Nacionalni avioprevoznik Jat ervejz planira da u predstojećoj letnjoj sezoni obavi čak 830 čarter letova ka Grčkoj, Turskoj i Egiptu. Da je reč o preambicioznom poduhvatu pokazuju i višesatna kašnjenja u redu letenja, zabeležena već početkom juna. Jat je za potrebe čartera izdvojio dva aviona, ali je u dva navrata bio primoran da iznajmi dodatne letelice.
Nacionalni avioprevoznik Jat ervejz planira da u predstojećoj letnjoj sezoni obavi čak 830 čarter letova ka Grčkoj, Turskoj i Egiptu. Da je reč o preambicioznom poduhvatu pokazuju i višesatna kašnjenja u redu letenja, zabeležena već početkom juna. Jat je za potrebe čartera izdvojio dva aviona, ali je u dva navrata bio primoran da iznajmi dodatne letelice. S druge strane, zbog slabe konkurencije drugih aviokompanija, turističke agencije bile su primorane da se i ovog leta oslone na flotu Jata.
U Jat ervejzu za Danas kažu da su sklopili ugovore sa 17 turističkih agencija koje će koristiti čarter usluge nacionalnog avioprevoznika. Samo za turiste koji će odmor provesti u Grčkoj planirano je oko 300 čarter letova (reč je o letovima ka ostrvima Krf, Rodos, Krit, Zakintos, Kefalonija i Skijatos). Ka Egiptu Jat će obaviti oko 200 letova (Hurgada, Šarm el Šeik i Kairo), a prema Turskoj oko 330 letova (Antalija, Bodrum i Dalaman). „To je za četvrtinu više čartera u odnosu na prošlu godinu i, pošto je reč o velikom broju letova, kašnjenja su neminovna i u dva navrata bili smo prisiljeni da iznajmimo avione Turske i Hrvatske. Operativni centar Jata ima nalog generalnog direktora da po potrebi odmah angažuje dodatnu letelicu“, ističu u Jatu.
„Razumno vreme“ za poletanje
Putnici će ovog leta ponovo morati da se naoružaju strpljenjem. Ali, treba podsetiti da je Jat ervejz, prema uslovima koje je propisao za iznajmljivanje aviona za čartere, dužan da u slučaju kašnjenja leta obezbedi osveženje bezalkoholnim pićima i hranom u iznosu do 10 evra po putniku. Jat, međutim, nema obavezu da snosi bilo kakvu drugu finansijsku odgovornost za troškove koji su nastali zbog zakasnelog dolaska na željenu destinaciju. Jat se zaštitio i u slučaju većih neregularnosti pa je tako sebi ostavio „razumno vreme“ da kompletira prevoz svojim vazduhoplovom, a preuzeo je na sebe obavezu i da u toku prevoza putnika eventualno snosi troškove hotelskog smeštaja, osveženja i zemaljskog transfera do dolaska putnika na destinaciju. Jat osim dva aviona za čarter saobraćaj ima i deset letelica u redovnom saobraćaju, koje mogu biti iskorišćene za obavljanje čartera ukoliko bude potrebno.
U Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Srbije saznali smo da su, osim Jata, dozvolu za obavljanje čartera dobile ruske kompanije Kuban erlajns i Gasprom avia (ka Rusiji), zatim Turkiš erlajns (za Antaliju), Tunis Er (za Monastir) i dve kompanije koje se bave prevozom pošiljaka (italijanski Minilajner i slovenački Soliner). Savetnik za odnose s javnošću u DCV Katarina Andrić-Milosavljević ističe da trenutno nema zahteva za izdavanje novih dozvola za obavljanje čarter letova. Ona podseća da je za dobijanje dozvole potrebno podneti dokumentaciju Direktoratu, kao i ugovor s turističkom agencijom, posle čega DCV proverava sposobnost avioprevoznika da obavlja čarter letove.
Na Aerodromu „Nikola Tesla“ kažu za naš list da Tunis Er ima tri redovna leta nedeljno za Monastir i jedan čarter let koji je startovao 12. juna i biće obavljan do 18. septembra, dok Turkiš erlajns u redovnom saobraćaju leti dva puta nedeljno za Antaliju i tri puta za Istanbul. Turkiš je planirao i dva čarter leta nedeljno za Antaliju, koji bi trebalo da startuju tek 26. jula, a biće obavljan do 16. oktobra. U DCV kažu da kompanije koje imaju dozvole za čarter mogu da povećaju broj letova ukoliko ispunjavaju uslove i da uvođenje novog čarter leta mogu da najave desetak dana ranije dok je kod redovnih linija procedura znatno duža.
Vlasnik agencije Odeon travel Obren Rović kaže za Danas da agencije nisu imale previše izbora jer su ugovori s Jatom sklapani još polovinom februara, dok se Turkiš erlajns znatno kasnije pojavio sa ponudom.
– S programima smo izašli uoči Sajma turizma i nismo mogli više da čekamo pa smo potpisali ugovore s Jatom. Agencije koje nisu napravile ugovore na vreme sada pokušavaju da se dogovore s turskom aviokompanijom, međutim, ti pregovori idu dosta teško. Što se tiče Tunis era, oni imaju dogovor s Jatom i tu nema čartera već se svi letovi vode kao redovna linija, a kapaciteti su unaped popunjeni – kaže Rović.
On ističe da Jat za sada poštuje red letenja i unapred obaveštava agencije o kašnjenju tako da putnici ne moraju ranije da dolaze na aerodrom. „Kašnjenja su normalna pojava kada počne letnja sezona i kasne i redovne linije“, naglašava Rović.
Do kolikih kašnjenja može doći pokazuju i podaci sa sajta Aerodroma „Nikola Tesla“. Tako je, recimo avion za Oslo, u ponedeljak, umesto u 8:30 poleteo u 11:50, dok su putnici za Stokholm umesto u 14:00 krenuli u 15:10. Juče su putnici za Skijatos umesto u 11:10 odleteli sat vremena kasnije zbog čega su se i oni koji su se vraćali s odmora iz Grčke došli sa zakašnjenjem. Ipak, većina letova obavljena je na vreme, a kašnjenja su uglavnom trpeli putnici na redovnim linijama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.