U Fijat Plastiku od utorka štrajkovi i protesti 1Foto: EPA-EFE/ALESSANDRO DI MARCO

Nakon današnje probne, u kragujevačkom Fijat Krajsleru, automobili (FCA) i njegovim dobavljačkim firmama, lociranim u šumadijskoj prestonici, među kojima je i Fijat plastik, sutra startuje redovna ovogodišnja proizvodnja sve tri verzije modela “500L”.

Ako je suditi prema činjenici da će već u januaru i februaru proizvodnja da bude organizovana po pet – šest dana mesečno, to je gotovo izvesno da će i tokom ove godine u FCA i kooperantskim fabrikama da bude 70 do 8o radnih dana, te da će u 2021. iz pogona da izađe nešto oko 20.000 gotovih automobila, što je na nivou prošlogodišnje proizvodnje koja je bila dvostruko manja od one iz 2019, i ubedljivo najmanja od sredine 2012, kad je u Kragujevcu startovala serijska proizvodnja tada najnovijeg Fijatovog modela – “500L”.

Ovogodišnju proizvodnju bi mogao da podigne eventualni start izrade hibridnog, odnosno modela “500L” sa pogonom na SUS i električni motor.

Da li će proizvodnja hibridnog “500L” u Kragujevcu zaista da startuje tokom ove godine, trenutno se još uvek pouzdano ne zna.

Ono što se u vezi sa tim zna, jeste da predstavnici menadžmenta i zaposlenih, kao i sami radnici nemaju ništa protiv proizvodnje hibrida, ali da smatraju da to nije dugoročno rešenje za kragujevačku fabriku i njene kooperantske firme, čiji se kapaciteti koriste tek sa nešto više od desetak odsto i da hibridni model nikako neće moći značajnije da poveća upošljenost instalirane opreme i zaposlenih.

Jedino pravo rešenje za kragujevački Fijat Krajsler je, veruju zaposleni i zastupnici njihovih interesa, dobijanje još jednog ili potpuno novog modela, a informacija o tome, u okviru investicionog plana za Srbiju, mogla bi da bude saopštena krajem prvog ovogodišnjeg kvartala, kada će, kako je najavljeno da budu završene sve formalnosti vezane za spajanje Fijat Krajsler automobila (FCA) sa Pežo – Sitroen – Opel grupom (PCA) u kompaniji pod nazivom “Stellantis”.

Do kraja marta u “Stellantisu” bi trebalo da budu uskalađeni  i planovi i programi proizvodnje kompanija koje čine tu mega grupaciju, kao i raspodela tržišta.

Ukoliko informacija o novom modelu u Kragujevac stigne do kraja prvog tromesečja, onda bi pripreme za njegovu proizvodnju morale da startuju polovinom godine, dok njegova serijska proizvodnja ne bi mogla da startuje pre sredine 2022. godine.

Paralelno sa početkom ovogodišnje proizvodnje u kragujevačkom Fijat Krajsleru i njegovim kooperantima, u firmi Fijat plastik će, prema zvaničnoj najavi, sutra da startuju i svakodnevni štrajkovi radnika Plastika, koji treba da traju do ispunjenja zahteva radnika te fabrike, koji se odnose na povraćaj prava zaposlenih na štrajk, te povećanje, u međuvremenu, “nezakonito smanjenih zarada.”

– Kao reprezentativni sindikat Fijat plastika, ponovo smo prinuđeni da se, osim nadležnim organima, obratimo i javnosti, budući da su mediji i javnost jedina brana bahatosti i bezakonju u našem društvu. Naime, kompanija Fijat plastik, na insistiranje menadžera za ljudske resurse Fijat Krajslera Nikole Jerotijevića, koji je nadležan i za našu fabriku, je nakon nezakonitih pregovora o novom kolektivnom ugovoru, proteklih u atmosferi pritisaka  i ucena, tokom odmora jednostrano izmenila Pravilnik o radu – navodi se u današnjem saopštenju Sindikata FIjat plastika.

Sindikalci podsećaju da je firma Fijat plastik, koja je u vlasništvu FCA Srbija, korisnik svih mogućih državnih subvencija i olakšica kako pre, tako i tokom epidemiološke krize, već pokušala da ucenama natera predstavnike sindikata da potpišu Kolektivni ugovor, koji sadrži nezakonite i neustavne odredbe, kao što je, na primer, odricanje od štrajka, što Sindikat ne prihvata ni po koju cenu.

– Kompanija Fijat plastik pokušava da iskoristi trenutnu epidemiološku situaciju, kako bi opravdala smanjenje zarada radnika navodnim gubicima usled smanjene proizvodnje. Kao što znamo, FCA Srbija već godinama dozira proizvodnju u Srbiji, nalazeći neku sebi znanu računicu, bez uvođenja odavno obećanog novog modela, i da  u višegodišnjem subvencionaškom igrokazu sa vladama Republike Srbije radnici plaćaju najveću cenu – smatraju sindikalci.

Ističu da radnici žele da rade i rade, često u teškim uslovima, po vrelini i hladnoći, ponekad većim od zakonom propisanih, pa i tokom teške epidemiološke situacije, kao što je to sada slučaj.

Za većinu radnika, poručuju iz Sindikata Fijat plastika, “smanjenje primanja je težak udarac na kućni budžet, a  odricanje od štrajka vređanje ljudskog dostojanstva.”

– Radnici pozivaju FCA Srbija da konačno obezbedi proizvodnju novog modela, a da prestane sa bahatim kršenjem zakona, kao što je to bio slučaj tokom štrajka Fijatovih radnika, kada je kompanijski statut krupnog  stranog investitora (Fijata) stavljen iznad Ustava Republike Srbije. Kako bismo pokazali da smo odlučni u borbi za svoja prava i svoje dostojanstvo, u utorak, 12. januara, započinjemo svakodnvne štrajkove i proteste do ispunjenja zahteva – poručilo je danas rukovodstvo Sindikata Fijat plastika.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari