Vlasnik Grand i Donkafe diže cenu kafe u Srbiji 1Foto: Ana Mihailović

Kompanija Atlantic Grand obavestila je Komisiju za zaštitu konkurencije o planiranom povećanju cena kafe, „shodno povećanju cene sirove kafe na svetskoj berzi“, potvrdili su za Novu ekonomiju u ovoj instituciji.

Cena kafe od 1. jula „sasvim izvesno“ biće viša u maloprodaji, objavili su nedavno mediji, pozivajući se na nezvanična saznanja. Po tim navodima, nove cenovnike su već dobili veleprodavci, dok još nije poznato u kojoj meri će se poskupljenja preliti na krajnju cenu na rafovima, piše Nova ekonomija.

Iz Atlantik grupe, koja odnedavno drži sve najpopularnije brendove kafe u Srbiji, uključujući i „grand“ kafu i „don kafu“, nisu odgovorili konkretno na pitanja Nove ekonomije da li će i za koliko podići cene. Međutim, odgovori Antimonopolske komisije ne ostavljaju sumnju u to da će  kafa u Srbiji uskoro biti skuplja.

U Atlantiku kažu da „i dalje posluju u okruženju visokih cena sirovina i usluga, a u slučaju kafe to je uglavnom usled slabije berbe, logističkih problema s pristizanjem brodova, male raspoloživosti kafe na spotu i involviranosti fondova na berzama“.

Konkretno, navode da kod vrste kafe „arabika“ imaju logističke probleme u dostavi kafe iz Brazila, zbog čega je isporuka kasnila od kraja prošle godine, pa su „fondovi iskoristili manjak“ i podigli cene na berzama, dok kod „robuste“ postoji problem nepovoljnih vremenskih uslova u Vijetnamu i Indoneziji, kao i cene transporta.

U Atlantiku navode da su do sada „kroz kontinuitet kriza“ nastojali da zaštite potrošače od „dramatičnih poskupljenja“, a na uštrb sopstvene profitabilnosti.

Pa ipak, u ovoj kompaniji nisu odgovorili na pitanje kada su poslednji put podigli cene kafe i za koliko, kao ni da li su povećavali (ili planiraju da povećaju) cene kafe i na ostalim tržištima na kojima posluju, a ne samo u Srbiji.

Ova pitanja su tim važnija što je Atlantik grupa od pre tri meseca preuzela svog glavnog konkurenta u Srbiji, kompaniju Štraus adriatik (Strauss Adriatic), čime je postala jedini relevantan igrač na tržištu mlevene crne kafe. Tako je uz Grand kafu i Bonito, Atlantik postao vlasnik brendova kafe Doncafe i C kafa.

Ovu transakciju je prethodno „uslovno“ odobrila Komisija za zaštitu konkurencije u Srbiji, budući da zajednički tržišni udeo firmi Atlantik i Štraus u Srbiji dostiže čak 60 do 70 odsto.

Nekadašnji predsednik Komisije za zaštitu konkurencije Miloje Obradović kaže za Novu ekonomiju da „ne razume“ i da su mu „dosta čudne“ neke odluke Komisije za zaštitu konkurencije, ne samo ovog – već i drugih predmeta.

On navodi da Komisija treba da objasni javnosti svoje odluke – u smislu toga „šta je tu dobrobit potrošača i šta im donose odluke Komisije“.

Jedan od uslova za odobrenje spajanja Atlantika i Štrausa koji je Komisija postavila je da Atlantik u narednih pet godina podnosi pisane izveštaje Komisiji za zaštitu konkurencije.

Između ostalog, ti izveštaji treba da sadrže podatke o ukupnoj količini i ceni uvezene sirove kafe, proizvodnim kapacitetima, godišnjoj količini proizvodnje tradicionalne (domaće) pržene kafe u pogonima Atlantika i Štrausa u Srbiji, ukupnoj količini i veleprodajnoj ceni prodate kafe, kao i podatke o izvozu.

„U skladu sa ovim rešenjem, Atlantic je obavestio Komisiju o planiranom povećanju cena shodno povećanju cene sirove kafe na svetskoj berzi, i Komisija će nastaviti sa praćenjem izvršavanja naloženih mera od strane društva Atlantic Grand“, piše u odgovoru koji je Komisija dostavila Novoj ekonomiji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari