Kompanija Motorola počela je prošle nedelje sa prodajom novog modela popularnog, ultra tankog mobilnog telefona „rejzer“ u Južnoj Koreji, dok je prodaja na globalnom nivou planirana za jul. Novi telefon, pod nazivom „rejzer 2“, biće u prodaji preko kompanije SK Telekom, najvećeg korejskog operatera bežičnih komunikacija po prihodima.

Kompanija Motorola počela je prošle nedelje sa prodajom novog modela popularnog, ultra tankog mobilnog telefona „rejzer“ u Južnoj Koreji, dok je prodaja na globalnom nivou planirana za jul. Novi telefon, pod nazivom „rejzer 2“, biće u prodaji preko kompanije SK Telekom, najvećeg korejskog operatera bežičnih komunikacija po prihodima. Cena će biti oko 630 dolara ili 470 evra. Drugi po veličini svetski proizvođač mobilnih telefona predstavio je novi model prošlog meseca u pokušaju da ojača biznis sa mobilnim telefonima koji je u problemima. Novi model ima tanji okvir, veći ekran i unapređeni kvalitet prenosa govora u odnosu na prethodni model. Motorola je krajem aprila držala 11,5 odsto korejskog tržišta mobilnih telefona. Samsung elektroniks drži 55 odsto tržišta, a LG 19 odsto.
Šangaj – Kineska privreda zabeležiće ove godine rast od 10,8 odsto, što je najviša stopa u poslednjoj dekadi, stoji u izveštaju Biroa za istraživanje kineske centralne banke, koji je objavljen u petak. To će biti peta godina zaredom da kineski rast premašuje 10 odsto i najviša stopa od kada je BDP zabeležio rast od 12,6 odsto (1994). Kineska privreda stalno je prebacivala projektovane ciljeve vlade poslednjih godina, terajući vlasti da uspore rast, zbog kojeg postoji zabrinutost da bi mogao da izazove rast inflacije i dužničku krizu. Stopa inflacije porasla je na 3,4 odsto u maju. Potrošnja na izgradnju i fabričku opremu porasla je za 27 odsto u maju u odnosu na isti period prošle godine. Izveštaj pokazuje da je do podizanja inflacije došlo zbog viših cena mesa, živine i jaja, kao i industrijskih inputa kao što su energenti i sirovine.
Pariz – Grup Eurotunel, vlasnik i operator tunela koji povezuje Englesku i Francusku, saopštio je prošle nedelje da je završio proces reorganizacije i da će danas početi sa trgovanjem akcijama. Kompanija sprovodi zamenu akcija jer želi da restrukturira poslovanje koje je u više navrata razočaralo investitore. Kompanija očekuje da reorganizacija prepolovi dug od devet milijardi evra. Prema dogovoru, stvorena je nova kompanija, Grup Eurotunel, u kojoj će udeo postojećih akcionara pasti na 13 odsto. „Uspešno smo okrenuli novu stranicu“, izjavio je generalni direktor Žak Gunon.
Tahara – Skriveno iza svetlucavih reklama Tojotine fabrike za proizvodnju automobila nalazi se nešto što bi pohvalili i japanski samuraji. To su „dodžo“, sobe u kojima se odvija trening program u okviru kojeg radnici uče da odmere ispravni nivo dotezanja šrafa uz pomoć signala elektronskog šrafcigera ili kako da ugrade deo u automobil tačnim pokretima, kao akupunkturisti. Tojota korporacija smatra da su „vrhunski majstori“ u fabrici u Tahari, njih oko 2.700 radnika veterana čije su oči u stanju da primete najmanje greške koje ne mogu ni roboti i kompjuteri, tajna hvaljenog kvaliteta. U fabrici, zapadno od Tokija, koja proizvodi LS, GS i IS „Leksus“ modele, kamere na rukama robota beleže više od 1.000 fotografija svakog automobila kako bi digitalnim putem pronašli eventualne nesavršenosti. Zatim ćoškove i obline proverava ljudsko oko. Ukoliko neko uđe u prostoriju sa motorima pogađa ga mlaz vazduha kako bi bili sigurni da ni najmanja prašina ne padne na delove tokom izrade. Balansiranje automobila posle sklapanja je usavršeno do te mere da kada vozač „leksusa“ pusti volan pri brzini od 100 km na čas i tako pređe 100 metara, automobil skrene samo 25 centimetara umesto uobičajenim 75. Radnici vežbaju spretnost okretanjem po dve golf loptice u svakoj ruci i rastežu gumenu mrežicu da ojačaju prste. U drugoj vežbi, poređaju niz delova jedva vidljivih znakova kako bi trenirali oči da razlikuju boje. Kao i majstori koji prolaze različite stepene u džudou, tako i radnici polažu testove, najčešće na samoj liniji za sklapanje, kako bi sa najnižeg nivoa na kojem je 1.800 radnika, prešli na drugi nivo (600 radnika). Najviši nivo ima oko 300 radnika. U dodžou svi radnici imaju i „trening uma“, rade čučnjeve i voze trenažni bicikl da bi ostali u formi.
Vašington – Kongres SAD poslao je predsedniku Džordžu Bušu predlog kratkoročnog produžavanja trgovinskog sporazuma sa četiri južnoameričke države. Senat je usvojio ovaj dokument početkom prošle nedelje, a njime se produžava važenje Akta o unapređenju andske trgovine i iskorenjivanju droga za osam meseci. Dokument koji je trebalo da istekne u subotu u ponoć omogućava slobodni pristup američkom tržištu za oko 5.600 proizvoda iz Bolivije, Kolumbije, Ekvadora i Perua. Usvojen je kao zakon 1991. sa ciljem da ponudi ekonomske podsticaje radi borbe protiv proizvodnje droge i trafikinga u četiri države. Prolongiranje je ograničeno na osam meseci jer Bušova administracija želi da sklopi nove bilateralne sporazume o slobodnoj trgovini sa Peruom i Kolumbijom.
Brisel – Glavni čovek za ekonomska pitanja u Evropskoj uniji duboko je zabrinut zbog plana Italije da ublaži napore na smanjivanju javnog duga posle 2008., posebno ukazujući na otplate kamata. Komesar za ekonomska i monetarna pitanja Hoakin Almunja zabrinut je zbog plana „ograničene“ javne potrošnje koji je najavila italijanska vlada, novinarima je prenela njegov portparol Amelija Tores. Iako želi da smanji budžetski deficit ispod granice od tri odsto BDP, vlada ne planira jaču akciju u 2008. i kasnijim godinama. „To će usporiti smanjivanje duga u Italiji koji je značajno iznad 100 odsto BDP. Otplata kamata na dugove, u iznosu od 68 milijardi evra u 2006., apsorbuje skoro pet odsto italijanskog BDP i dvostruko je veća od javnih investicija u Italiji“, rekla je Tores. Ona je dodala da je to uzelo novac koji je mogao biti upotrebljen mnogo produktivnije i koji je mogao da reši probleme u budućnosti jer zastarevanje populacije i sve veći zahtevi za zdravstvenom zaštitom i penzijama opterećuju javne finansije.
Vašington – Američka mornarica dodelila je ugovor vredan 212,4 miliona dolara kompaniji BAE za proizvodnju 441 oklopnog vozila za američke vojnike u Iraku. Ovaj dobitak mogao bi da olakša zabrinutost oko sposobnosti kompanije BAE da dobije ugovore od američke vlade, zbog istrage koju protiv nje vodi Ministarstvo pravde. BAE je saopštio da Ministarstvo istražuje optužbe da je kompanija plaćala saudijskom princu kako bi osvojila posao vredan 86 milijardi dolara. Novi ugovor dodeljen britanskom odbrambenom konglomeratu BAE je peta narudžbina Pentagona zaredom za oklopna vozila otporna na mine. Ministarstvo odbrane želi da zameni 17.000 takozvanih oklopnih vozila, a procenjuje se da će taj posao vredeti i do 20 milijardi dolara.
Vašington – Direktor Međunarodnog monetarnog fonda Rodrigo de Rato napustiće funkciju u oktobru, saopštio je prošle nedelje, samo šest nedelja nakon promena i na čelu sestrinske institucije, Svetske banke. „Okolnosti u porodici i odgovornosti koje imam, posebno u vezi obrazovanja dece, jesu razlog za napuštanje mojih odgovornosti u Fondu pre vremena“, izneo je de Rato u saopštenju Izvršnom odboru organizacije sa 185 zemalja članica. De Rato (58), bivši ministar ekonomije Španije, saopštio je Izvršnom odboru da će otići u oktobru, posle godišnje skupštine MMF. Petogodišnji mandat trebalo je da završi u maju 2009. On je nasledio sadašnjeg nemačkog predsednika Horsta Kelera u maju 2004. Tokom trogodišnjeg rada snažno je zagovarao reformu MMF, uključujući i ponovnu raspodelu prava glasanja koja bi zemljama u razvoju dala više uticaja.
Brisel – Mital Stil kompanija saopštila je prošle nedelje da očekuje da završi prvi korak u preuzimanju Arselora oko 3. septembra, čime bi nastao najveći svetski proizvođač čelika. Mital Stil će tada prerasti u novu kompaniju, koja će nositi ime Arselor Mital i onda se spojiti sa Arselorom, ali datum okončanja tog posla tek treba da bude utvrđen. Akcije Arselor Mitala nakon toga bi bile ponuđene na Njujorškoj berzi i na berzama u Amsterdamu, Parizu, Briselu, Luksemburgu i Španiji. Mitalova ponuda za Arselor, procenjena na oko 30 milijardi evra, prošla je stenovit put jer je američko regulatorno telo tražilo od Mitala da proda jednu od svojih najvećih fabrika u SAD, dok ih je brazilska vlast prinudila da potroše oko četiri milijardi evra da otkupe Arselorove fabrike u Južnoj Americi.
Bangkok – Kompanija Erbas smatra da će njihov superdžambo A380 biti od vitalne važnosti kada se azijska srednja klasa bude „vinula u nebesa“, dok se rivalski Boing i dalje drži fokusa na manjim avionima. Nakon više od godinu dana odlaganja zbog problema u proizvodnji, Erbas će isporučiti prvi avion A380 sa 555 sedišta Singapur erlajnsu u oktobru. „A380 biće veoma važan za azijsko-pacifički region sa centrima sa velikom populacijom i velikim habovima. Procenjujemo da će saobraćaj između habova biti udvostručen u narednih 20 godina i da će nastaviti da raste“, izjavio je Jost van der Hejden, stariji marketing direktor u Erbasu, koji prisustvuje konferenciji o vazduhoplovnom saobraćaju Azija Forum 2007 u Bangkoku. Boing, međutim, veruje da će veća potražnja biti za njihovim avionima kao što je 787 Drimlajner, koji ima između 210 i 250 sedišta i prvi put će poleteti u avgustu ili septembru. „Vidimo veoma jasan trend u poslednjih 20 do 25 godina, kako se tržište liberalizuje. Aviokompanije biraju da rastu sa više letova na što više destinacija pre nego letenjem sa sve većim i većim avionima“, ocenio je Rendi Tinset, potpredsednik sektora za marketing u Boingu. Ta kompanija predviđa da će u narednih 20 godina aviokompanije potraživati 28.600 novih aviona u vrednosti od 2,8 triliona dolara, kao i da će 96 odsto tih aviona biti modeli sa 400 sedišta ili manje. Erbas očekuje da do 2025. polovina od 20 najvećih aerodroma bude u azijsko-pacifčkom regionu. Boing je do sada dobio 634 narudžbina za Drimlajner, a Erbas 173 narudžbina za superdžambo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari