Uprkos izmenjenoj strukturi sopstveni prihodi budžeta su stabilni 1Raška Foto: J. Raspopović

Nedavno je , u zakonskom roku, usvojen Budžet opštine Raška za 2017 godinu. Odlukom u budžetu u 2017.godini planirani prihodi iznose 1.041.952.418,00 dinara i uz preneti višak prihoda u 2016 ukupno iznose 1.164.532.500,00 dinara.

U obrazloženju budžeta posebno se ističe da „ u strukturi prihoda, izvorni prihodi koje ostvaruje lokalna samouprava svojim aktivnostima iznosi 46,41 odsto, što je skoro polovina planiranih prihoda“. Ako se ima u vidu da je za plate zaposlenih u javnom sektoru a koje se finasiraju iz tog budžeta potrebno 17,30 odsto a za kapitalne rashode 22,41 odsto onda se ,zaista, može govoriti o stabilnim javnim finasijama opštine Raška. Dodamo li tome da Opština Raška očekuje od 2017. godine do 2019. godine sredstva iz razvojne pomoći Evropske unije u iznosu od 6.397.268,00 evra , uz obavezu obezbeđivanja sredstava za sufinansiranje u iznosu od 602.732,00 evra, odnosno 74.136.000,00 dinara kao i činjenicu da je za 2017 godinu ,u budžetu obezbeđena tranša učešća opštine u iznosu od 27.354.000,00 onda je stabilnost opštinskih javnih finansija , za narednu godinu, neupitna.

Ali , bez obzira na izneti zaključak , analizirajući višegodišnje tendencije promena u strukturi sopstvenih prihoda opštine Raška kao i izostanak nekih programa koje bi trebalo da se finasiraju iz tog budžeta poput ,recimo, lokalnog ekonomskog razvoja i energetske efikasnosti ima mesta za pitanja potrebe jačanja dugoročnog ,održivog , ekonomskog razvoja.Tako je ,recimo, za poslednje tri budžetske godine znatno promenjen odnos imeđu prihoda po osnovu poreza na dohodak, dobit i kapitalne dobitke i poreza na imovinu pa je tako ,2014 godine procentualni udeo poreza na dohodak, dobit i kapitalne dobitke bio oko 35% tadašnjeg budžeta a procentualni udeo poreza na imovinu oko 10 odsto tadašnjeg budžeta.Činjenica je da je usvojenu budžet opštine Raška za 2017 godinu predvideo prihode u već pomenutom iznosu, veće od onog iz 2014 (853 431 940) godine za oko 88 miliona dinara, ali te 2014 godine planiran je porez na dohodak od 278 780 000 a ove , 2017, godine iz istih izvora planirano je 233.420.000,00. Kod poreza na imovinu tendencije su suprotne, on je , 2014 godine, planiran u iznosu od 81 000.000 dinara a za narednu ,2017 godinu, planirani prihod od poreza na imovinu je 162.500.000,00. Pri tom treba imati u vidu činjenicu da ,u posmatranom periodu, nij bilo promena odluka o visini stope poreza na imovinu kao ni promene odluka o visini stope amortizacije za utvrđivanje poreza na imovinu, ali je cena kvadratnog metra nepokretnosti po zonama na tertoiji opštine Raška povećana u prvoj i drugoj zoni (Turistički centar Kopaonik) za četri do pet puta (npr. za građevinsko zemljište sa 6000 dinara za 2014 godinu na 37370 dinara za 2017 godinu).

Ni lokalne komunalne takse kao značajan izvor budžetskih prihoda nisu menjane u posmatranom periodu. I dok ,na jednoj strani treba da raduje rast javnih prihoda opštine i povećanje udela od poreza na imovinu što je svakako , delom, i plod angažovanijeg odnosa opštinske uprave prema tom izvoru javnih prihoda ne treba izostaviti potrebu za jednom ozbiljnijom analizom privrednih i demografskih tendencija koje su uticale na oscilacije i pad poreskih prihoda po osnovu poreza na dohodak, dobit i kapitalne dobitke.

Ako je tačno da se kroz javne rashode, tačnije kroz strukturu tih rashoda i tako predstavljene ekonomske , socijalne i druge ciljeve, ogleda politka jedne vlasti onda čitajući budžet opštine Raška za 2017 godinu a imajući u vidu i osnovnu funkciju javnih finansija da one treba da obezbede uslove za privredni rast, ekonomsku stabilnost, i socijalnu koheziju zajednice onda ne možemo a da se na kraju ovog prikaza budžeta ,ponovo, ne upitamo zašto je izostala podrška programima lokalnog ekonomskog razvoja,u sektoru ekonomske i razvojne politike, i energetske efikasnosti. Jer , očigledne razvojne i demografske probleme opštine Raška nije moguće rešiti bez agresivnijeg obezbeđivanja stimulativnog okvira za poslovanje i adekvatnog privrednog ambijenta za privlačenje investicija. A taj adekvatni privredni ambijent nije samo turizam za čiji je razvoj u 2017 planirano 101.308.000,00 već je to i poljoprivreda za koju je ,zajedno sa ruralnim razvojem, planirano samo 20.800.000,00.

Programi koji će se finasirati na teritoriji Raške u 2017

1.Urbanizam i prostorno planiranje 175.000.000,00 2.Komunalne delatnosti 144.600.000,00 4.Razvoj turizma 101.308.000,00 5.Poljoprivreda i ruralni razvoj 20.800.000,00 6.Zaštita životne sredine 1.540.000,00 7.Organizacija saobraćaja i saobraćajne strukture 5.112.000,00 8.Predškolsko vaspitanje i obrazovanje 109.326.000,00 9.Osnovno obrazovanje i vaspitanje 51.000.000,00 10.Srednje obrazovanje i vaspitanje 8.000.000,00 11.Socijalna i dečja zaštita 35.600.000,00 12.Zdravstvena zaštita 10.000.000,00 13.Razvoj kulture i informisanja 53.426.000,00 14.Razvoj sporta i omladine 17.310.000,00 15.Opšte usluge lokalne samouprave 408.610.500,00 16.Politički sistem lokalne samouprave 23.200.000,00 Ukupno: 1.164.832.500,00

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari