U Zastavi je krajem nedelje okončano još jedno izjašnjavanje radnika o napuštanju fabrike, uz odgovarajući socijalni program. Do sada, odnosno u minulih osam godina, iz Zastavinih fabrika je, na istovetan način, podsetimo, otišlo najmanje 20.000 radnika (samo u leto 2.001. otišlo ih je blizu 15.000).

Ovoga puta za dobrovoljni odlazak iz firme, uz prihvatanje jedne od četiri opcije ponuđenog socijalnog programa, izjasnilo se više od 1.200 zaposlenih u Zastavi, od čega su oko 960 radnici Fabrike automobila. Radnici koji su rešili da napuste Zastavu, potpisaće ugovore o raskidu radnog odnosa sa fabrikom tokom narednog meseca, kada će im, iz državne i Fijatove kase, biti isplaćene odgovarajuće otpremnine.

U Direkciji za kadrovske i društvene poslove Grupe Zastava vozila kažu da je broj radnika koji su rešili da dobrovoljno odu iz preduzeća, veći od očekivanog, te da je, za razliku od ranije, poslednje izjašnjavanje zaposlenih u Zastavi proteklo potpuno regularno, to jest bez problema, tenzija i protesta. Ishodom izjašnjavanja radnika nisu nezadovoljni ni u Zastavinim sindikatima. Naprotiv, u Sindikatu Fabrike automobila kažu da su zadovoljni rezultatima izjašnjavanja zaposlenih o socijalnom programu za rešavanje radno-materijalnog statusa i položaja radnika, posle dolaska Fijata u Zastavu. Napominju pri tom da je blizu 1.000 „automobildžija“ odlučilo da ode iz fabrike, a da se više od 80 odsto opredelilo za onu opciju socijalnog programa koja se odnosi na prevremeno penzionisanje, uz državni dokup do pet godina staža, otpremnine od po 3.250 evra i mesečne prinadlečnosti od 60 odsto prosečne republičke plate do sticanja jednog od uslova za penzionisanje. Najveći broj ostalih opredelio se za odlazak iz firme, uz otpremnine od po 300 evra po godini radnog staža.

I u Sindikatu Zastave Kamiona kažu da je odziv radnika te fabrike na izjašnjavanje o socijalnom programu bio dobar. „Za dobrovoljni odlzak iz preduzeća, uz jednu od mera socijalnog programa, izjasnilo se 119 naših radnika, čime je praktič!no rešen problem tehnološkog viška zaposlenih u Kamionima. Nakon ovog izjašnjavanja, naime, broj radnika u Kamionima gotovo da je sveden na optimalnih 750 radniika, tako da i u tom pogledu spremno dočekujemo najavljeni dolazakl italijanskog IVEKO-a u našu fabriku, rekao je za Danas predsednik Sindikata u Zastavi Kamionima Goran Miletić.

Viška radnika, posle poslednjeg izjašnjavanja zaposlenih u Zastavi. nema više ni u Fabrici automobila. Naprotiv, aritmetički gledano, nakon odluke o odlasku 960 radnika biće ih manje od predviđenog broja“ koje treba da preuzmu nova Fijatova kompanija u Zastavi i njegova kooperantska firma Manjeti Mareli. U Fabrici automobila će, prema ishodu izjašnjavanja radnika, ostati nešto više od 2.700 zaposlenih, dok novoformirana firma Fijat automobili Srbija Manjeti Mareli, prema zvaničnoj najavi, treba da preuzmu ukupno oko 2.900 „automobildžija“.

Ovo je, međutim, prosta matematička računica, a koliko će radnika Fabrika automobila, od onih 2.700 koji su odlučilki da ostanu u firmi, zaista biti angažovano u kompaniji Fijat automobili Srbija znaće se posle Fijatovog testiranja stručnih, radnih i ostalih kvaliteta i karakteristika „automobildžija“, koje treba da počne 25. novembra.

Ovu dilemu pojačava i nepoznanica vezana za kvalifoikacionu, stručnu i starosnu strukturu kako onih radnika Fabrike automobila koji su se izjasnili za odlazak iz firme tako i onih drugih koji su odlučili da se radno oprobaju u Fijatovoj kompaniji u Zastavi. Mada ta strana poslednjeg izjašnjavanja zaposlenih u Zastavi još nije poznata, ima indicija da će preduzeće i ovoga puta napustiti mahom proizvodni radnici, a da je među onima koji ostaju ponajvše zaposlenih u administraciji i režiji, kojih je u Fabrici automobila i do sada bilo gotovo tri puta više od onih prvih. Ono što je, međutim, veća sada izvesno da će u kompaniji Fijat automobili Srbija odnos proizvodnih i administrativnih radnika biti dijametralno drugačiji.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari