Ako je suditi prema poslednjim informacijama iz kompanije Fijat automobile Srbija (FAS), svi proizvodni radnici FAS-a imaće uskoro kod nas uobičajenu petodnevnu radnu nedelju, sa osmočasovnim smenama, umesto sadašnjeg desetočasovnog radnog vremena, četiri dana sedmično. Time će, kako se očekuje, svi radnici u Fijatovoj kompaniji u krugu „Zastave“ imati istovetni radni ciklus, pošto zaposleni u administraciji, režiji i logistici od početka imaju osmočasovno radno vreme, pet dana u nedelji.


Kako Forum saznaje, među zaposlenima u Fijatovoj kompaniji u Kragujevcu višemesečni eksperiment sa desetočasovnim radnim vremenom u dve smene, četiri dana u nedelji, gotovo izvesno će biti stavljen „ad akta“. Šumadijski trudbenici, naime, nikako ne mogu da se naviknu na radni ciklus sa dve desetočasovne smene (prva od šest do 16 i druga od 20 do šest sati), uz učestali prekovremeni rad, zbog uvećanja proizvodnje modela „fijat 500L“, a početkom novembra su zbog toga zahtevali od poslovodstva povišice i promenu sadašnjeg sistema smena i rada.

Posle prve runde tih pregovora, predsednik Sindikata u FAS-u Zoran Mihajlović, koji je i potpredsednik Saveza samostalnih sindikata Srbije, rekao je medijima da je menadžment kompanije prihvatio da zarade zaposlenih u FAS-u, uključujući i obračun plate za oktobar, budu uvećane za 13 odsto. Uz to radnicima kragujevačke fabrike automobila će do kraja godine biti isplaćena i 13. plata, odnosno bonus u iznosu prosečne zarade u toj kompaniji od 36.000 dinara.

– Sindikat je tražio povećanje plata od 15 do 20 odsto, ali je prihvatio da procenat bude nešto manji. Svakodnevno su nam dolazili radnici i žalili se da ne mogu da izdrže da rade po deset sati i noću i da su sve umorniji. Neki mediji su objavili da su radnici Fijat automobila Srbije stupili u štrajk, što apsolutno nije tačno. Održali smo dve javne sindikalne sednice u obe smene i razgovarali o problemima, posle čega smo započeli pregovore sa poslodavcem, rekao je Mihajlović.

Menadžment FAS-a je, objavljeno je posle pregovora sa Sindikatom, obećao i da će do kraja godine u kompaniji zaposliti još par stotina radnika, kako bi u značajnijoj meri bio smanjen prekovremeni rad u proizvodnim pogonima, uzrokovan velikom tražnjom modela „fijat 500L“ u Evropi.

Ono što, međutim, nakon prvih pregovora Sindikata i menadžmenta FAS-a nije do kraja bilo regulisano odnosilo se na famozno desetočasovno radno vreme, koje najviše i smeta kragujevačkim radnicima, i o čemu se i dalje razgovara u sindikalno-poslovodnom dijalogu, s time što je, ponovimo, sve izglednije da će četvorodnevna radna nedelja u svim proizvodnim pogonima FAS-a biti promenjena osmomesečnim radnim vremenom od ponedeljka do petka.

Podsetimo da je sredinom jula ove godine, neposredno nakon uvođenja četvorodnevne radne nedelje, sa desetočasovnim radnim vremenom za proizvodne radnike FAS-a, generalni direktor te kompanije Antonio Čezare Ferara za naš list kazao da takav radni ciklus treba da obezbedi maksimalnu iskorišćenost instalirane opreme. Pojedini radnici FAS-a za naš list ovim povodom kažu da je četvorodnevna radna nedelja sa desetočasovnim radnim vremenom dobra za poslodavca, jer se tako štedi energija, ali ne i za radnike u proizvodnim pogonima.

Inače, u nekadašnjoj Zastavinoj Fabrici automobila, na čijim je temeljima izgrađena kompanija Fijat automobile Srbija, u vreme najveće proizvodnje i izvoza „juga“ u Ameriku, radilo se i bukvalno danonoćno, odnosno u tri osmočasovne smene, pet dana nedeljno.

Kolektivni ugovor

Pored Samostalnog sindikata, u kompaniji deluje još nekoliko sindikalnih organizacija („Nezavisnost“, „Solidarnost“ i drugi). Reprezentativni je, međutim, jedino Samostalni sindikat koji je, u decembru 2010, sa menadžmentom FAS-a potpisao kolektivni ugovori. U Samostalnom sindikatu kažu da menadžment poštuje potpisani kolektivni ugovor, a time i domaće radno zakonodavstvo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari