Ukoliko Skupština grada Niša bude usvojila odluku da se aerodrom „Konstantin Veliki“ ustupi bez naknade državi, niške demokrate će pokrenuti inicijativu za raspisivanje referenduma na kojem bi se građani izjasnili da li su za takvu odluku.
Oni su uvereni da će rezultat referenduma poništiti eventualnu odluku Skupštine, pošto je dobar deo javnosti „odlično razumeo“ da „podrška opstanku i razvoju“ ovog aerodroma nije prioritetni motiv Vlade da ga stavi pod kontrolu države, tim pre što je on poslednjih godina beležio poslovni uspon.
– Ako Skupština stavi ovu tačku na dnevni red i podrži odluku Gradskog veća da se osnivačka prava i kompletna imovina niškog aerodroma ustupi bez naknade Republici, krenućemo u sakupljanje potpisa građana za održavanje referenduma. Potpisi će, zajedno sa našom inicijativom, biti predati Skupštini, koja u tom slučaju mora da raspiše referendum – kaže za naš list Vladimir Domazet, gradski odbornik, funkcioner DS i advokat.
On kaže da je, prema Zakonu o referendumu i narodnoj inicijativi, kao i Statutu grada, potrebno prikupiti potpise deset odsto upisanih birača, odnosno nešto više od 25.000 građana, i to u veoma kratkom roku, od sedam dana. Zato će im, kako dodaje, za taj važan i zahtevan posao biti potrebna i tehnička i druga podrška svih istomišljenika iz opozicije, nevladinog sektora, sindikata i drugih organizacija.
Deo analitičara i stručnjaka prethodno je cenio da bi motiv za preuzimanje niškog aerodroma mogla biti preuzeta obaveza države da eliminiše konkurenciju beogradskom aerodromu, koji je nedavno dat u koncesiju francuskoj korporaciji „Vinci Airport“. Mada je resorna ministarska Zorana Mihajlović rekla da ova koncesija „nema nikakve veze sa niškim aerodromom“, i da će to pokazati objavljivanje ugovora koje će biti „uskoro“, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je „priznao“ da je država preuzela obavezu da se „konsultuje“ sa koncesionarom ukoliko broj putnika na niškom aerodromu pređe milion.
Insistiranje državnih zvaničnika da je besplatno preuzimanje niškog aerodroma motivisano isključivo namerom države da mu pomogne – pošto ovo javno preduzeće „sada nema ni za plate“, a niški budžet je u teškom stanju, demantuju između ostalog i zvanična dokumenta koja je Grad usvojio neposredno pred donošenje odluke o njegovom ustupanju. U njima se, naime, ne navodi da Aerodrom ima bilo kakve ekonomske probleme, već insistira na prilično ambicioznim razvojnim i investicionim planovima. U dokumentima se ne pominje ni mogućnost promene vlasništva ili načina poslovanja aerodroma.
Skupština grada je, tako, 27. decembra prošle godine dala saglasnost na Program poslovanja javnog preduzeća Aerodrom Niš za 2018. godinu, u kojem se planira da se do kraja te godine broj putnika poveća sa sadašnjih 331.582 na čak 500.000. U Programu poslovanja se planiraju prihodi od 330.008.091 dinar, dobit od 2.222.204 dinara i investicije od 85.165.000 dinara. U tom dokumentu se planira i „povećanje broja letova do različitih evropskih gradova, proširenje kapaciteta u pružanju usluga, nabavka dodatne oprema za opsluživanje vazduhoplova, unapređenje tehničke opremljenosti putničkog i carinskog terminala i podizanje nivoa bezbednosti“.
– Javno preduzeće Aerodrom Niš se u odnosu na druge aerodrome na tržištu, pokretanjem redovnog niskotarifnog saobraćaja, prvi put od svog osnivanja pozicionira kao faktor na tržištu vazdušnog saobraćaja, te direktno utiče na opslužna područja svih ostalih aerodroma u okruženju – konstatuje se u Programu poslovanja za ovu godinu.
U Dugoročnom planu poslovne strategije javnog preduzeća Aerodrom Niš za period 2017-2027, koji je Gradsko veće usvojilo 22. januara ove godine, do kraja roka na koji je plan donet predviđa se dobit od 585 miliona dinara i povećanje putnika na 770.000. Prioriteti u tom periodu biće, kako se navodi, otvaranje novih avio linija niskotarifnih, tradicionalnih i kargo avio kompanija, povećanje ukupnog broja avio letova u regionu u cilju povezivanja južne i istočne Srbije sa Evropom, ponuda kvalitetnih usluga po ekonomski povoljnim uslovima za putnike i kompanije, proširenje pristanišne zgrade, izgradnja novog tornja, nabavka nove opreme, unapređenje kontrole letenja, povećanje kargo saobraćaja, izgradnja hangara za skladištenje robe…
Šešelj protiv prebacivanja aerodroma Republici?
Predsednik Srpske radikalne stranke Vojislav Šešelj sugerisao je odbornicima SRS u Skupštini grada Niša, koji inače pripadaju vladajućoj većini, da ne glasaju za odluku da se državi besplatno prenese vlasništvo nad niškim aerodromom, kažu nezvanični izvori Danasa.
Prema još nepotvrđenim informacijama, Šešelj je navodno „preporučio“ odbornicima njegove stranke da tako glasaju „i po cenu da se raskine koalicija radikala i naprednjaka na lokalu u Nišu“. Predsednik Gradskog odbora SRS u Nišu Tihomir Perić nije odgovarao na pozive i poruke Danasa, a to nije učinio ni Nikola Savić, bivši poslanik te stranke i njen lokalni funkcioner.
Perić je, međutim, za internet portal Medijska kutija kazao da „ne zna za takvu odluku“, ali da „malo sumnja“ da je to tačno jer su radikali na lokalnom nivou u koaliciji sa SNS-om. SRS u Skupštini grada ima pet od ukupno 61 odbornika. Koalicija oko SNS-a ima 21 odbornika, a njeni partneri – koalicija oko SPS-a ima sedam, a koalicija oko Pokreta socijalista – šest odborničkih mandata. Skupština grada Niša zakazana je za 10. april, a u dnevnom redu nema odluke o prenosu bez naknade niškog aerodroma Republici. Dnevni red Skupštine može se izmeniti do početka zasedanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.