Broj onlajn transakcija je sa sedam miliona u 2019. skočio na 14,3 miliona u 2020, dok je njihova vrednost u isto vreme sa 17,8 milijardi dinara porasla na 32,8 milijarde, rekla je danas ministarka trgovine, telekomunikacija i turizma Tatjana Matić tokom predstavljanja vodiča za e-trgovce.
Ona je na konferenciji za novinare istakla da je i broj onlajn prodajnih mesta u 2019. bio 1.139, da bi krajem prošle godine bilo 2.013 lokacija na kojima može da se kupi nešto preko interneta.
Vodič za e-trgovce, koji bi trebalo da pomogne svakome da unapredi svoj posao, zajednički je rezultat Ministarstva i USIAD-a, a Matić je napomenula da je Ministarstvo doprinelo time što je unapredilo propise u ovoj oblasti, kroz izmene i dopune Zakona o trgovini i Zakona e-trgovini.
„U saradnji sa USAID izrađen je akcioni plan za jačanje e-trgovine u Srbiji, a vodič za e-trgovce je namenjen prvenstveno onima kojima imaju nameru da se bave e-trgovinom, početnicima, ali i onima sa iskustvom koji žele da unaprede posao ili žele da se potpuno orijentišu na e-trgovinu“, naglasila je Matić.
Ona je rekla da je u poslednjih godinu dana pandemija doprinela promociji e-trgovine i učinila više nego svi napori ranijih godina i da je 82 odsto ispitanika među poslodavcima veb šop ocenilo kao jednako važan ili važniji od tradicionalne radnje.
Direktorka USAID projekta saradnje za ekonomski razvoj Dragana Stanojević rekla je da vodič na razumljiv, jasan, praktičan i koncizan način može da pomogne svakome da prilagodi svoje poslovanje zahtevima „nove normalnosti“ i zahtevima koji će ostati u budućnosti.
„Poput većine velikih kriza i ova će neke stvari promeniti, način poslovanja velikih firmi, navike kupaca, način kako živimo i radimo. Kao dopuna tome što je 82 odsto u anketi 1.000 poslodavaca reklo da svoje onlajn radnje vide kao jednako važne ili važnije od tradicionalnih idu i podaci da privrednici koji već jesu u e-trgovini više izvoze, veći su optimisti u pogledu opstanka i daljeg poslovanja, isto tako manje su zavisni od lokalne sredine“, istakla je Stanojević.
Predstavljajući vodič profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Dragan Stojković rekao je da on pokriva ključne oblasti te da je napisan jezikom koji će svako razumeti. On je napomenuo da nisu zaboravljeni ni biznisi koji se nisu usudili da uđu u e-trgovinu i da je vodič, koji može da se nađe na platformi pametnoibezbedno.gov.rs, alat za jačanje konkurencije na celokupnom tržištu, ne samo elektronskom.
Za Mihaila Ponjavića iz eCommerce Asocijacije Srbije vodič je „azbuka“ e-trgovine, koja je najbrže rastući segment i koja se pokazala najotpornijom na krizu.
„Trocifreni rast od 103 odsto u plaćanju karticama govori o zrelosti primene e-trgovine i to u godini kada se najmanje para trošilo na avionske karte i bukinge, što je ranije bilo nešto na što smo se najviše oslanjali“, istakao je Ponjavić. On je rekao da će i posle pandemije e-trgovina nastaviti da se razvija, jer je to „put bez povratka“, a predviđanja su da će ukupna investicija u e-trgovinu ove godine prevazići 400 miliona evra. Ponjavić je rekao da se rast onjlan trgovine osetio u svim segmentima, od hrane i pića, preko tehnike i malih kućnih aparata, do prodaje sportske opreme i rekvizita koji su imali skok od čak 300 odsto.
Paketomati
E-trgovina nudi sve više opcija za preuzimanje kupljene robe, a Aleksandar Zarić iz USAID projekta saradnje za ekonomski razvoj rekao je da je sve više onih koji naruče onlajn i robu podignu u radnji.
„Postoji i mogućnost da paket preuzmete na nekim poštama koje to nisu, npr. benzinske pumpe ili trafike, a inovacija su paketomati, što tek počinje da se razvija. Potrošači sada mogu da dobiju naručenu robu na jednom od 60 mesta u Srbiji trenutno, ali o paketomatima će svakako sve više biti reči u budućnosti“, naglasio je Zarić.
Izradu sadržaja podržala Ambasada SAD u okviru projekta „Ekonomska saradnja Srbije i SAD“. Stavovi izneti u tekstu su stavovi autora i nužno ne izražavaju stavove Vlade SAD.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.