Veliki pad proizvodnje u kragujevačkom Fijatu 1Foto: FoNet/Dragan Antonić

Kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija u prethodnih devet meseci izvezla je na evropska i severnoamerička tržišta primerke modela „500L“ u vrednosti od 599,6 miliona evra, čime je ostao najveći domaći izvoznik.

Ali, ne ubedljivo najveći, kako je to bilo do pre nepunih godinu dana.

Naprotiv, na drugom mestu najvećih izvoznika je kineska HBIS grupa, vlasnik smederevske železare, koja je, od početka godine do kraja septembra, zabeležila izvoz vredan 581,4 miliona evra, što je čak za 36,5 odsto više od ostvarenog u istom periodu prošle godine. Za razliku od železare, proizvodnja i plasman kragujevačkog Fijata i dalje padaju, te je neizvesno da li će FCA Srbija uspeti da poziciju najvećeg srpskog izvoznika zadrži i do kraja godine.

Tim pre što su proizvodne i montažne trake u Fijatu, ovoga puta zbog godišnjeg ocenjivanja rada fabrike, ponovo zaustavljene 22. oktobra, i mirovaće do 5. novembra, nakon čega će do 19. decembra, kad se završava ovogodišnja proizvodnja automobila, biti još svega 20-ak radnih dana. Prema nešto slobodnijoj proceni, u kragujevačkoj fabrici će ove godine da bude proizvedeno oko 60.000 vozila svih verzija „500L“, odnosno ubedljivo najmanje od sredine 2012, kad je taj model počeo da izlazi iz pogona.

Otuda je već sasvim izvesno i da će ukupan izvoz kragujevačke fabrike automobila ove godine biti značajnije manji od prošlogodišnjeg, koji je težio oko 850 miliona evra, i koji je, po prvi put od 2013, pao ispod milijarde evra… Plasman, pre svega na američko tržište, očito nije mogao da „pogura“ ni redizajnirani „fijat 500L“, čija je proizvodnja u kragujevačkoj fabrici, podsetimo, zvanično startovala pre 15-ak meseci.

Kompanija FCA Srbija je najbolji izvozni rezultat imala 2013, kad je ostvarila devizni prihod od 1,53 milijarde evra. Sledeće 2014, kragujevačka fabrika je imala izvoz od 1,36 milijardi evra, u 2015. je ukupan plasman svih verzija „velikog fiće“ na inostranim tržištima „težio“ 1,18 milijardi evra, a 2016. je od plasmana „500L“ u Evropi i Americi prihodovala 1,07 milijardi, što je za 9,3 odsto, odnosno za nekih 90 miliona evra manje no u prethodnoj godini. Lane je, ponovimo, izvoz FCA Srbija vredeo tek 850 miliona evra, dok će ove godine biti još manji, i to, najverovatnije, za svih 150 miliona evra.

Iz Torina, prema dostupnim informacijama, nema najava da bi u Kragujevac u dogledno vreme mogao da stigne još jedan model, te je sasvim izvesno da će u FCA Srbija i dalje da se proizvodi samo model „500L“. Prema procenama stručnjaka, međutim, Fijat sa subvencijama koje dobije od države, može rentabilno da posluje i sa proizvodnjom od 30.000 automobila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari