Dok evro nastavlja da raste to izaziva dve veoma različite reakcije: za Francuze to je alarm dok kod Nemaca izaziva smirenost. Nemački giganti jednim okom gledaju na rekordno snažan evro, a drugim u budućnost, kreirajući nove strategije kako ih posledice jake valute ne bi pogodile.

Dok evro nastavlja da raste to izaziva dve veoma različite reakcije: za Francuze to je alarm dok kod Nemaca izaziva smirenost. Nemački giganti jednim okom gledaju na rekordno snažan evro, a drugim u budućnost, kreirajući nove strategije kako ih posledice jake valute ne bi pogodile. Ali u Francuskoj zabrinutost je mnogo opipljivija i političari traže reakciju Evropske centralne banke kako bi zaustavila rast evra. Jedna ključna razlika je neprilika u kojoj se nalazi proizvođač aviona Erbas, čija se centrala nalazi u Francuskoj, a koji se žali da će za svaki rast evra za 10 centi gubiti čak milijardu evra. Vrednost evra porasla je sa 1,47 dolara na početku januara, na 1,52 dolara prošlog petka. Francuski predsednik Nikola Sarkozi tokom svoje kampanje napadao je Evropsku centralnu banku i nastavio je to da čini kako bi ECB nešto preduzela. Predsednik banke Žan-Klod Triše čvrst je u nameri da održi nezavisnost te institucije i kao problem ističe inflaciju, a ne jak evro. U Nemačkoj prisutna je blaga zabrinutost zbog rekordnog rasta evra, ali većina veruje da bi bilo potrebno da evro ojača za još 10 centi pa da dođe do panike. „Kada dostigne vrednost od 1,6 dolara postaće bolno, posebno jer ističu periodi tokom kojih su se kompanije obezbedile od fluktuacije kursa“, ocenio je Hans-Verner Sin, predsednik Ifo instituta iz Minhena.
Dalas – Zvaničnici kompanije Del tvrde da je još rano suditi o uspehu njihovog poslednjeg pokušaja proboja na tržištu personalnih računara , ali poslednji finansijski rezultati ovog proizvođača kompjutera ukazuju da pred Delom još stoji dug put kako bi povratio nekadašnju zlatnu sliku na Vol Stritu. Drugi po veličini svetski proizvođač računara obećava agresivnu kampanju smanjivanja troškova, koja podrazumeva nova otpuštanja, pored već ukinutih 3.200 radnih mesta prošle godine, kako bi povećao profit. Del računa da će rast zabeležiti na tržištima u razvoju kako bi ublažio slabije rezultate u SAD, gde mušterije kao što su firme koje se bave finansijskim uslugama smanjuju potrošnju na tehnologiju. „Neću biti iznenađen ako SAD budu region u kojem budemo beležili najslabiji rast u narednih nekoliko kvartala, ako imamo vidu šta se događa sa privredom“, izjavio je generalni direktor Majkl Del. Kompanija je prošle nedelje prijavila pad profita u četvrtom kvartalu od 6,4 odsto, a zaradila je 679 miliona dolara. S druge strane, prodaja je porasla za 10,5 odsto na 15,99 milijardi dolara , ali to je bilo ispod očekivanja analitičara koji su predviđali da će prodaja Dela iznositi 16,27 milijardi dolara. Finansijski direktor Donald Karti izjavio je da se kompanija vratila na staze rasta u ključnim oblastima, kao što su noutbuk računari (prihodi porasli za 24 odsto) i tržišta u razvoju. Rast prihoda od 36 odsto zabeležen je u Brazilu, Rusiji, Indiji i Kini.
Ženeva – Američki porez na uvoz škampa iz Tajlanda predstavlja kršenje međunarodnih trgovinskih pravila, presudila je u petak Svetska trgovinska organizacija. Vlade uvode antidamping naknade kada veruju da je njihovo tržište preplavljeno uvozom koji se prodaje ispod cene. Tajland tvrdi da ovaj namet ugrožava njegovu industriju škampa. Vašington brani način na koji zaračunava tu naknadu, ali je STO više puta presudila da SAD prekomerno oporezuju stranu robu za koju sumnjaju da se prodaje ispod cene.
Moskva – Kompanija Reno u petak je kupila 25 odsto udela u najvećem ruskom proizvođaču automobila Autovazu za milijardu dolara sa namerom da pojača svoju globalnu poziciju i oživi Autovazov brend „ladu“. U borbi za ovaj ugovor Reno je pobedio američki Dženeral Motors i italijanski Fiat. Fiat je važio za jednog od favorita s obzirom na to da je izgradio Autovazovu fabriku tokom šezdesetih godina i da je „lada“ bazirana na Fijatovom dizajnu. Reno, koji je dobio tri od 12 mesta u upravnom odboru Autovaza, deliće sa tom kompanijom platforme, tehnologiju i motore u nastojanju da razvije novu generaciju „lada“. Ugovor će „očuvati i zaštiti marku lada“, izjavio je Sergej Čemezov, šef državne kompanije Rostehnologija, u čijem je vlasništvu preostalih 75 odsto Autovaza. „Naš glavni cilj je da imamo kvalitetan i konkurentan automobil. To bi trebalo da bude narodni auto, kvalitetan i jeftin“, rekao je Čemezov. On nije naveo koliko bi taj automobil koštao, ali ruske novine prošlog meseca prenele su reči Borisa Aljošina iz Autovaza, koji je rekao da je cilj cena između 4.000 i 4.600 evra. Prodaja Autovaza u Rusiji porasla je za šest odsto u 2007. godini, ali prisutna je velika zabrinutost da kompanija neće moći da drži korak sa velikom potražnjom za automobilima u Rusiji kako privreda napreduje i raste popularnost stranih automobila. Nedavne procene pokazuju da u Rusiji ima 150 automobila na 1.000 stanovnika što predstavlja četvrtinu u odnosu na Francusku.
Berlin – Nemačka kompanija Eon saopštila je prošle nedelje da planira da izgradi elektranu na gas u istočnoj Nemačkoj u saradnji sa ruskom kompanijom Gasprom. Eon je saopštio da je sa Gaspromom potpisan memorandum o razumevanju za izgradnju elektrane snage 1,2 gigavata u Lubminu, a sa radom bi trebalo da počne 2011. godine. Elektrana će koristiti gas iz gasovoda „Severni tok“ kojim će taj energent biti dopreman iz Rusije u Nemačku ispod Baltičkog mora i zaobilaziti tranzitne zemlje. Elektrana će se nalaziti u blizini kraja tog gasovoda. Eon i Gasprom planiraju da formiraju zajedničku firmu koja će realizovati projekat, a u kojoj će obe kompanije imati 50 odsto udela. U memorandumu se navodi da će „obe strane konačnu odluku o investiranju doneti u toku 2009. godine“. Eon takođe vodi razgovore sa Gaspromom koji imaju za cilj da nemačka firma dobije udeo u gasnom polju u Sibiru u zamenu za udeo ruske kompanije u imovini Eona u Evropi.
Berlin – Nemački proizvođač automobila Folksvagen saopštio je u petak da je u 2007. godini zabeležio profit od 4,1 milijardi evra i da je u istom periodu širom sveta prodao 6,2 miliona automobila. Kompanija iz Volfsburga, koja predstavlja najvećeg evropskog proizvođača automobila po prodaji, godinu dana ranije zaradila je 2,7 milijardi evra, a profitom od 4,1 milijardi nadmašila je procene analitičara koji su očekivali zaradu od 3,9 milijardi evra. Folksvagen, koji u svom sastavu ima i brendove „audi“, „škoda“, „seat“, „lambordžini“ i „bentli“, postavio je novi rekord u prodaji sa oko 6,2 miliona prodatih automobila širom sveta, čime je za skoro osam odsto nadmašio rezultat iz 2006. godine kada je prodao 5,7 miliona automobila. Kao rezultat toga, kompanija je najavila da planira da isplati dividendu akcionarima od 1,8 evra po akciji. „U 2008. godini skoro svi naši brendovi predstaviće nove atraktivne modele što će nam omogućiti da selektivno upotpunimo našu ponudu i uđemo i u druge segmente tržišta. Zato očekujemo da isporuke klijentima premaše rekordni nivo u 2007. godini“, navodi se u saopštenju Folksvagena.
Kolumbus – Viktorijas Sikret, kompanija za proizvodnju donjeg veša, koja je izmislila brushaltere „veoma seksi“ i „fantazija“ postala je „previše seksi“ za sopstveni ukus, smatra direktorka te kuće. „Puno smo se udaljili od našeg nasleđa. Previše smo seksi. Reč seksi mnogo koristimo i zaista smo zaboravili na ultra ženstveno“, izjavila je Šeren Tarni, generalni direktor Viktorijas Sikreta. Ona je rekla da je Viktorijas Sikret postala mlađa, sa snažnim fokusom na uspešnu Pink liniju donjeg veša kreiranu za žene koledž uzrasta i da je pokušavala njih da pridobije za mušterije. Tarni je dodala i da Viktorijas Sikret želi da podigne nivo sofisticiranosti. „Ponovo ćemo osmisliti posao sa odećom za spavanje i fokusirati se na kvalitet proizvoda. Naš asortiman vratiće se na brend ultra ženstvenog rublja da bi odgovorili na potrebe i očekivanja žena“, rekla je Tarni. Prodaja Viktorijas Sikreta, kao i kod mnogih kompanija tekstilne industrije, pada. Ta kompanija je prošle nedelje saopštila da je zabeležila i pad profita u četvrtom kvartalu od 12 odsto i da će zarada u prvom kvartalu ove godine biti ispod očekivanja Vol Strita. Kompaniju Viktorijas Sikret osnovao je Roj Rejmond u San Francisku 1977. godine jer ga je bilo sramota kada je pokušavao da kupi donji veš za suprugu pa je želeo da stvori prijatno mesto za muškarce koji žele da kupuju takve proizvode.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari