prema finansijskim izveštajima za prvih devet meseci Aerodrom NT a.d. odnosno kompanija koja je iznajmila surčinski aerodrom francuskom Vansiju u koncesiju, prihodovala je na ime koncesione naknade 383,3 miliona dinara, što je oko 3,2 miliona evra, ali je zbog troškova ovog preduzeća, neto dobit iz koje bi trebalo da bude isplaćena dividenda, svega 76,7 miliona dinara ili oko 650.000 evra.
Ovo predstavlja zaradu po akciji od svega 2,19 dinara.
Ostaje da se vidi kako će izgledati bilansi na kraju ove godine.
Iako ugovor o koncesiji još nije objavljen, godinu dana nakon što je Vansi preuzeo upravljanje aerodromom, što je bio trenutak kada je premijerka Ana Brnabić obećala da će ugovor biti objavljen, od ranije se znalo da prvih godina koncesije neće biti puno novca da se podeli za dividende.
Prema izjavama zvaničnika godišnja koncesiona naknada iznosiće 4,4 miliona do 15,1 milion evra s tim što će u početku biti niže, a rašće kako koncesioni period bude isticao i saobraćaj na aerodromu rastao.
Pored toga, bilo je i izjava da je drugi kriterijum za koncesionu naknadu pet odsto bruto prihoda aerodroma pa će se isplaćivati onaj koji bude veći.
Tako malu naknadu za ovu godinu dodatno su pojeli troškovi kompanije Aerodrom Nikola Tesla a.d. koja je u ovoj godini zapošljavala u proseku 35 ljudi. Za devet meseci na plate i poreze i doprinose zaposlenih potrošeno je 86 miliona dinara, što znači da je prosečna neto plata oko 160.000 dinara u ovom preduzeću.
Nismo dobili odgovor na mejlom upućena pitanje direktoru ANT a.d. Saši Vlaisavljeviću čime se sada bavi ovo preduzeće s obzirom na to da je upravljanje aerodromom preuzeo Vansi. Iz njegovih ranijih izjava medijima ANT a.d. kao vlasnik aerodroma će nadzirati koncesiju.
Nenad Gujaničić, broker u Momentum sekjuritiz koji je prisustvovao skupštinama akcionara kao predstavnik određenog broja malih akcionara, kaže da im je rečeno da će kompanija sada kontrolisati koncesiju i da su im za to potrebni finansijski stručnjaci, inženjeri itd.
„Bilo je izvesno da dividenda u prvim godinama koncesije neće biti velika. Dok je ANT upravljao aerodromom ona je iznosila oko 50 do 60 dinara po akciji, prošle godine kada je isplaćena jednokratna naknada bila je veća, a sada će biti manja. I da su niži operativni troškovi ne bi dividenda bila mnogo veća. Ako zaista budu nadgledali sprovođenje koncesije kako treba, to je onda dobra stvar, ali verujem da kakav je bio menadžment preduzeća takvo će biti i nadgledanje“, ocenjuje Gujaničić.
On podseća da je ipak važnije to što još nije objavljen ugovor o koncesiji i to ne samo javnosti, već i akcionarima.
„Ja sam kao predstavnik akcionara tražio da akcionari imaju uvid u ugovor. Rekli su da će tražiti dozvolu i već godinu i po dana je nismo dobili. Nek ga objave i zatamnjenog, samo neka ga objave“, kaže Gujaničić.
Iako neka ozbiljnija zarada od akcija Aerodroma nije na vidiku na berzi se i dalje njima trguje, a cena čak i raste. Poslednjih nedelja vrednost akcije se kretala oko 800 dinara, da bi krajem novembra skočila na 850, a ovih dana i na 900 dinara.
Nepoznate obaveze države
Ugovor o koncesiji Aerodroma Nikola Tesla potpisan je u martu prošle godine sa rokom trajanja od 25 godina. Francuski Vansi se obavezao na isplatu jednokratne naknade od 501 milion evra, koja je već isplaćena i podeljena akcionarima, Republici Srbiji 417 miliona evra, a malim akcionarima 84 miliona evra. Vansi se obavezao i na 732 miliona evra ulaganja. Na šta se sve država obavezala nije poznato. Prema dostupnim informacijama ovo je jedna od finansijski najuspešnijih koncesija u regionu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.