U godini u kojoj obeležava 125 godina organizovanog turizma, Zlatibor je i zvanično proglašen za najposećeniju domaću destinaciju.
Prema podacima TO „Srbije“, porast turističkog prometa u prvih šest meseci ove godine je za 9 odsto veći, nego u istom periodu prošle godine, dok je za 12 odsto povećan broj inostranih gostiju. „To su podaci koje smo imali i samo su potvrđeni. Oni ukazuju na to da se Zlatibor razvija u dobrom pravcu i po kvalitetu turističke ponude, turističkih i drugih atrakcija, bogatstvu sadržaja, odličnoj gastronomskoj ponudi, dobrim uslovima za zdravstveni, ali i sportski i kongresni turizam. To su rezultati koji obavezuju nas u TO „Zlatibor“ i lokalnoj samoupravi da radimo još bolje kako bi takav trend rasta zadržali“, navodi Vladimir Živanović, direktor TO „Zlatibor“.
Na koji način Zlatibor da zadrži lidersku poziciju u domaćem turizmu?
– Ono što Zlatibor izdvaja od ostalih destinacija je bogatstvo sadržaja koje se nude gostima, poput deset jednodnevnih izleta do kulturnih i prirodnih atrakcija koji se organizuju svakodnevno. To su izleti do „Stopića pećine“ koju smo dodatno uredili, koju je prošle godine posetilo rekordnih 60.000 ljudi, Muzeja „Staro selo Sirogojno“, živopisnog vodopada u „Gostilju“. Tu su i izleti do Nacionalnog parka „Tara“, Rezervata prirode „Uvac“, Višegrada, „Mokre gore“, degustacionih centara, „Potpećke pećine“ i „Terzića avlije“ u blizini Užica. Onima koji ne žele da napuštaju Zlatibor, na raspolaganju su velnes i spa centri u hotelima, zatvoreni i otvoreni bazeni, uređena kupališta, „Dino park“, „Avantura park“, pešačke i biciklističke staze i drugi programi.
Deo tih sadržaja je i tradicionalno Zlatiborsko kulturno leto, koje traje tokom jula i avgusta?
– Trudimo se da pružimo sadržaje za sve uzraste i ukuse, a svi ti programi i koncerti su besplatni i ta manifestacija, čiji su organizatori TO „Zlatibor“ i Opština Čajetina, uspešno funkcioniše godinama. Svaka dva ili tri dana ponudimo koncerte, dečje predstave, sportske manifestacije, poput ovogodišnjeg kampa Dejana Stankovića, prijateljske fudbalske utakmice, ali i književne večeri, izložbe i likovne kolonije. Osim „Sabora trubača“ ili Festivala „Hills Up“ koji se organizuju na Zlatiboru, deo programa se odvija i u okolnim selima – „Dani pastrmke“ u LJubišu, „Rakijada“ u Šljivovici, „Bez izvora nema vode“ u Rožanstvu, „Ilindanski dani“ u Gostilju i zaista je veliki broj različitih manifestacija.
Šta je to novo što ćete ponuditi gostima ove sezone?
– Jedna od novina je zip-lajn u selu LJubišu, a otvoren je hotel „Tornik“, jedan od najluksuznijih u zemlji. Takvi hoteli su veoma značajni za Zlatibor, jer se stimuliše tržišna utakmica i motivišu hotelijeri i ugostitelji da stalno inoviraju i poboljšavaju kvalitet svojih usluga. To je Zlatiboru nužno, jer pokušavamo da proširimo tržište i na bogate evropske zemlje.
Poslednjih nekoliko godina, osim na društvenim mrežama, promocije Zlatibora organizujete u regionu i na međunarodnim sajmovima. Kakvi su efekti takvih promocija?
– Efekte potvrđuju rezultati koje postižemo. Koristimo nove tehnologije, razne komunikacijske kanale i društvene mreže, ali idemo i u susret turistima, tako što učestvujemo na sajmovima i organizujemo predstavljanja u gradovima regiona odakle nam dolazi najviše turista. Prva tri meseca u godini su rezervisana za naše sajamske nastupe i bili smo u Moskvi, Berlinu, Štutgartu, Sofiji i Beogradu, a posle toga slede promocije koje organizujemo sami ili u saradnji sa TO „Srbije“. Organizujemo i studijske boravke za predstavnike inostranih medija i turoperatora. Naši gosti su bili iz Kine, Indije i drugih zemalja, novinari „CNN“ i „SKY televizije“, a i „Gardijan“ je pisao o lepotama Zlatibora, što je doprinelo većoj posećenosti.
Šta očekujete od jubilarne godine i kako ćete obeležiti jubilej?
– Davno je bila 1893, kad je na „Preobraženje“, 19 avgusta, kralj Aleksandar Obrenović posetio Zlatibor, o čemu svedoči natpis uklesan na česmi kraj jezera, od kad kreće razvoj turizma na Zlatiboru. I kralj Petar Prvi Karađorđević je 1908. bio na Zlatiboru, posle čega su izgrađeni prvi smeštajni objekti – hotel „Kraljeva voda“ i vila „Čigota“. Zlatibor se od tada razvija i modernizuje i očekujemo da ova godina bude prekretnica, da se završi dugo očekivana gondola i da Zlatibor dobije novi i ubrzani zamah u turističkom razvoju. Osim isticanja značaja tog jubileja kroz sadržaje „Kulturnog leta“, u planu je svečana akademija na kojoj ćemo prikazati kratak film o razvoju Zlatibora i nagraditi najzaslužnije za taj razvoj i, ukoliko vremenske prilike budu dozvolile, na „Kraljevom trgu“ postavićemo trpezu sa 125 zlatiborskih jela.
Nepromenjene cene
Zlatibor raspolaže sa oko 30.000 ležaja, od kojih je 5.000 u hotelima, motelima i odmaralištima, a ostatak u privatnim apartmanima, vilama i privatnom smeštaju, a cene se godinama nisu menjale. U zavisnosti od kategorije i lokacije, polupansion u hotelima košta od 25 do 80 i više evra. U privatnom smeštaju ležaj može da se nađe od 10 do 12 evra, a dnevni najam apartmana od 25 evra, ističe Živanović.
Dobra posećenost
Iako je u prvoj polovini jula stalno padala kiša, beležimo dobru posećenost i svakodnevno imamo oko 10.000 gostiju. U drugoj polovini jula, kad počinju godišnji odmori i kad nam dolaze i turisti u tranzitu, očekujemo da će se broj gostiju udvostručiti, ocenjuje Živanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.