Istraživanje koje je sprovela kompanija Viza internešenel pokazalo je da je devet, od 10 anketiranih, potrošača iz osam zemalja kupovalo u prethodnih godinu dana putem interneta. Prema proceni Vladimira Đorđevića, regionalnog menadžera kompanije Viza za Srbiju, virtuelne prodavnice će imati sve više posetilaca, a kao argument u prilog toj konstataciji navodi podatak da je čak 92 odsto ispitanika uvereno da će u narednih godinu dana obaviti neku onlajn kupovinu.

Gužve u prodavnicama, dugi redovi i ograničena ponuda artikala neki su od glavnih razloga zbog kojih se sve više kupaca odlučuje za onlajn kupovinu. Kao glavne prednosti kupovine posredstvom ove globalne mreže anketirani su naveli da onlajn kupovinu gotovo svih artikala i to samo jednostavnim klikom miša. Osim toga, onlajn prodavnice su otvorene 24 sata, sedam dana u nedelji, pružaju bogatu ponudu i isporuku direktno na adrese kupaca, što šoping iskustvo čini znatno jednostavnijim i pristupačnijim. Drugim rečima, kupac može da pazari nove cipele, laptop ili DVD sa omiljenim filmom, a da ne napušta udobnost svog doma.

Onlajn kupovina predstavlja novo iskustvo za potrošače, kojima se sugeriše da i u ovoj virtuelnoj trgovini budu oprezni prilikom „odlaska“ u šoping. Naime, iako je stopa zloupotrebe u elektronskom plaćanju rekordno niska, pokušaji zloupotrebe, ipak, postoje. Da bi potrošačima pomogla da izbegnu eventualne neprijatne situacije, u kompaniji Viza ukazuju na neke od mera opreza. To, između ostalog, podrazumeva da potencijalni kupac sazna s kim posluje, odnosno, najsigurnije bi bilo da pazari u proverenim onlajn prodavnicama. „Budite oprezni kada posećujete nepoznate veb stranice koje imaju ponude tako primamljive da deluju nestvarno“, poručuju iz ove kompanije. Sugerišu, takođe, da se pre nego što se obavi kupovina uporede cene i kvalitet proizvoda, pri čemu bi od koristi mogli da budu i komentari nekih od kupaca. Pre nego što ostavi svoje podatke o plaćanju, kupac bi trebalo da proveri da li je veb stranica legitimna, odnosno da li počinje sa“https://“. „S“, a na kraju „http-a“, jer to potvrđuje da ima sigurnu vezu. Trebalo bi potražiti i oznaku verified by Visa jer to je servis koji omogućava korišćenje lične lozinke i zaštitu viza kartice prilikom onlajn kupovine.

Kompanija Visa prati mrežu plaćanja Visa karticama kako bi identifikovala prodavce koji imaju dosta sporova u vezi sa karticama, jer to može da ukaže na obmanjujuću marketinšku praksu. Međutim, i potrošači bi mogli da preduzmu neke korake kako ne bi upali u zamku sumnjivih prodavaca. To znači da bi potencijalni kupac trebalo da proveri da li je razumeo sve uslove kupovine i načina plaćanja, ali i da posebnu pažnju obrati na sitna slova. Neophodno je i i da proveri i mesečne izveštaje koji ukazuju na troškove. To je jedan od načina da utvrdi da li ima neovlašćenu potrošnju. „Ako otkrijete nešto neobično, odmah kontaktirajte banku koja vam je izdala karticu. Ako uočite bilo kakve pritužbe za ono što mislite da je besplatna ponuda, pokušajte prvo da problem rešite sa prodavcem i tek ako ne uspete u tom pokušaju, kontaktirajte banku koja vam je izdala karticu“, upozoravaju u kompaniji Viza.

Korisni saveti

U pokušaju da ukradu podatke ili novac onlajn kupaca, prevaranti koriste pop-ap oglase, ali i legitimne veb stranice. Zato je sistem zaštite veoma važan. To, između ostalog, znači da bi antivirus i antispajver softveri trebalo da budu ažurirani. „Nikada nemojte da kliknete na pop-ap prozore ili da pratite stranice koje zahtevaju unos imejl adrese. Koristite snažne lozinke. Osim toga, veoma je opasno slati lične ili finansijske podatke na veb stranice koje ne poznajete i u koje nemate poverenja“, neki su od saveta stručnjaka kompanije Viza internešenel.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari