Grupa građana koji imaju stambene kredite u švajcarskim francima poslala je otvoreno pismo guvernerki Narodne banke Srbije Jorgovanki Tabaković, tražeći od nje da obelodani kako će rešiti pitanje nadoknade štete klijentima, kojima su banke protivzakonito povećavale kamatu, odnosno svoju maržu u periodu pre donošenja Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga. Oštećeni klijenti navode da u medijima najčešće pominjana rešenja, grejs period do dve godine i produženje otplate, „postoje već odavno i da su podržana i predložena od prethodnog guvernera“ tako da Tabakovićeva „ne nudi ništa novo“.


– S obzirom da su sve češće izjave NBS i guvernerke da je u procesu formiranje radne grupe NBS i iznalaženje rešenja, potrebno je istaći da ono što u najvećoj meri muči korisnike stambenih kredita u švajcarskim francima jeste uporno izbegavanje odgovora guvernerke i NBS na pitanje nadoknade štete klijentima oštećenim jednostranim kršenjem ugovora od strane banaka. Rešenje ovog problema u mnogome bi pomoglo onima koji duguju u švajcarskim francima, jer bi povraćaj sredstava automatski značio umanjenje glavnice i manju ratu – poručuje se u saopštenju koje je ispred grupe građana potpisala Gordana Gajić.

Nezadovoljni klijenti banaka okupili su se na posebnoj fejsbuk stranici i pokrenuli inicijativu u okviru koje su 19. i 20. januara na adresu elektronske pošte kabineta guvernera NBS poslali više desetina pisama iste sadržine.

– U skladu sa mnogobrojnim natpisima u dnevnim novinama i vašim istupanjima u medijima o rešavanju problema kredita u francima i pretencioznim izjavama (predsednika udruženja banaka) Veroljuba Dugalića, poput one da su “Klijenti dužni da preuzmu odgovornost za svoje odluke o zaduživanju” ili da su “Klijenti dužni da poštuju ugovore koji su potpisali”, ovom prilikom želim da NBS i vama kao guverneru postavim pitanje: “Da li će NBS preuzeti odgovornost za zatvaranje očiju pred jednostranim kršenjem ugovora o stambenim kreditima u švajcarskim francima od strane banaka tokom 2008, 2009. i 2010. godine?“. Ako su klijenti dužni da poštuju ugovore, zašto se to ne odnosi na banke? Zašto banke nisu odgovarale za kršenje inicijalnih ugovora kada su podizali vrednost ugovorene marže istovremeno i skoro proporcijalno padu LIBORA? – navodi se u pismu guverneru.

Nezadovoljni klijenti dalje navode da se NBS „uporno oglušuje o pitanje“ naknade štete i dodaju da „NBS izlaže klijente dodatnim troškovima i stresovima preporučujući da se odšteta potraži sudskim putem“. Oni smatraju da bi umesto toga, trebalo doneti uredbu ili izmenu Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga“ i njegovu retroaktivnu primenu ili već slično rešenje koje će obezediti povraćaj sredstava“.

„Tražim od NBS i od komercijalnih banaka da preuzmu odgovornost u ispunjavanju obaveza u istoj meri u kojoj se to od mene kao klijenta traži“, zaključuje se u pismu upućenom guverneru.

S druge strane, stručnjaci upozoravaju da je retroaktivna primena zakona zabranjena Ustavom, da NBS nije ugovorna strana u kreditnim poslovima između klijenata i poslovnih banaka, već da su to oni sami, zbog čega ona ne može ni da snosi odgovornost za poštovanje ugovornih obaveza banaka, kao i da je promena marži shodno politici banke i ranije bila zabranjena Zakonom o obligacionim odnosima. Podseća se i da su pojedini klijenti tužili banke koje su im samovoljno dizale kamate, i da su te sporove i dobili.

U NBS kažu da je formirana komisija u kojoj se pored predstavnika NBS nalaze i predstavnici udruženja potrošača, banaka i finansijski stručnjaci, sa zadatkom da u najkraćem roku predloži rešenje koje će pomoći građanima da prevaziđu probleme koje imaju u otplati kredita, zbog značajnog jačanja švajcarskog franka u poslednjih nekoliko godina. „Rešenje će biti kompromisno i optimalno i potvrdiće kredibilitet NBS kao regulatora, ali i kredibilitet samih poslovnih banaka, kao subjekata odgovornih za svoju i finansijsku stabilnost“, navode u centralnoj banci.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari