Francuska kompanija Vansi platila je 501 milion evra da u narednih 25 godina upravlja beogradskim Aerodromom „Nikola Tesla“.
Koncesionari su se obavezali pritom da će uložiti dodatnih 732 miliona evra, u, kako je rečeno u martu prilikom potpisivanja ugovora, „upravljanje infrastrukturom, održavanje, razvoj kroz izgradnju i rekonstrukciju i dalju modernizaciju aerodroma“. Garaža i parking sa 1.106 parking mesta neće biti na spisku, jer je javno preduzeće Parking servis svojim poslovnim planom za ovu godinu odlučilo da to pokloni aerodromu.
– Tokom 2016, 2017. i 2018. preduzeće je ostalo ili će ostati bez značajnih poslovnih resursa zbog sledećeg – navodi se u poslovnom planu ove firme i dodaje kao stavka broj jedan da će garaža i veliki parking sa 1.106 mesta biti u sklopu koncesije Aerodroma Beograd.
To znači da će od jeseni, kada Vansi preuzme upravljanje aerodromom, upravljati i parking mestima i od njih ubirati prihod. Koliki je to prihod konkretno, nismo uspeli da saznamo iz Parking servisa. Na to, kao i na pitanja ko je inicijator ove ideje, te da li je možda i ugovorom sa francuskom kompanijom ovakav sled već bio predviđen u ovom gradskom preduzeću juče nismo dobili odgovor. Ostaje da se nagađa, ako se uzme u obzir da je cena dnevne parking karte 800 dinara (toliko je u garaži, gde ima 543 mesta), onda bi prihod od prodaje mesta za parkiranje na godišnjem nivou za onog ko upravlja njime mogao da bude i do nekih 1,3 miliona evra. Kada se uračuna i preostalih 563 parking mesta na otvorenom i uzme u obzir da su zauzeta, na primer ne ceo dan već 12 sati dnevno, prihod bi od njih mogao da bude i do dva miliona evra. Do sada su ti prihodi išli na račun Parking servisa, ubuduće će ići na račun koncesionara. Da li je ovaj potez predviđen ugovorom sa koncesionarom pitali smo i Aerodrom Nikola Tesla, ali su nas oni uputili na „nadležne državne institucije“. Jednoj od njih, Vladi Srbije, poslali smo isto to pitanje, ali odgovor nije stigao do zaključenja ovog broja.
U poslovnom planu kompanije Parking servis, između ostalog, navodi se i da ukupno ostaju bez 2.005 parking mesta u glavnom gradu, a „imajući u vidu da je to veliki broj parking mesta to preduzeće bi imalo problema sa ostvarenjem poslovnih prihoda na nivou iz 2017. i prethodnih godina“, te će sa kako je istaknuto „proširiti zonirano područje u gradu recipročno broju izgubljenih parking mesta“.
Kao izgovor za širenje parking mesta u Beogradu gradski menadžer Goran Vesić je u izjavi za TV N1 naveo, pre svega, zahteve građana, a poklon Parking servisa aerodromu objasnio je kao „normalnu stvar“.
– Normalno je bilo da to pripada aerodromu, jer to je naprosto na zemljištu aerodroma, ali takva je bila situacija, verovatno aerodrom 90-ih kad je napravljen nije imao para, Parking servis je u to uložio, tako da je potpuno prirodno da aerodrom ima svoje parkiralište – rekao je Vesić za N1.
Međutim, Parking servis koji svaku godinu završava u plusu i prethodnu je završio sa dobitkom koji je prema njihovoj proceni (jer finansijskog izveštaja za 2017. nema na sajtu APR) nekih 500 miliona dinara. Godinu pre toga, 2016. Parking servis je bio u plusu svega 202 miliona dinara ili tri puta manje nego, na primer, 2015. Iako su poslovni prihodi za obe godine bili podjednaki (2,8 milijardi dinara), ispostaviće se da je ovo javno preduzeće tokom 2016. godine imalo rashode od usklađivanja ostale imovine u vrednosti od 566 miliona dinara, za razliku od 213 miliona dinara koliko su oni bili godinu pre toga.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.