Danas čak 60 odsto tinejdžera nema jasnu predstavu o tome kako funkcionišu osnovni finansijski koncepti, a gotovo 80 odsto njih se ne oseća dovoljno sigurno da svojim budžetom upravlja samostalno. Uzrok ovakvih rezultata je činjenica da mnogi roditelji retko pričaju sa decom o osnovnim konceptima upravljanja novcem misleći da će tako da ih zaštite od “odraslog surovog sveta”.
Istovremeno, ova tema je u Srbiji nedovoljno zastupljena u nastavnim i vannastavnim aktivnostima u okviru formalnog obrazovanja. Zašto i kako ovo treba promeniti, otkrili smo u razgovoru sa iskusnom profesorkom razredne nastave, odnosno učiteljicom.
Prema rečima učiteljice koja već 20 godina predaje đacima nižih razreda u osnovnim školama, finansijska pismenost prožima sve aspekte društva i, stoga, stepen u kom vladamo njome, direktno utiče na stepen ispravnosti u donošenju finansijskih odluka značajnih za našu budućnost.
„Upravljanje novcem je veština koja treba da se, poput čitanja i pisanja, uči od najranijih dana. Ona predstavlja više od posedovanja „kasice-prasice“ ili trošenja „džeparca“ – ona podrazumeva razumevanje kako novac funkcioniše i kako ga pametno koristiti. Svaki učenik, bez obzira na buduću profesiju, treba da nauči da donosi informisane finansijske odluke. Naša odgovornost, kao prosvetnih radnika, ali i roditelja i društva, jeste da im pružimo tu osnovu već „od malih nogu“ kako bismo se postarali da u svet odraslih uđu spremni za izazove koji su pred njima“, objašnjava učiteljica.
U razgovoru sa učiteljicom, dotakli smo se podatka da žene i osobe koje žive u ruralnim područjima zaostaju u finansijskoj pismenosti u poređenju sa ostatkom populacije.
„Dug, kamata, štednja, investiranje – sve to ne treba da zvuči kao strani jezik, već kao alati za planiranje bolje budućnosti. Finansijska edukacija ne treba da bude privilegija, već potreba – ona priprema decu za život i pomaže im da razumeju svet u kom odrastaju. S ponosom radim u malom isturenom odeljenju osnovne škole, u brdskom selu dvadesetak kilometara od grada Požarevca. Njihova svakodnevica je jednostavna i udaljena od gužve i buke, ali isto tako daleko i od bankomata, kartica i bilo kakvih složenijih finansijskih pojmova. Deca iz većih sredina možda imaju prednost, ali to ne znači da naši đaci zaslužuju manje“, poručuje učiteljica i dodaje:
„Kao učiteljica s dugogodišnjim iskustvom, primećujem da se situacija polako menja nabolje i ova oblast postaje deo kurikuluma, ali verujem da možemo i moramo mnogo više. To nije samo dodatak nastavnom planu – to je prilika da našim đacima obezbedimo alate za uspeh, bez obzira na to odakle dolaze, kao i da li su dečaci ili devojčice. Kada deca steknu osnovno znanje o ovoj oblasti, njihovi prvi koraci u svetu finansija postaju jednostavniji i sigurniji. To je, dakle, priprema za život gde svaka finansijska odluka dolazi iz znanja, a ne iz straha od nepoznatog.“
Kako kaže ova učiteljica, koja predaje u maloj školi u istočnoj Srbiji, potrebno je i poželjno da se deci u porodičnom i školskom okruženju približe pojmovi iz oblasti finansija, da se insistira na obavezi nakon dogovora, uči promena rizika, ali i razlikovanje potreba od želja. Jer, upravo to će na nešto starijem uzrastu dobiti nove nazive – budžet, zaduživanje, dobit, ugovor, ulaganje, tržište i troškovi.
„Kako bismo ostvarili ovu misiju, potreban je trud svih nas i tu ne mislim samo na prosvetne radnike. Potrebna nam je dodatna podrška društveno odgovornih kompanija i finansijskih institucija, organizacija, roditelja… Potrebne su nam nove inicijative, projekti, programi, ali i ideje, kreativnost, a pre svega, jasan cilj – sigurnija finansijska budućnost dece, a samim tim i celokupnog društva“, zaključuje učiteljica.
