Kako sprečiti da zemlja upadne u zamku srednje razvijenosti, osuđena na prevaziđene tehnologije i proizvodnju proizvoda bez mnogo dodate vrednosti?
Najbolji i verovatno jedini način je ulagati što je više moguće u obrazovanje i znanje ljudi koji će učiniti domaća preduzeća konkurentnim i u globalnim okvirima, a u vreme digitalizacije ceo svet je jedno tržište.
Na vebinaru sa temom „O konkurentnosti srpske privrede u digitalno doba“ koji je organizovala povodom 18. rođendana upravo jedna obrazovna institucija – Fakultet FEFA, direktori i vlasnici nekih od najuspešnijih domaćih kompanija iz različitih sektora govorili su baš o tome koji su glavni faktori konkurentnosti u današnjem svetu. Jednoglasan zaključak je da su najvažnije investicije u ljude i znanje.
Dragoljub Vukadinović, predsednik Metalac grupe, ocenjuje da su tri vrste investicija neophodne za napredak kompanije: u tehnologiju i opremu, u digitalizaciju i u obrazovanje, koje je najvažnije.
„Od kada sam pre 30 godina postao direktor Metalca zastupam teoriju da pet odsto iznadprosečnih ljudi vuče kompaniju napred. I trudimo se da te ljude zadržimo. U današnje vreme važno je ulaganje i u digitalizaciju. Preko društvenih mreža, digitalnih kartica, digitalnog marketinga mi pratimo želje i potrebe naših kupaca. Prošle godine nam je prodaja onlajn porasla za tri do pet puta. Sada se to nešto smanjilo, ali prodaja preko interneta je sve važniji kanal prodaje“, ocenio je Vukadinović.
Slično razmišlja i Darko Budeč, vlasnik kompanije Buck koji ističe da je glavno obrazovanje, multidisciplinarnost i agilnost zaposlenih kako bi se lakše privikli na sve brže promene.
„Mi smo se od početka odlučili da naša komparativna prednost bude inovativnost i originalnost i to nas je sačuvalo u krizama. Investicije u infrastrukturu su lake, ali važnije je ulagati u razvoj i nove tehnologije. Mi ćemo u naredne tri godine robotizovati proizvodnju koliko je to moguće“, rekao je Budeč dodajući da je danas digitalizacija svima dostupna i više nije komparativna prednost, već da treba razmišljati unapred, o veštačkoj inteligenciji.
Jedna od kompanija digitalnog doba je novosadska Vega IT koja radi za izvoz u Zapadnu Evropu i to, kako kaže direktor i osnivač ove kompanije Saša Popović, po cenama i do tri puta većim od konkurencije.
„Mi ulažemo u naše ljude ne samo da budu vrhunski inženjeri, već da imaju i netehnička znanja. Zato možemo da idemo sa višim cenama. Potpuno sprečiti ljude da odu u inostranstvo nije moguće, ali postoje načini kako pokušati zadržati najbolje zaposlene. Od skoro postoji mogućnost davanja opcija udela u doo i mi smo to dali osmorici najznačajnijih radnika. Sa nekima koji su pokazali preduzetnički duh smo otvorili zajednička preduzeća. I upravo kada je izbila pandemija i kada su nam prihodi pali za 30 odsto, ideje i samostalni projekti naših ljudi su nas izvukli i omogućili uspešnu godinu“, objašnjava Popović.
Znanje potencira i Luka Stanić, suvlasnik firme Bg reklam koja većinu proizvoda izvozi u Nemačku, Austriju, Veliku Britaniju, a u Srbiji je dobavljač Gugla.
„Znanje vam je neophodno da budete konkurentni na bilo kom tržištu. Inovativnost je posledica znanja ljudi. Digitalizacija je alat, a od ljudi zavisi koliko će biti koristan. I u Guglu kažu da im je najveći izazov kako da privuku i zadrže kvalitetne ljude. Ljudi iz celog sveta dolaze u Kaliforniju, a nažalost ljudi iz Srbije odlaze“, kaže Stanić dodajući da je od odlaska ipak gore ako ljudi koji ostaju ne žele da se usavršavaju.
Jedna od prepreka za veću konkurentnost naših preduzeća je prema rečima Tanje Kuzman, profesorke na FEFA i saradnik konsultantske kuće PWC zadužena za startape u našem regionu, to što ih vlasnici često osnivaju za potrebe domaćeg ili regionalnog tržišta i kasnije ne promene fokus na globalno tržište.
„Potrebna je i promena mentaliteta zaposlenih koji će biti okrenuti ka globalnom tržištu. Takođe, kod nas postoji takva kultura u preduzećima da se pokušavaju sakriti novi proizvodi od konkurencije i traži se od potencijalnih investitora da potpišu ugovore o čuvanju tajne. Investitore to odbija jer ako misle da taj proizvod neko može bolje i brže napraviti i plasirati od onog ko ga je smislio, da tu ne vredi ulagati“, napominje ona.
Država mora da stvori ambijent za konkurentnu privredu
Predsednik Metalca se osvrnuo i na odnos države prema konkurentnosti privrede. „Nije problem u shvatanju konkurentnosti od strane preduzeća, problem je država. Ona treba da stvara uslove za rast konkurentnosti privrede, za rast standarda ljudi. Ali ne radi se na restrukturiranju javnih preduzeća, na jačanju institucija. Vladavina prava je slaba, pa sudski procesi traju po pet godina. Jako malo se ulaže u obrazovanje. Dobri studenti već na fakultetu imaju rezervisana mesta u inostranstvu, a bez najboljih ljudi teško će se država razvijati“, zaključio je Vukadinović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.