TS: Transparentno s puno sumnjivih poteza izabran graditelj Moravskog koridora 1Ilustracija Foto: Fonet

Vlada Srbije vrlo je transparentno dovela proces odabira partnera do ishoda u kojem je dobijena samo jedna ponuda za gradnju Moravskog koridora, Konzorcijum Behtel-Enka, saopštila je Transparentnost Srbija.

U julu je, kako se navodi, Skupština je na predlog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture usvojila poseban zakon, Zakon o utvrđivanju javnog interesa i posebnim postupcima radi realizacije projekta izgradnje infrastrukturnog koridora auto-puta E 761, deonica Pojate-Preljina (Moravski koridor) sa obrazloženjem ubrzanja eksproprijacije.

Ministarstvo finansija Srbije saopštilo je danas da je Konzorcijum Behtel-Enka jedini dostavio ponudu na javnom pozivu za izgradnju „Moravskog koridora“.

„Ako je eksproprijacija bila cilj, nije bilo nikakavog razloga da se usvajaju posebna pravila samo za jedan infrastrukturni objekat, već su mogla biti unapređena u opštem zakonu koji uređuje tu materiju“, ocenila je Transparentnost Srbija.

Dodaje se da je Zakon drastično narušio sistem javnih nabavki i javno-privatnih partnerstava u Srbiji, time što je propisano da se ovi zakoni neće primeniti, već da će se izbor strateškog partnera obaviti na osnovu Vladine uredbe.

„Uredba iz avgusta 2019. je regulisala ne samo proceduru izbora, već je odredila i uslove i kriterijume za izbor koji su očigledno diskriminatorni“, navela je Transparentnost.

Dodaje se da čak 70 posto mogućih poena firma ili konzorcijum ostvaruje na osnovu iskustva u projektovanju i izrgradnji auto-puteva, mostova, regulacije reka, u poslednjih 15 godina, ali isključivo na teritoriji „jugoistočne Evrope“.

„Kao da samo na Balkanu ima reka koje su slične Zapadnoj Moravi ili puteva i mostova koji treba da prođu pored i preko te reke“, navela je Transparentnost.

U saopštenju se ističe da je možda bilo i nekih drugih potencijalnih ponuđača osim pobedničkog koji su ispunjavali uslove za nadmetanje, ali ostaje činjenica da se niko od njih nije javio.

„Nisu se javile čak ni firme koje na osnovu direktnog dogovora u okviru međudržavnog sporazuma ili na osnovu tendera grade auto-puteve po drugim krajevima Srbije“, istakla je Transparentnost.

Istakla je da je na njihovu odluku, pored relativno kratkog roka za dostavljanje ponuda i garancija, svakako moglo uticati i to što je Vlada oktobra 2018. zaključila (pravno neobavezujući) „memorandum o razumevanju u izgradnji Moravskog koridora upravo sa predstavnicima pobedničkog konzorcijuma.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari