Pora (spekuliše se da je to deo sporazuma o dogovornom raskidu koncesionog ugovora). Stiče se utisak da će time pregovori sa konzorcijumom, koji je trebalo da dobije koncesiju na 25 godina za izgradnju nezavršene deonice od mađarske granice do Novog Sada kao i za izgradnju autoputa od Beograda do Požege, dobiti epilog.

Pora (spekuliše se da je to deo sporazuma o dogovornom raskidu koncesionog ugovora). Stiče se utisak da će time pregovori sa konzorcijumom, koji je trebalo da dobije koncesiju na 25 godina za izgradnju nezavršene deonice od mađarske granice do Novog Sada kao i za izgradnju autoputa od Beograda do Požege, dobiti epilog. Ta mogućnost nagoveštena je pre nekoliko dana, kada se u javnosti pojavila informacija da će koncesioni ugovor biti sporazumno raskinut, ali da će Alpini biti poverena izgradnja deonice kroz Vojvodinu, kako bi se iskoristila projektna dokumentacija koju je Alpina već uradila.

Mnogo pitanja bez odgovora

– Očigledno je da je Alpina nagrađena za sporazumni raskid ugovora, tako što je bez javnog tendera došla do novog posla. Javnost ne zna koja je cena tog aranžmana, ali je sigurno da će u radove, kao podizvođači, biti uključene i domaće firme. Ne znamo, takođe, zašto je povučen takav potez, jer iz ugovora koji je zaključen sa konzorcijumom, ne proizilazi nijedna odredba zbog koje bi Srbija morala da se plaši arbitraže. Jedini zaključak koji se nameće jeste da je ili vlada menjala delove ugovora a da javnost o tome nije obaveštena, ili je neko sa koncesionarom ušao u odnose koji nisu transparentni – komentariše za Danas Milan R. Kovačević, konsultant za strana ulaganja.

Iako odluka o raskidu ugovora o prvoj posleratnoj koncesiji u Srbiji još nije doneta, gotovo je izvesno da će do kraja ove nedelje pregovori o uslovima sporazumnog raskida ugovora sa nesuđenim koncesionarom biti okončani. To podrazumeva da će Alpina dobiti novi ugovor, o izgradnji 68 kilometara duge trake od Horgoša do Novog Sada. Sporazum bi, posle toga, trebalo bi da se nađe pred Nacionalnim savetom za infrastrukturu, u kojem se nalaze i ministri koji su u ovim pregovorima učestvovali, tako da je malo verovatno da tu stepenicu sporazum neće proći. Takođe, saglasnost bi trebalo da da i Uprava za javne nabavke, koja će obrazložiti zbog čega je opravdan novi aranžman koji se Alpini poverava bez prethodnog raspisivanja javnog tendera. Konačnu reč daće Vlada Srbije, koja bi trebalo da odobri potpisivanje ugovora.
– Način na koji je najavljeno da će biti raskinut ugovor sa Alpinom uz istovremenu ponudu da uđe u novi posao, otvara brojna pitanja, a najvažnije je zbog čega se Srbija plaši međunarodne arbitraže koja bi usledila posle raskida ugovora. Ako je tačno da je koncesionar tražio dodatne uslove, onda je situacija „čista“, ali ako je Alpini neko nešto usmeno ili pismeno obećao tokom pregovora, pa sada tu situaciju treba izgladiti, onda bi javnost to trebalo da zna. Bilo bi, takođe, važno da se zna zbog čega su koncesionaru stalno činjeni ustupci, pri čemu su bitno promenjeni uslovi objavljeni na javnom međunarodnom tenderu, što je takođe blamaža za zemlju. Najzad, potrebno je da oni koji su pregovarali o sporazumnom raskidu ugovora sa Alpinom, objasne matematiku po kojoj smo mi u pravu kada smo odustali od tog posla zbog nerealnih zahteva izvođača, ali se i dobrovoljno odričemo depozita koji bi nam pripao ako bi međunarodna arbitraža odlučila u našu korist. Reč je o, inače, značajnim sredstvima, jer je prema podacima iz tendera, depozit za učešće iznosio 40 miliona evra (u svim kasnijim izjavama, političari koji su komentarisali tok pregovora pominjali su depozit od deset miliona evra, što je takođe neobjašnjivo). Tome treba dodati garancije od oko 300 miliona evra. Slažem se sa činjenicom da je koncesionar i do sada, iako nije ušao u posao, uložio veliki novac i u redu je da se ljudi nagode, ali se mora znati ko je odgovoran za ovakav ishod – kaže za Danas član Naprednog kluba Dragan M. Kostić, inače konsultant za poslovne rizike.
Da podsetimo, ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega potpisan je krajem marta prošle godine sa španskom kompanijom FSS, ali je Vlada ubrzo prihvatila da se kao nosilac posla pojavi austrijska Alpina u konzorcijumu sa Porom. Koncesija je data na 25 godina, što je podrazumevalo da Alpina u roku od pet godina završi deonice od Horgoša do Novog Sada kao i kompletne trake u dužini od 168 kilometara od Beograda do Požege. Alpina se, inače, u putnoj infrastrukturi Srbije pojavljuje na više mesta kao izvođač radova. Između ostalog, toj firmi je poverena i izgradnja mosta kod Beške, za koji je najpovoljnije uslove dao konzorcijum domaćih firmi sa Mostogradnjom na čelu, ali inostrane banke koje su kreditirale posao nisu prihvatile da se posao poveri srpskim firmama. Radovi još nisu počeli, jer Alpina više od devet meseci kasni za izradom glavnog projekta. M.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari