Vladica Đurđanović, doskorašnji direktor niškog aerodroma „Konstantin Veliki“, demantovao je juče tvrdnje predsednika Srbije Aleksandra Vučića da je Viz er nedavno obustavio liniju od Niša do Malmea u Švedskoj jer nije imao popunjene avione.
On je kazao da ne zna konkretni razlog obustave, ali je ocenio da „nijedna kompanija ne toleriše ograničenje broja putnika“, koje su najavljivali i srpski zvaničnici.
Vučić je prošlog vikenda kazao da je mađarska lou-kost kompanija donela odluku o obustavljanju rute od Niša do Malmea od 7. januara sledeće godine zbog „nedovoljne popunjenosti svojih letova“, dodajući da u protivnom ona „svoj biznis ne bi napuštala nikada“. On je dodao da uprkos takvoj vesti „ljudi u Nišu ne treba da brinu“ jer će država, „uložiti mnogo više novca“ u ovaj aerodrom, koji je, inače, početkom avgusta besplatno preuzela od grada.
– Malme je prva linija koju je Viz er pokrenuo i, s obzirom na veliku dijasporu u Švedskoj koeficijent popunjenosti putničke kabine se kretao između 90 i 95 odsto godišnje. Takva popunjenost je i na ostalim linijama Viza iz Niša. Ne znam razlog ukidanja linije za Malme, ali je bilo kakvo ograničenje broja putnika u suprotnosti sa planovima razvoja svake avio-kompanije, te je normalno da ona ode tamo gde njen razvoj ruta neće biti uslovljen – kaže Đurđanović za Danas.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, resorna ministarka Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić prethodno su, na indirektan ili direktan način, „priznali“ da je u ugovoru između Vlade Srbije i francuskog Vansi erporta, kojim se toj kompaniji u koncesiju daje beogradski aerodrom „Nikola Tesla“, predviđeno da svi aerodromi u Srbiji, u radijusu od 230 kilometara od beogradskog, ne smeju imati više od po milion putnika godišnje sve dok beogradski aerodrom ne dostigne 12 miliona. Odmah po zaključenju koncesionog ugovora, u martu ove godine, započeo je postupak državnog preuzimanja niškog aerodroma, koji od 2014. godine beleži poslovnu ekspanziju i dramatičan rast broja putnika.
Đurđanović precizira da je Viz er, pre nego što je bilo reči o ovoj koncesiji ili prenosu vlasništva i upravljanja aerodromom sa grada na državu, imao ambiciozne planove, među kojima je i baziranje jednog aviona u Nišu.
– U toku 2014. godine, tadašnji gradonačelnik Zoran Perišić i direktor Regionalne razvojne agencije Jug Bojan Avramović su sa Viz erom, kao uslov za pokretanje linija te kompanije iz Niša, dogovorili dinamiku opremanja aerodroma do kraja 2018. godine – nabavku vozila za odleđivanje aviona, ograđivanje aerodroma po standardu, nabavku stepenica, nabavku savremenih rendgena za pregled putnika i prtljaga… Sve što je dogovoreno aerodrom je i ostvario, osim prilaznih svetala, koja bi po planu trebalo da budu završena do kraja ove godine. Cilj svih ovih investicija je bio ne samo omogućavanje sletanja i poletanja aviona tokom celog dana i u svim vremenskim uslovima, nego i baziranje jednog aviona Viz era na aerodromu već naredne godine – kaže Đurđanović.
Viz er nije saopštio razloge za obustavljanje linije Niš – Malme. Ni portparolka niškog aerodroma nije želela da govori o motivima obustave. Ovo je druga linija iz Niša koju mađarski loukoster obustavlja, pošto je u martu ove godine suspendovao liniju do Ajndhovena, obrazlažući to komercijalnim razlozima.
Prema pisanju specijalizovanog portala Ex-Yu Aviation, Viz er će u bliskoj budućnosti smanjiti broj letova na nekoliko aerodroma u državama bivše Jugoslavije, tako što će celogodišnje rute postati sezonske, a jedino će potpuno ukinuti liniju Niš – Malme. Ipak, kako navodi portal, ova kompanija će sredinom sledećeg meseca uvesti novu liniju iz Niša, do Beča. Iz Prištine će, pak, biti uvedene tri nove linije, za Memingen, Bazel i Dortmund, koje sada postoje na niškom aerodromu.
Test za Viz er je sezonska linija
– Najbolji odgovor na pitanje da li je Viz er ukinuo liniju Niš – Malme iz komercijalnih ili nekih drugih razloga biće okolnost da li će na toj relaciji uvesti svoju sezonsku liniju. Ako uvede sezonsku liniju – razlozi za privremeno suspendovanje su komercijalni, a ako je zaista potpuno ukine – motivi su sigurno drugačije prirode – kaže za Danas Bojan Avramović, doskorašnji direktor RRA Jug, koja uređuje poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju i određuje cene aerodromskih usluga.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.