Vozači osuđeni na skupo gorivo sve do jeseni 1foto: EPA-EFE/ ANDREJ CUKIĆ

S obzirom da zahteve vozača za smanjenje visokih cena goriva u Srbiji posmatra kao političko pitanje, Vlada Srbije ne pokazuje ne samo nameru da smanji akcize na benzin i dizel, već ni da razgovara sa trgovcima gorivom da snize marže, kako je najavljivao predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Ni činjenica da je gorivo u nekim zemljama u okruženju pojeftinilo, kao ni to da visoke cene naftnih derivata utiču i na povećanje cena transporta, nisu motivisale Vladu da snizi akcize.

Kada se zna da je vlast proteste okarakterisala kao političke, a opozicione lidere kao njihove vođe i inspiratore, očito je da postoji strah da bi u slučaju sniženja akciza, pozitivne političke poene iz toga izvukla baš ta opozicija koju je vlast optužila da stoji iza blokada saobraćajnica u Srbiji. Deluje da nadležni u Srbiji s nadom gledaju u upravo donetu odluku OPEK-a i Rusije da se poveća proizvodnja sirove nafte, spekulišući da bi u narednom periodu to moglo da dovede do smanjenja maloprodajnih cena goriva a samim tim i velikog nezadovoljstva vozača.

Zemlje OPEK-a i Rusija dogovorile su se prošlog petka da povećaju proizvodnju nafte u okviru sporazuma postignutog u Beču. Praktično povećanje proizvodnje biće oko 400.000 barela nafte dnevno. Podsećanja radi, OPEK i zemlje koje nisu članice organizacije dogovorili su se krajem 2016. godine u Beču da se smanji proizvodnja nafte za ukupno 1,8 miliona barela dnevno u poređenju s nivoom iz oktobra 2016. godine. Rusija se obavezala da svoju proizvodnju nafte smanji za 300.000 barela dnevno. Sada je pak odlučeno da se proizvodnja nafte poveća, što, kako kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, može blagotvorno da utiče na stabilizaciju cena „crnog zlata“ i snižavanje maloprodajnih cena goriva.

– Da li će se cena nafte smanjiti na svetskom tržištu zavisi od više faktora ali je činjenica da povećanje proizvodnje može da snizi cenu sirove nafte u odnosu na nivo na kojem je sada. Sama najava da će OPEK zauzeti ovakav kurs je dovela do snižavanja cena goriva u Srbiji za 30 para prošle srede, a postoji mogućnost da tako bude i ove. Odluka o povećanju proizvodnje je doneta zbog veće potražnje sirove nafte na berzama. U slučaju da Sjedinjene Američke Države uvedu embargo Iranu javiće se još veća potražnja i potreba da se proizvodnja dodatno poveća – objašnjava naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, kada se u potpunosti stabilizuje cena nafte na svetskim berzama realno je očekivati da se smanje maloprodajne cene goriva u Srbiji.

– U slučaju da ne dođe do nekih novih poremećaja, cena goriva na pumpama će pasti, ali će te cene biti niže tek od onog trenutka kada trgovci počnu da nabavljaju naftu po jeftinijim cenama. Tada će se steći uslovi za značajnije pojeftinjenje goriva. Ali to nikako neće moći da nastupi pre jeseni a koliko bi pojeftinjenje moglo da iznosi u procentima nemoguće je proceniti u ovom trenutku – naglašava naš sagovornik.

Mahmud Bušatlija, ekspert za strana ulaganja, smatra da je potpuno besmisleno i nepravilno to što vlasti u Srbiji zahteve za smanjenje cena goriva posmatraju kao političko pitanje s obzirom da je evidentno da je reč o socijalnom buntu jer su vozači prinuđeni da plaćaju papreno skup benzin.

– Nije dobro da se politika na taj način upetljava u ekonomska pitanja. Ali nažalost u Srbiji je to uobičajen slučaj, pa tako vlast optužuje opoziciju da organizuje proteste protiv visokih cena benzina. Treba reći da su i prethodne vlasti u proteklih 18 godina opoziciju optuživale za loše stanje u ekonomiji. To je pogrešno i takve stvari ne treba raditi. Ono što bi vlast trebalo da uradi sa svoje strane je da smanji iznos akciza i tako olakša vozačima. Za to zaista ima prostora jer je iznos akcize pozamašan. Isto tako vlast deluje nezainteresovano da utiče na trgovce gorivom da smanje svoje marže. Država ne treba da se meša u cenovnu politiku ali bilo bi sasvim ispravno da postoji nezavisno regulatorno telo koje bi vodilo računa o tome koliko marže mogu maksimalno da iznose kako ne bi dolazilo do ekstremnih poskupljenja. Očito je da nadležni u Srbiji ne žele da se petljaju u to jer je mnogo lakše prebaciti teret na pleća građana nego na investitore jer to može da bude loše u političkom smislu što vlast želi da izbegne po svaku cenu – zaključuje Bušatlija.

Kontaktirali smo juče Ministarstvo energetike i pitali da li nameravaju da razgovaraju sa trgovcima gorivom o smanjenju marži i Ministarstvo finansija da li će akcize biti smanjene međutim u prvom resornom ministarstvu nisu želeli da komentarišu pitanje, dok odgovor iz drugog nije stigao u našu redakciju do zaključenja ovog izdanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari