Vreme je za novi model 1Foto: FoNet/ Dragan Antonić

Najveći domaći izvoznici lane su, kao i godinama unazad, bili Fijat Krajsler automobili Srbija i HBIS grupa, vlasnik smederevske Železare. FCA Srbija je za jedanaest prošlogodišnjih meseci, prema podacima Ministarstva finansije, na inostranim tržištima ostvarila plasman vredan 699,7 miliona evra, dok je Železara, u istom periodu, zabeležila izvoz od 695,3 miliona.

Da li je FCA Srbija i na kraju 2018. sačuvala višegodišnju titulu najvećeg srpskog izvoznika, biće poznato već narednog meseca, kad bude objavljen konačni spisak najuspešnijih izvoznika, ali ne bi bilo ni iznenađenja ako bi ga Železara na toj listi pretekla. Kragujevačka fabrika je prošlogodišnju proizvodnju obustavila još početkom decembra, pa joj je i plasman u tom mesecu bio zanemarljiv, tim pre što Fijat, kao i sve ostale globalne auto-kompanije, proizvodnju organizuje u skladu sa porudžbinama dilerskih kuća.

Prošlogodišnji izvoz FCA Srbija, koji i sa decembarskim plasmanom neće biti mnogo veći od 700 miliona evra, za više od 100 miliona evra je manji od onog iz 2017, kad je prvi put pao ispod milijardu evra. Biće i više nego dvostruko manji nego 2013, kad su na svetskim tržištima sve verzije modela „500L“ prodate za preko 1,5 milijardi evra, što je bila desetina od ukupnog srpskog izvoza u toj godini. Proizvodnja i plasman „velikog fiće“, od 2013. pada što nije uspeo da spreči ni redizajn modela „500L“ iz maja 2017. Naprotiv, te godine, kragujevačka fabrika je proizvela tek nešto više od 60.000 automobila, dvostruko manje nego 2013. godine. Lane je iz pogona FCA Srbija izašlo manje od 60.000 vozila, dok će ove godine biti proizvedeno oko 40.000 svih verzija „fijata 500L“. Procenjuje se da, uprkos benefitima koje Fijat ima u Srbiji, proizvodnja ide ka granici rentabilnosti i da je neophodan novi ili još jedan model koji bi trebalo da stigne 2020.

Realnost tih procena nedavno je potvrdio i Davor Veličkovski, predsednik kompanije Sigit (Sidžit) Srbija, koja je deo multinacionalne kompanije SIGIT, inače glavni snabdevač Fijata delovima od plastike.

– Odskočna daska za automobilsku industriju u Srbiji biće 2020, kada još jedan model dođe na Fijatove proizvodne trake u Kragujevcu. Očekujem veliki porast obima proizvodnje, ponovno uvođenje treće smene i zapošljavanje novih ljudi – rekao je Veličkovski u intervjuu portalu InfoKg.

Podsetimo da je treća proizvodna smena u kragujevačkom Fijatu ukinuta u leto 2016, kada je, zbog pada proizvodnje usled slabljenja potražnje za modelom „500L“, koji je apsolutno podbacio na američkom tržištu, mnogo više nego svojevremeno, 80-ih godina Zastava sa „jugom“. Tada je u kompaniji FCAS i njenim dobavljačkim firmama, lociranim u Kragujevcu, otpušteno više od 1.000 radnika.

Inače, razvoj, osvajanje proizvodnje, marketinška promocija na svetskim sajmovima, uglavnom u Ženevi, traju do dve godine i koštaju od više stotina do čak milijardu evra. Još uvek se ne zna ni da li će država Srbija, kao suvlasnik kragujevačke fabrike, da učestvuje u finansiranju osvajanja i razvoja novog modela. Pregovori o tome između Vlade Srbije i menadžmenta Fijata, trebalo bi, prema nezvaničnim informacijama, da budu organizovani početkom naredne godine.

Uslovi

Ako Vlada Srbije pristane da učestvuje u razvoju novog modela, ona to može da učini na više načina: kroz nastavak subvencionisanja proizvodnje u Kragujevcu i omogućavanju Fijatu da i dalje ima benefite koje je imao od dolaska u Srbiju, zatim kroz izgradnju nedostajuće infrastrukture (završetak auto-puta do koridora 10, izgradnja obilaznice oko Kragujevca, modernizacija pruge prema Kraljevu), ili učešćem u finansiranju tog poslovnog poduhvata, u skladu sa trećinom uloga koji ima u vlasništvu nad kragujevačkom fabrikom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari