Na tender za prodaju 54 odsto kapitala Luke Bar nije dostavljena nijedna ponuda, pa ni ponuda konzorcijuma srpskih firmi i države iako je pre nekoliko meseci najavljivano da bi to bio jedan od važnih poteza za srpsku privredu. Miodrag Kostić, predsednik MK Grupe koja je trebalo da bude jedan od članova konzorcijuma, kaže za Danas da je udruživanje ipak bilo daleko složeniji posao nego što se u prvi mah očekivalo.
– Jedini održiv koncept razvoja Luke Bar jeste osnivanje zajedničkog konzorcijuma operativnih kompanija koje vrše transport robe na potezu Novi Sad, Beograd do Luke Bar, uključujući i železnice obe države i samu luku. Uprkos ekonomskoj i komercijalnoj isplativosti formiranja konzorcijuma i učestvovanja u projektu, ceo proces je daleko složeniji nego što se to u prvi mah moglo zaključiti, imajući u vidu činjenicu da se radi o usaglašavanju dve države, dve velike državne, više privatnih i jedne internacionalne kompanije. Nažalost, složenost ovakvog međusobnog usaglašavanja, nadilazi htenja i ambicije pojedinačnih učesnika – kaže Kostić i dodaje da je njegovo privatno mišljenje da da se radi o veoma značajnom projektu i za privredu Srbije i za privredu Crne Gore.
Iako se nezvanično pominjalo da je na čelu tima privrednika zainteresovanih za ovaj posao bio upravo Kostić, on tvrdi da je bio samo „jedan od ravnopravnih učesnika u tom postupku“.
Advokat Zorica Đukanović, čiju je kancelariju vlada Crne Gore imenovala za savetnika u privatizaciji Luke Bar, potvrđuje za Danas da do isteka roka nije stigla ni jedna ponuda za preduzeće Kontejnerski terminali i generalni tereti (koje predstavlja okosnicu luke), dok su za dve manje, prateće firme iz tog paketa, Pomorske poslove i Obezbeđenje stigle po dve ponude.
– Za preduzeće Kontejnerski terminali i generalni tereti otkupljene su četiri tenderske dokumentacije, a mislim da ni rok za podnošenje prijava nije bio kratak jer je u januaru ove godine produžen još za dva meseca. Očekivali smo da srpska preduzeća učestvuju u nadmetanju, s obzirom na interesovanje koje je vladalo, ali i pored toga ni jedna ponuda nije stigla – kaže Đukanovićeva i dodaje da razlog zbog koga su potencijalni ponuđači odustali ili oklevaju da uđu u taj posao može da bude ekonomska kriza.
Direktor Kontejnerskih terminala Milan Čelebić smatra da je rano za komentar, ali tvrdi da su u toj firmi spremni za sve opcije. „Radimo tako da izgradimo dobre terminale i da luka posluje solidno i nećemo biti iznenađeni ako privatizacije bude, niti ako ostanemo u ovakvom statusu“, kaže za Danas Čelebić. Predsednik Borda direktora AD Luka Bar Predrag Ivanović iznenađen je što nije bilo ponuda iako je bilo interesovanja od referentnih lučkih operatera iz sveta. On smatra da je razlog za to ekonomska kriza, koja je posebno pogodila brodarska preduzeća. „Što se tiče interesovanja iz Srbije, vjerovatno nijesu imali dovoljno vremena da organizuju konzorcijum privatnih preduzeća zajedno sa Vladom Srbije. Kontejnerski terminal u Luci Bar, zajedno sa čitavim pravcem koji ide iz Bara prema Beogradu i Budimpešti je veoma vrijedan transportni pravac, koji je relativno uspavan i njegova vrijednost tek dolazi“, rekao je Ivanović.
Ni za ministra infrastrukture Milutina Mrkonjića nije bilo iznenađenje to što ni jedna ponuda za kupovinu Luke Bar nije stigla, iako ne spori da je srpska privreda zainteresovana da bude deo te priče. On je izjavio da je srpska strana očekivala takav ishod, ali je dodao i da je reč o strateškom preduzeću zbog čega se nada da će tender biti ponovljen. Tendersku dokumentaciju otkupile su dve firme iz Ujedinjenih arapskih emirata, jedna iz Libana i jedna iz Srbije.
Podrška države
Država je zbog političkog i strateškog značaja bila spremna da pomogne konzorcijum srpskih preduzeća na ovom tenderu i pre nekoliko meseci osnovala je firmu BB kargo koja bi učestovala u nadmetanju sa kapitalom od 62.000 evra, a planirala je i da bude manjinski partner u konzorcijumu sa udelom od 500 miliona dinara. Ostaje nepoznato zašto i pored zalaganja države nije došlo do dogovora i podnošenja ponude.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.