rezervni delovi, ili, možda, u bivšoj Zastavinoj fabrici „21. oktobar“. Odluku o tome će, po svemu sudeći, doneti menadžment Dženeral motorsa. Ministar Dinkić je, međutim, upozorio da „astra klasik“ neće moći na našem tržištu da se prodaje bez carine, ukoliko menadžment Dženeral motorsa odustane od sklapanja tog modela u Srbiji.

rezervni delovi, ili, možda, u bivšoj Zastavinoj fabrici „21. oktobar“. Odluku o tome će, po svemu sudeći, doneti menadžment Dženeral motorsa. Ministar Dinkić je, međutim, upozorio da „astra klasik“ neće moći na našem tržištu da se prodaje bez carine, ukoliko menadžment Dženeral motorsa odustane od sklapanja tog modela u Srbiji.

– U datim okolnostima bolji socijalni program nismo mogli da izdejstvujemo. Radnicima naše fabrike koji se budu opredelili za prevremeno penzionisanje, uz državni dokup staža, ili neku drugu opciju iz socijalnog programa, ponuđeni su uslovi kakve do sada nisu dobili zaposleni ni u jednoj fabrici u Srbiji. Uprkos tome, svesni smo činjenice da među zaposlenima nije mali broj onih kojima nijedna opcija ne odgovara. To se odnosi na zaposlene u režiji, ali još više na one na rukovodećim radnim mestima, koji imaju dobre plate, i koji neće tako lako prihvatiti da do penzije primaju zaradu koja iznosi 60 odsto od republičkog proseka. Otuda su za socijalni program više zainteresovani proizvodni radnici, što bi, s druge strane, moglo da otvori pitanje ko će sutra da proizvodi Fijatove automobile u Zastavi. Verujem, ipak, da takvih problema neće biti, utoliko pre što će Fijat najpre testirati sve zaposlene, a potom odlučivati ko će i dalje biti radno angažovan u novoj fabrici – komentariše za Danas Zoran Mihajlović, predsednik Sindikata u Fabrici automobila.
Prema oceni Zorana Jevtića, visokokvalifikovanog alatničara u pogonu Karoserija, socijalni program je u celini dobar, „ali su sindikalci, u pregovorima sa ministrom Dinkićem, morali malo više da insistiraju na nekim detaljima kako bi ponuda bila još prihvatljivija“. „Smeta mi, konkretno, to što će radnici koji se opredele za državni dokup staža, morati nekoliko godina do penzije sami, od mesečnih primanja da uplaćuju doprinose za penzijsko i zdravstveno osiguranje. Kako pripadam onoj kategoriji radnika koja ispunjava uslove za dokup staža, ja bih se, da nije tih doprinosa, ili da su barem manji, odmah opredelio za tu opciju. Ovako ću, ipak, sačekati da Fijat dođe u Zastavu, kako bih video kakav će biti moj status u budućoj kompaniji“, kaže Jevtić i dodaje da će se za opciju socijalnog programa, koja predviđa otpremnine od 300 evra po godini radnog staža najpre opredeliti radnici koji već imaju neki razrađen posao, ili bar ideju o sopstvenom biznisu.
I metaloglodač Slobodan Bogdanović kaže da ponuđeni socijalni program u suštini nije loš, ali da su doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje koje će radnici morati sami da uplaćuju do odlaska u penziju mogli da budu izbegnuti. „Da nije tih doprinosa, većina starijih radnika bi se bez ikakve dileme odlučila za dokup staža i odlazak u prevremenu penziju. Umesto toga, većina zaposlenih vaga, i dobro je što odluka ne mora da se donese odmah, ističe Bogdanović.
Službenica u Sektoru finalizacije Fabrike automobila Mileva Nikolić već je odlučila da ode u prevremenu penziju. „Procenila sam da mi, s obzirom na godine staža i života, više nije mesto u fabrici, i da bi na moje mesto trebalo da dođe neko mlađi. Zbog toga sam već odlučila da se opredelim za državni dokup staža, odnosno za otpremninu od 3.250 evra i mesečnu zaradu od 26.000 dinara do penzionisanja. Ne smeta mi što ću morati da izdvajam oko 5.000 dinara mesečno za uplatu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje“, ističe naša sagovornica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari