Iako je konsultantska kuća BDO Srbija procenila kapital transportnog preduzeća „Lasta“ na 16 do 23 miliona evra sindikalci tvrde da je ta procena netačna i znatno umanjena te da se apsolutno protive nameri nadležnih da privatizuju firmu u kojoj rade.
Ovih dana se u medijima moglo pročitati da je BDO Srbija, koji je izabran za privatizacionog savetnika krajem januara, dostavio dokumentaciju Ministarstvu privrede i Nadzornom odboru „Laste“ a da predviđeno da tender za privatizaciju tog preduzeća bude raspisan do juna. „Lasta“ je inače krajem avgusta 2015. godine sklopila ugovor sa finansijskim poveriocima o izmirenju duga od 600 miliona dinara, i ta obaveza se redovno izmiruje. Upravo je redovno vraćanje dugova i ostvarivanje dobiti iz poslovanja koje „Lasta“ ostvaruje u proteklom periodu razlog zbog koga po rečima Željka Veselinovića, predsednika Udruženih sindikata Srbije „Sloga“, koji imaju svoju podružnicu u tom preduzeću, ona ne treba da bude privatizovana. – Pod brojem jedan treba naglasiti da je suma na koju je procenjena vrednost „Laste“ daleko manja od one koliko to preduzeće zaista vredi. „Lasta“ poseduje veliku imovinu kroz vlasništvom nad zemljištem, odnosno autobuskim stanicama u svim većim gradovima i opštinama Srbije i ima ih oko 150. Pored toga ostvaruje se značajna naplata u kešu za kupovinu autobuskih karata. „Lasta“ takođe ima važne i unosne međunarodne linije, ka Nemačkoj recimo, tako da i to dodatno uvećava njenu vrednost. Cilj ovako niske i netačne procene je da se „Lasta proda budzašto – ističe naš sagovornik. On dodaje da je razlog za privatizaciju neoliberalna ekonomska politika vlasti koja rasprodaje sva nacionalna dobra u Srbiji. – Shodno takvoj nakaradnoj orijentaciji cilj vlasti je da „Lastu“ za male pare proda stranom kapitalu ili domaćem privatnom kapitalu koji joj je blizak. U tom cilju se „Lasta“ sistematski uništava, ne kupuju se novi autobusi, ne nabavljaju se rezervni delovi a plate vozača su veoma niske kako bi se primorali da napuste firmu. Sve se to radi kako bu se preduzeće obezvredilo i što lakše prodalo. Privatizacija bi bila potpuno pogubna za preduzeće i zaposlene. Prvo što bi uradio privatni poslodavac bi bilo otpuštanje radnika zarad sticanja što većeg profita, bio bi prodat i deo voznog parka. Autobuske stanice bi najverovatnije rentirao i tako dolazio do unosne zarade. Privatni poslodavac bi se okoristio a putnici, radnici i država ne bi dobili ništa privatizacijom – objašnjava Veselinović.
Prema njegovim rečima „Sloga“ se protivi privatizaciji „Laste i suprotstaviće se tom protestu svim legalnim radikalnim sredstvima sindikalne borbe. – Radnici „Laste“ su spremni da štrajkuju kako bi sačuvali preduzeće a „Sloga“ će im shodno da imamo podružnicu u tom preduzeću dati punu logističku podršku a naši članovi će uzeti učešće u protestima. Uvereni smo da ne postoji nijedan razlog da privatizacija ne bude sprovedena odnosno da preduzeće ne ostane u državnom vlasništvu. Besmisleno je prodavati preduzeće koje dobro radi, obezbeđuje plate i zapošljava ljude. Ako i pored svega toga vlast nije spremna da zadrži „Lastu“ u državnom vlasništvu neka je ustupi na upravljanje radnicima koji bi kroz radničko akcionarstvo njom upravljali na adekvatan način i ostvarivali profit. I takva opcija je za nas potpuno prihvatljiva a jedino čemu se protivimo i čemu ćemo pružiti odlučan sindikalni otpor je privatizacija koja je direktno uperena protiv interesa kako zaposlenih tako i preduzeća – zaključuje naš sagovornik.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.