Upravo zato što posluje s uverenjem da samo zajedno možemo rasti u znanju, OTP banka, kao društveno odgovorna kompanija za koju finansijska edukacija predstavlja jedno od ključnih strateških usmerenja, pokrenula je novi, osmi po redu ciklus svog programa Generator. Sada posvećen nagrađivanju održivih, inovativnih, obrazovnih programskih i projektnih rešenja na temu unapređenja finansijskih znanja dece i mladih, konkurs simbolično nosi naziv Generator EDU.
OTP banka poziva učitelje, nastavnike i profesore osnovnih i srednjih škola, organizacije civilnog društva, kao i preduzetnike, startape, socijalna, mikro i mala preduzeća da se prijave na konkurs koji je otvoren do 31. januara 2025. godine.
Generator EDU nastao je s idejom da se prosvetni radnici podstaknu da dostave rešenja koje se naslanjaju na postojeće obrazovne programe osnovnih i srednjih škola koja će moći da se implementiraju u redovnom školskom programu – kako kroz nastavne, tako i kroz vannastavne aktivnosti. Sa druge strane, civilni sektor i preduzetnici podstiču se da razmišljaju šire od prostora učionice, a u pravcu neformalnih inovativnih obrazovnih praksi, kao i digitalnih rešenja.
Banka nastavlja tradiciju nagrađivanja najboljih projekata, kao i pružanja podrške u implementaciji, uključujući stručnu, finansijsku i medijsku pomoć.
Nagradni fond iznosi dva miliona dinara, odnosno po milion dinara biće dodeljeno pobednicima u dve kategorije – za prosvetne radnike nagrada će biti podeljena na dva dela, pa učitelji, nastavnici, profesori samostalno ili u timu dobijaju uplatu kao fizička lica u iznosu od 200.000 dinara, a škola koja nominuje projekat dobija 800.000 dinara za implementaciju projektnog rešenja; s druge strane, u kategoriji gde će učestvovati civilni sektor i preduzetnici ceo iznos nagrade od milion dinara namenjen je pravnom licu za implementaciju projektnog rešenja.
O tome koliko je ovakav program potreban i koristan za učenike osnovnih i srednjih škola svedoči činjenica da je Ministarstvo prosvete Republike Srbije dalo saglasnost za realizaciju konkursa, ističući da će projekat imati pozitivan uticaj na društvenu zajednicu. Dodatno, strateški partner programa je Dostignuća mladih u Srbiji, internacionalna organizacija civilnog društva sa dugom tradicijom i praksom na polju finansijske edukacije.
Za više informacija posetite link: https://generator.otpbanka.rs/
GENERATOR – MOTOR POZITIVNIH PROMENA
OTP banka pokrenula je Generator 2017. godine s ciljem da kroz svaki ciklus pruži odgovor na neku od aktuelnih potreba društva. Brzo je postao odgovor na ključne izazove sa kojima se susrećemo – bio jedan od prvih koji je pomogao maloj i srednjoj privredi da u svoje poslovanje uvedu digitalne promene, ali i jedan od onih koji su pomogli preduzetnicima da prevaziđu krizu prouzrokovanu pandemijom COVID-19 tokom 2020. godine. Prethodna dva ciklusa, pod nazivom Generator ZERO, bila su fokusirana na startape, mikro i mala preduzeća sa inovativnim rešenjima koja smanjuju karbonski otisak, što je predstavljalo jedinstven konkurs te vrste.
Do danas, Generator je podržao gotovo 100 sjajnih i originalnih ideja, a broj prijava svakim ciklusom raste, što jasno ukazuje na to koliko je ovaj program potreban inovatorima. Osvojene četiri prestižne nagrade samo potvrđuju njegov status i uspeh. Generator je više od konkursa – on je simbol inovacija, održivosti i pozitivnih promena koje oblikuju našu budućnost.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.