Elektronska kupovina (E-commerce) u Srbiji je u stalnom porastu i njeno učešće u ukupnoj trgovini je dostiglo 15 do 20 odsto, rečeno je danas na panelu „Onlajn kupovina kao svakodnevnica“.
Na rast onlajn kupovine u poslednje dve godine najviše je uticala zdravstvena kriza, izazvana pandemijom korona virusa, koja je izmenila navike i ponašanje potrošača, ali i organizaciju i poslovanje kompanija.
Broj transakcija, kako je rečeno na panelu, porastao je nekoliko stotina odsto, trgovci su s jedne strane beležili rast, dok su s druge strane postojali izazovi koje su prevazilazili u hodu.
Godišnji promet u elektronskoj trgovini pet najvećih trgovaca u Srbiji je dostigao 100 miliona evra, što je skoro duplo više nego pre dve godine.
Predsednica E-commerce asocijacije Zorana Milidrag je istakla da je trgovina preko interneta bezbedna uvek kada se kupuje od legalnih trgovaca.
Ona je dodala da je u Srbiji pre pandemije stvoren zakonodavni okvir za bezbedna elektronska plaćanja, ali da je neophodno da se i dalje radi na edukaciji i kupaca i trgovaca kako bi svi bili zadovoljniji jer se „kupovinom od kuće“ štedi i vreme i novac.
„U poslednje dve godine desio se nagli rast e-commerca, ali je mnogo važnije što se taj trend i zadržao. Trgovci su shvatili važnost digitalne ekonomije i koliko je neophodno da obave digitalnu transformaciju. To je dovelo do unapređenja usluge, kvalitetnijeg servisa, bolje isporuke i ponude, planiranja da i ovaj kanal prodaje može da se koristi podjednako“, kazala je Milidrag.
Kompanija Delez Srbija, lider u elektronskoj trgovini, od 2008. godine kupcima nudi mogućnost online nabavke robe iz supermarketa. Sada te pogodnosti koriste građani Beograda i Novog Sada, a uskoro će tu uslugu ponuditi u još nekoliko većih gradova.
„Pratimo potrebe kupaca i stalno unapređujemo naše usluge i u oblasti elektronske kupovine. Kontinuirano ulažemo u tehnologiju, procese i ljude. Sada je vreme dostave robe na kućni prag skraćeno na najviše dva sata“, rekla je rukovodilac elektronske trgovine u Delezu Milana Majkić.
Ona je zbog porasta elektronske kupovine najavila otvaranjem velikog MAXI onlajn postrojenja u narednih godinu dana.
Udeo elektronske trgovine u ukupnoj prodaji Deleza je jedan odsto, a cilj je da naredne godine bude pet odsto i da ima stalni rast.
Majkić je kazala da kompanija u sastavu belgijskog Deleza u SAD u elektronskoj trgovini ostvaruju 35 do 40 odsto ukupnog prometa.
Konsultant u oblasti elektronskog poslovanja Ivan Minić je rekao da je u planiranju nabavki veliki potencijal za dalji razvoj elektronske trgovine.
„Pretplatnički model je jedan od načina da se pospeši onlajn kupovina. To bi koristlo kupcima jer bi dobijali redovne isporuke robe u količinama koja im je neophodna, ali i trgovcima jer bi mogli da unapred ugovaraju nabavke“, kazao je Minić.
Po rečima Zorane Milidrag, kupovina robe „iz druge ruke“ (Second Hand), među kojom je i nenošena roba, u budućnosti će imati sve veći udeo u ukupnoj elektronskoj trgovini.
Procene su, kako je navela, da će onlajn plaćanja takve robe u svetu do 2025. godine imati godišnju vrednost 75 milijardi dolara.
U Srbije trenutno ima oko četiri miliona potrošača koji su kupovali putem interneta. Procene su da je odnos onlajn i tradicionalne kupovine u svetu pola-pola i da se do 2024. godine očekuje rast broja onlajn kupaca veći od 20 odsto.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.