Ugovorom o zajedničkom ulaganju italijanskog Fijata i Vlade Srbije u Zastavu, čiji je sadržaj objavljen na sajtu Vlade, predviđeno je da osnivački kapital nove zajedničke automobilske kompanije u Kragujevcu iznosi 300 miliona evra.
Ugovor o osnivanju zajedničke kompanije trebalo bi da bude verifikovan 15 dana posle potpisivanja ugovora o zajedničkom ulaganju, odnosno do 14. oktobra, pri čemu ulog države Srbije iznosi 33 odsto, a Fijata 67 odsto, a kompletna transakcija biće zaključena posle ispunjenja određenih uslova, jedan od njih je formiranje bescarinske zone u Kragujevcu.
Treba, takođe, podsetiti da su potpisnici ugovora o zajedničkom ulaganju u više navrata najavljivali da će ukupna ulaganja u novu automobilsku kompaniju u Kragujevcu premašiti milijardu evra. Fijat bi u rekonstrukciju i modernizaciju Fabrike automobila i pokretanje proizvodnje dva nova modela automobila trebalo da investira oko 800 miliona evra, dok bi investiranje države u rekonstrukciju i izgradnju putne, železničke, komunalne i ostale infrastrukture iznosilo oko 300 miliona evra. I mada struktura investicija javnosti nije dokraja pojašnjena, procenjuje se da je reč ne samo o finansijskim već i drugim materijalnim ulaganjima (proizvodna oprema, građevinsko zemljište, objekti, infrastruktura…), ali i o tzv. nematerijalnim ulaganjima (brend Fijata, tržište, znanje…).
Sudeći prema odredbama ugovora, nova automobilska kompanija u Kragujevcu bi, do kraja 2009, trebalo da postane jedini proizvođač novog Fijatovog modela (A klase) za tržište Evropske unije, koji će se proizvoditi u seriji od 200.000 automobila godišnje. Fijat će, navodi se dalje u ugovoru, nastojati da stvori uslove za započnjanje proizvodnje drugog modela (B klase) od oko 100.000 automobila godišnje. Proizvodnja tog modela trebalo bi da startuje krajem 2010, ili početkom 2011. godine. U zajedničkoj kompaniji u Kragujevcu, posao će, do kraja 2012. godine, dobiti 2.433 radnika (u Zastavinoj Fabrici automobila trenutno je zaposleno nešto više od 3.700 radnika). Rukovodstvo Sindikata Fabrike automobila juče je sa nadležnima u Ministarstvu ekonomije razgovaralo o detaljima socijalnog programa kojim je predviđeno trajno zbrinjavanje svih radnika te fabrike, posle dolaska Fijata u Zastavu. „Tražićemo neka pojašnjenja u vezi sa primenom socijalnog programa. Ukoliko dobijemo tražene odgovore, izjašnjavanje radnika Fabrike automobila o socijalnom programu moglo bi da počne naredne nedelje i da bude okončano do kraja oktobra. Već tokom novembra trebalo bi da startuje isplata otpremnina radnicima koji odluče da napuste fabriku“, izjavio je za Danas predsednik Sindikata Fabrike automobila Zoran Mihajlović.
Sindikat Fabrike automobila i Ministarstvo ekonomije su, inače, još 6. maja potpisali protokol o zbrinjavanju radnika te fabrike. Pre mesec dana potpisan je i aneks tog protokola, kojim su, između ostalog, predviđeni prevremeno penzionisanje radnika Fabrike automobila, uz državni dokup do pet godina staža, kao i otpremnine od po 300 evra po godini staža za one koji dobrovoljno odluče da napuste preduzeće. U Fabrici automobila ima oko 1.000 radnika koji ispunjavaju uslov za prevremeno penzionisanje. Fijat najavljuje i dvomesečno testiranje radnih, stručnih i drugih sposobnosti radnika Fabrike automobila, nakon čega će biti poznato ko će biti angažovan u novoj kompaniji. Fijat planira da u dodatnu obuku i prekvalifikaciju radnika Fabrike automobila, koji ne budu ispunili kriterijume te kompanije, uloži pet miliona evra, kako bi lakše dobili posao u nekoj od Fijatovih kooperantskih firmi.
U kragujevačkoj filijali Nacionalne službe za zapošljavanje procenjuju da će u Fijatovoj kompaniji u Zastavi, zatim u italijanskim firmama Fijatove prateće industrije koje će izgraditi svoje pogone, kao i fabrikama Iveko (za proizvodnju autobusa) i Manjeti Marelija (proizvodnja akumulatora, alternatora, elektronskih navigacionih i drugih sistema) u naredne dve do tri godine biti zaposleno oko 10.000 radnika.
Pozicija sindikata
Uloga i pozicija sindikata u Fijatovim firmama razlikuje se od zemlje do zemlje i određeni su pre svega, zakonskom regulativom u tim zemljama. U Italiji, na primer, sindikati Fijatovih kompanija deluju izvan fabričkog kruga, ali imaju poverenike i u samoj fabrici. Odluke o sindikalnim aktivnostima, međutim, donose se isključivo izvan fabričkog kruga. Kad je reč o Srbiji zakon omogućava da sindikati deluju unutar fabrika i mi ćemo tako funkcionisati i u novoj Fijatovoj kompaniji. Fijat će morati da poštuje zakone države Srbije, ali mislim da je i Italijanima i kragujevačkim radnicima u interesu da sindikat deluje unutar fabrike – kaže za Danas Zoran Mihajlović, predsednik Sindikata Zastavine Fabrike automobila i podseća da je na nedavno održanom sindikalnom skupu u Torinu postignut dogovor o izjednačavanju prava svih radnika zaposlenih u Fijatovim firmama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.