Od početka ove godine u Hrvatskoj su od prehrambenih proizvoda najviše poskupeli ulje i brašno, a od neprehrambenih razne higijenske potrepštine, pokazala je analiza magazina Ja Trgovac, piše Index.hr.
Prema toj analizi kretanja cena 150 najvažnijih kategorija namirnica i ostalih svakodnevnih potrepština, jestivo ulje je bez premca najviše poskupelo od prehrambenih proizvoda, za 33 odsto u odnosu na prva četiri meseca 2021. godine.
Slede brašno sa 27 odsto, smrznuti mesni proizvodi sa 25 odsto, mleko 21 i sportski izotonični napici, koji su poskupeli 20 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Za 10 ili više posto, piše Index.hr, poskupeli su i maslac i margarin (18 odsto), sladoledi i sveži kvasac (po 17 ), testenine, prerađevine od voća, hrana za mačke te vitaminske šumeće tablete po 15 odsto, med (14 odsto), sirevi (12), supe (11). kafa, pakovani hleb i tost, mlečni i sirni namazi i slani štapići i perece po 10 odsto.
Ima i proizvoda koji nisu poskupeli.
Tako se cena nije menjala jakim alkoholnim pićima, pivu, kobasicama, ledenim čajevima, dečjoj dehidriranoj hrani, kakau i gotovim umacima.
Analiza Ja Trgovca pokazala je i da je prosečna cena napitaka za bebe niža za osam posto, a čajeva za bebe 12 odsto, a hlađenih deserata i smrznutih pekarskih proizvoda tri odsto.
Količinski je, navoi ovaj portal, porasla kupovina ulja, za 10 odsto, a mogući uzrok u Ja Trgovcu vide u stvaranju zaliha.
Osim ulja, porasla je prodaja hleba i tosta, testenine i svežeg mesa. Prodaja je, ipak, pala za većinu proizvoda s rastom cene, na primer, mleka, sireva i kafe za sedam odsto, sladoleda 10, a smrznutih mesnih proizvoda 17 odsto.
Od proizvoda van prehrane, najviše su poskupeli brijači, čak 30 odsto, slede salvete sa 23 odsto većim prosečnim cenama, sredstva posle brijanja sa 16 odsto, deterdženti za pranje veša sa 15 odsto.
Nisu poskupeli higijenski ulošci i tamponi, dečje vlažne maramice, sredstva za osvežavanja vazduha, kao i ona za čišćenje lica.
Pojeftinila su sredstva za osvježavanje WC-školjki, sredstva za odstranjivanje mrlja, lakovi za kosu, sredstva za depilaciju i vodice za ispiranje usta, dok je uprkos rastu cena porasla i količinska prodaja dezodoransa, toaletnog papira, gelova za tuširanje, maramica za čišćenje lica, regeneratora za kosu te još nekih sredstava za čišćenje i negu lica.
Index.hr piše da je znatno veća potražnja, i to za 20 odsto, za vlažnim toaletnim papirom, iako mu je cena veća za dva odsto.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.