Nemačka inženjerska kompanija Simens saopštila je u petak da će zajedno s Majkrosoftom raditi na razvoju komunikacionih, informacionih, zabavnih i navigacionih proizvoda za vozila. „Ova nova generacija automobilskih proizvoda biće dizajnirana da odgovori rastućoj potražnji industrije za inovativnim, fleksibilnim i dostupnim rešenjima“, stoji u saopštenju kompanije.
Nemačka inženjerska kompanija Simens saopštila je u petak da će zajedno s Majkrosoftom raditi na razvoju komunikacionih, informacionih, zabavnih i navigacionih proizvoda za vozila. „Ova nova generacija automobilskih proizvoda biće dizajnirana da odgovori rastućoj potražnji industrije za inovativnim, fleksibilnim i dostupnim rešenjima“, stoji u saopštenju kompanije. Finansijski detalji posla nisu dati. Simens i Majkrosoft najavili su da će tržištu isporučiti proizvode brže nego tipični proizvodni ciklus u automobilskoj industriji. Prvi Simensov VDO proizvod zasnovan na softverskoj tehnologiji Majkrosofta trebalo bi da uđe u proizvodnju najranije 2009. godine.
London – Investitorska grupa Najt Vink zatražila je velike promene u najvećoj evropskoj banci HSBC. Najt Vink Aset Menadžment, kompanija za upravljanje investicionim fondom, ranije je već uspela da iznudi strukturne promene u naftnoj kompaniji Rojal Dač Šel i holandskom izdavaču VNU, a prošle nedelje zatražila je od upravnog odbora HSBC da sprovede „fundamentalnu reviziju“ strategije banke i upravljačke strukture. Najt Vink je otkrio da je već nekoliko meseci u kontaktu sa rukovodstvom HSBC. Američka firma koja kontroliše manje od jedan odsto akcija HSBC nije precizirala koje promene traži, ali je naglasila da su u pismu postavljena „brojna važna pitanja u vezi upravljanja“ i pozvala na razgovor i druge akcionare. HSBC gradi prisustvo na tržištima u razvoju kao što su Azija, Latinska Amerika i Bliski Istok dok je napravila gubitke u SAD povezane sa kolapsom na tržištu sabprajm hipoteka. Banka je prošle godine morala da ostavi na stranu 1,7 milijardi funti kako bi pokrila loše zajmove u SAD. Analitičari su iznenađeni mešanjem Najt Vinka, kao i tajmingom intervencije jer se već zna za probleme na američkom tržištu.
London, Pariz – Niskotarifni avioprevoznik Izi džet saopštio je u petak da je ostvario povećanje putničkog saobraćaja za 18 odsto u avgustu s obzirom na to da je sezona letnjih odmora povećala tražnju za mestima u avionima. Tokom prošlog meseca prevezli su 3,7 miliona putnika što je povećalo ukupne prihode za 11 odsto (na 1,8 milijardi funti) u odnosu na isti period prošle godine. Ipak, stepen popunjenosti kabine pao je za 1,9 odsto na 87,4 odsto. Najveći avioprevoznik po prihodima Er Frans – KLM povećao je putnički saobraćaj za 6,9 odsto u avgustu i u tom mesecu je prevezao 6,7 miliona putnika. Er Frans je dobar rezultat ostvario zahvaljujući sezoni godišnjih odmora, ali i povećanju kapaciteta za 5,7 odsto. I popunjenost kabine je povećana i to za jedan odsto (na 85,3 odsto). U Evropi je ostvaren rast putničkog saobraćaja od pet odsto, a u Americi od 10,3 odsto. Kargo saobraćaj porastao je za 7,1 odsto.
Bangkok – Tajland namerava da izgradi najmanje četiri nuklearne centrale, saopštio je prošle nedelje ministar energetike te države, što predstavlja znak da zemlje jugoistočne Azije prihvataju atomsku energiju kako bi smanjili zavisnost od nafte i gasa iz uvoza. Ministar Pijasvasti Amranand izjavio je da je predvideo da prva centrala snage 4.000 megavata počne da radi 2020. i da će verovatno četiri nuklearne centrale biti izgrađene kako bi bile troškovno efikasne. „Na duži period moramo da gledamo ka nečemu što je održivo, troškovno efikasno i što ne pogoršava globalno zagrevanje. Jedini odgovor je nuklearna energija. Bez nje, ne možete smanjiti gasove“, ocenio je Amranand. Tajland je poslednja u nizu zemalja jugoistočne Azije koje razmišljaju o gradnji nuklearnih centrala kako bi zadovoljile potražnju za energijom, koja svake godine raste za po pet odsto, kao i da mi smanjile zavisnost od uvozne nafte i gasa. Pre Tajlanda svoje namere objavile su i Indonezija i Vijetnam. Međutim, borci za zaštitu životne sredine upozoravaju da je nuklearna energija pogrešan izbor za region u kojem su zemljotresi, klizišta i poplave rutinska pojava. Pijasvasti tvrdi da je iskustvo Japana sa nuklearnom energijom pokazalo da je sigurna za region.
