Prvu stvar koju je Centar kada je osnovan uradio bilo je istraživanje MMSP sektora o nivou njihove digitalne transformacije.
U istraživanju je učestvovalo više od 350 preduzeća a rezultati pokazuju da čak 60 odsto nije do sada realizovalo nikakve digitalne projekte, niti planiraju da se angažuju na tom planu u budućnosti.
Ohrabruje podatak da od ostalih 40 odsto anketiranih firmi, čak 90 odsto planira digitalne projekte u vidu uspostavljanja web sajta, otvaranja e-mail akaunta, ili primenu jednostavnih sw. To jeste neki vid digitalne transformacije, ali ni blizu onoga šta taj proces pruža.
Činjenica je da smo za godinu dana postojanja CDT-a, uradili dosta na podizanju svesti kod MMSP sektora o važnosti ove teme. U prilog toj konstataciji govori i veliki broj firmi koje su se prijavila za naš program konsaltinga, ali i njihovo učešće na našim skupovima posvećenim toj temi.
Digitana transformacija je proces koji traje. Preko noći se ne može ništa promeniti, ali bitno je da je načinjen prvi korak. Ono što CDT nudi preduzećima jeste kompletan set sufinansiranih usluga koje vode ka njihovoj digitalnoj transformisanosti.
Za početak im obezbeđujemo sertifikovane konsultante (jedinstvena baza na ovim prostorima). Svaki konsultant je prošao ozbiljne kriterijume selekcije, intenzivne obuke sa inostranim predavačima i na kraju sertifikaciju po ISO standardu 17024. Oni sa predstavnicima preduzeća rade na ekspertskoj analizi posle čega izrađuju digitalnu strategiju, a zatim i pružaju podršku pri implementaciji rešenja definisanog u strategiji.
Treba naglasiti da digitalna transformacija poslovanja ne podrazumeva samo automatizaciju ili umetanje tehnologije u postojeći proces (digitalizacija) kako bi se optimizovao trenutni lanac vrednosti, već i modifikovanje poslovnog modela. Kupci će takođe zahtevati modernizaciju, racionalizaciju i pojednostavljivanje trenutnih poslovnih procesa.
Digitalna transformacija poslovanja nudi ogromne mogućnosti kad je reč o inovacijama i konkurentskoj prednosti, ali to će zahtevati promenu u organizaciji – kulturnu, stratešku, tehnološku, kao i operativne promene – gde procesi igraju važnu ulogu zajedno sa podacima.
Na kraju, važno je istaći da digitalizacija nije dovoljna za potpunu digitalnu transformaciju poslovanja, potrebno je i odgovoriti na nove poslovne modele podržane novim automatizovanim poslovnim procesima koji omogućavaju ponudu novih proizvoda i usluga svojim korisnicima.
Ne treba izgubiti iz vida i da je jedna od ključnih prednosti kompanija koje krenu putem digitalne transformacije, čvršća kontrola poslovnih procesa i aktivnosti, zatim mehanizam za merenje promena u prihodima, troškovima i profitima. Tu je i pomoć u pridobijanju i zadržavanju kupaca, kao i sprečavanje njihovog odlaska.
Ne treba zanemariti i pomoć u pridobijanju novih profitabilnih kupaca kao i efikasno upravljanje raspoloživim resursima radi ostvarivanja ciljeva kompanije.
Prema tome, vreme je da se prilagodimo novim trendovima poslovanja i da prihvatimo nove tehnologije koje se „više nikad neće ovako sporo razvijati“.
Autor je projekt menadžer u Centru za digitalnu transformaciju
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.