Nakon uspešno završenog posla u vezi sa uspostavljanjem strateškog partnerstva sa američkim Krajslerom, Fijat je, nasuprot očekivanjima u svetskoj javnosti, ipak odustao od preuzimanja posrnulog nemačkog giganta Opela.
U menadžmentu italijanske kompanije procenjeno je, naime, da je cena koju je nemačka Vlada ponudila za preuzimanje Opela previsoka, pa je operacija spasavanja te firme, koja je poslovala u sastavu američkog Dženeral motorsa, poverena kanadsko-austrijskom proizvođaču auto-delova Magni štajer (ta kompanija bila je zainteresovana i za privatizaciju Zastavinih fabrika automobila i kamiona, ali je Fijat dao ponudu koja se ne odbija).
Fijat je, dakle, odustao od Opela i okreće se realizaciji dogovora o strateškom partnerstvu sa Krajslerom. Italijani tvrde da je to gotova stvar, i da će posredstvom te kompanije stupiti na američko tržište, a da će, s druge strane, Krajsler, preko Fijata, dobiti deo evropskog i ostalih tržišta italijanske kompanije. Krajsler će od Fijata naslediti i tehnologiju za proizvodnju ekoloških malih automobila, u čemu su Italijani svetski lideri, a uskoro će, saznaje naš list, početi i pregovori o svojevrsnoj „podeli rada“ između dve kompanije, odnosno o tome gde će se koji model automobila u okviru strateškog partnerstva Fijata i Krajslera proizvoditi.
Ali, gde je u toj priči Zastava, odnosno da li uspostavljanje strateškog partnerstva Fijata i Krajslera i odustajanje Fijata od Opela može na bilo koji način da ugrozi funkcionisanje zajedničke kompanije Fijata i Vlade Srbija – Fijat automobili Srbija. Sagovornici Danasa podsećaju da su Vlada Srbije i Fijat ugovor o formiranju zajedničke kompanije u Kragujevcu potpisale znatno pre nego što se i naslućivalo da će Fijat ući u strateško partnerstvo sa Krajslerom, i pokušavati da preuzme Opel, te da, otuda, u odnosu Otalijana prema svojoj firmi u centru Šumadije neće biti nikakvih promena. „Ugovor Fijata i Vlade Srbije uveliko se realizuje. U Zastavi je počela proizvodnja „punta“, i to u znatno većem obimu nego što je prvobitno bilo predviđeno. Istovremeno, iz pogona kragujevačke fabrike uklanja se stara Zastavina oprema, čime se stvaraju uslovi za početak instaliranja savremene proizvodne opreme za proizvodnju novih Fijatovih modela. Proizvodnja prvog od dva nova modela odložena je za kraj naredne godine, zbog globalne ekonomske krize, ali to i nije tako veliki problem. Bitno je da se u Zastavi proizvode automobili, da su u toj proizvodnji i i rekonstrukciji fabrike angažovani Zastavini radnici, i da će kompanija Fijat automobili Srbija, i bez Opela, poslovati u sastavu jedne velike grupacije koju čine Fijat i Krajsler“, kažu u Zastavi.
Iz Fijata stižu uveravanja da globalni poslovni planovi te kompanije ni na koji način neće ugroziti poziciju kragujevačke fabrike, to jest da se odnos Fijata prema svojoj kompaniji u Kragujevcu neće menjati. To znači da će se u kompaniji Fijat automobili Srbija proizvoditi Fijatovi modeli „A“ i „B“ klase, a ne Krajslerovi automobili, kako se nedavno moglo čuti ne jadnom neformalnom skupu.
Novi put
Italijani tvrde da će Fijat, posle odustajanja od saradnje sa Opelom, potražiti „novi put“. To znači da će, uz Krajsler, pronaći još neku svetsku kompaniju, i tako stvoriti grupaciju koja bi godišnje proizvodila pet do šest miliona automobila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.