Milvoki – Zarada Harli Dejvidsona ove godine biće ispod prošlogodišnjeg nivoa zbog „teškog perioda za američke potrošače“, izjavio je generalni direktor Džim Zimer. Prodaja preko distributera zabeležila je oštar pad u avgustu tako da je proizvođač motora najavio da će im smanjiti isporuku do kraja godine. „Zbog trenutne ekonomske situacije ne očekujemo da dođe do rasta prodaje širom sveta u drugoj polovini godine“, ocenio je Zimer. Kompanija Harli Dejvidson saopštila je da očekuje da profit u 2007. bude niži od četiri do šest odsto. Umesto predviđenog obima isporuke od 91.000 do 95.000 motocikala, u drugom delu godine biće isporučeno između 86.000 i 88.000 komada. Kompanija očekuje da sledeće godine zabeleži višu zaradu od četiri do sedam odsto dok je ranije projektovala da će profit biti veći od 11 do 17 odsto i tokom 2008. i tokom 2009.
Frankfurt – Nemački proizvođači automobila BMW, Audi i Mercedes prijavili su dobar rast prodaje u avgustu na koji je najviše uticao rast potražnje u Aziji i SAD, ali su rezultati na domaćem tržištu bili slabiji. BMW je povećao prodaju za 13 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine i na tržište je plasirao 99.755 automobila BMW, Mini i Rols Rojs. U SAD je prodao 30.638 ili 19,3 odsto više u odnosu na avgust 2006. Potražnja za modelima tog proizvođača bila je veća i u Nemačkoj (10,8 odsto) gde je prodato 19.253 automobila. Od početka godine BMW je povećao prodaju za 7,1 odsto i širom sveta prodao 952.929 automobila. Rival Audi saopštio je da je u avgustu prodao 66.400 automobila ili 4,2 odsto nego u avgustu prošle godine. Od januara Audi je prodao ukupno 656.600 vozila ili 9,2 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Prodaja Audijevih modela u Kini povećana je za 24 odsto od početka godine, 7,1 odsto u SAD, 17,8 odsto u Britaniji i 3,7 odsto u celoj Evropi. Međutim, Audi je u avgustu u Nemačkoj prodao 7,7 odsto manje automobila prvenstveno zbog okončanja proizvodnje modela A4. Mercedes je u avgustu prodao devet odsto više automobila (ukupno 89.100) zahvaljujući velikoj potražnji za modelima C i S klase. U Aziji je ostvaren rast prodaje od 22 odsto, u SAD dva odsto, a u zapadnoj Evropi četiri odsto.
Ankara – Turksel, najveći operater mobilne telefonije u Turskoj, pobedio je u petak na aukciji za prvu licencu za pružanje usluga 3G telefonije. Ta kompanija je ponudila 321 milion evra za licencu kao jedini ponuđač na aukciji koja je uživo prenošena na televiziji. Turksel je najpre ponudio 311 miliona evra, ali je na zahtev zvaničnika regulatornog tela, koji su vodili aukciju, podigao ponudu. „Želimo da razvijemo ovu veoma važnu, veoma brzu tehnologiju na teritoriji cele Turske na najbrži mogući način“, izjavio je generalni direktor Sureja Ciliv. Turksel ima oko 32 miliona korisnika u Turskoj.
Beč – Uragan u Meksičkom zalivu. Globalni ekonomski problemi. Strahovi od hladne zime u severnoj hemisferi. Uprkos velikom broju faktora koji utiču na svetsko tržište nafte i drže cenu na oko 75 dolara za barel, analitičari smatraju da OPEK neće povećati nivo proizvodnje na predstojećem sastanku u Beču. To bi moglo da se dogodi do kraja godine, tvrde eksperti, i procenjuju da će Organizacija zemalja izvoznika nafte (OPEK) biti primorana da poveća proizvodnju ako potražnja bude rasla i cena dostigla 80 dolara za barel. „Mislim da će cene rasti“, izjavio je viši energetski konsultant Sajmon Vardel. Analitičar Ešan Ul-Hak smatra da će se javiti pritisak na OPEK da proizvodi više ako se cena nafte približi granici od 80 dolara. Uoči sastanka u utorak u Beču, generalni sekretar OPEK Abdala Salem El-Badri izjavio je da ne vidi nijedan razlog za povećanje proizvodnje, a za visoke cene nafte okrivio je probleme u rafinerijama u SAD. Nekoliko ministara iz 12 zemalja koje su u OPEK takođe su izjavili da veruju da je tržište dovoljno snabdeveno. Međunarodna agencija za energetiku zahtevala je od OPEK da poveća proizvodnju jer će potražnja nadmašiti ponudu kako se približava zima. Neki od predstavnika OPEK otkrili su da ta grupa proizvodi 30,3 miliona barela dnevno iako je zvanična proizvodnja 25,8 miliona barela. OPEK proizvodi oko 40 odsto svetske nafte.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.