Ubuduće u prometu samo jaja klase A 1Foto: Pixabay/Couleur

Ministarstvo poljoprivrede donelo je nova pravila za proizvodnju i promet jaja, koja podrazumevaju strože obeležavanje i klasifikaciju jaja, kao i nove uslove koji se tiču veličine, izgleda, pakovanja i načina držanja i ishrane koka nosilja.

Koja su nova pravila i na šta treba da obratimo pažnju, bilo da jaja kupujemo na pijaci ili u radnji?

Jaja su dosad po veličini bila podeljena u sedam klasa – SS, S, A, B, C, D i E. SS su bila najkrupnija sa 70 grama, a E najmanja sa 45 grama. Novi pravilnik ima potpuno drugačiju klasifikaciju.

Novi pravilnik o proizvodnji i prometu jaja donosi podelu na jaja A i B klase, s tim što će u prometu biti samo klasa A, kaže Tamara Bošković iz Uprave za veterinu.

„A klasa znači da su jaja sveža i u prometu će se nalaziti samo jaja A klase. Takođe, postojaće i jaja izuzetne svežine – stara najviše 10 dana od nošenja. Postojaće i ekstra sveža jaja – do četiri dana posle nošenja“, napomenula je Boškovićeva gostujući u Jutarnjem programu RTS-a.

Klasa B više neće postojati u prometu, već će ići u industrijsku proizvodnju – u konditore ili kao hrana za životinje.

Klasifikacija po veličini jajeta ostaće ista – od jaja S veličine ispod 53 grama do jaja XL veličine preko 73 grama.

Takođe, postojaće i klasifikacija na osnovu ishrane koka.

„Oznaka 0 su organska jaja, 1 jaja iz slobodnog uzgoja, 2 jaja podnog uzgoja, 3 kavezna jaja“, istakla je Boškovićeva dodajući da će ta oznaka biti sastavni deo broja koji se nalazi i na jajetu i na spoljnom pakovanju.

Svako jaje će biti numerisano brojem – broj tipa hranjenja kokoške, broj objekta gde se jaje proizvodi, RS oznake za Srbiju i registracioni broj koji se dodeljuje u bazi podataka Uprave za veterinu.

Kada je reč o jajima koja se prodaju na pijacama, ona po novom pravilniku nose naziv „neupakovana jaja“. Takođe, i na pijacama će smeti da se prodaju samo jaja A klase.

„Individualni proizvođač će morati da ima oznaku istaknutu na tabli – da li je organski uzgoj, koja je veličina i tako dalje“, navela je Boškovićeva.

Rok trajanja, i u prodavnicama i na pijacama, ne sme da bude duži od 28 dana od dana nošenja.

„Do 21. dana od dana nošenja jaje može da dođe na tržište, sedam dana je period koji se više ne toleriše. Jaja će biti te svežine koje kupac u Srbiji i treba da zahteva“, istakla je Boškovićeva.

Novi pravilnik stupa na snagu od 14. februara, pre svega zbog proizvođača koji se bave izvozom i imaju uslove da odmah počnu sa obeležavanjem jaja.

Ostali proizvođači imaju vremena do 1. jula da se usaglase, istakla je Boškovićeva.

Prema njenim rečima, novi pravilnik uveden je kako bi se standardi u Srbiji usaglasili sa pravilima u regionu koja su na snazi već desetak godina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari