Gradska uprava uz pomoć luke u Beču, ali i nekih zainteresovanih stranih partnera pripremila je projekat o izvodljivosti gradnje međunarodne luke u Šapcu. Međutim, za to je potrebna i inicijativa i dobra volja države, a opravdanosti svakako ima.
Za prevoz tereta kao što su glinica, ili beli limovi i mineralna đubriva iz Šapca, potrebni su kapaciteti veći od milion tona, a to bi bilo višestruko jeftinije nego drumskim ili železničkim saobraćajem. U planu je i gradnja marine kod železničkog mosta, ali bi ona bila namenjena za manje putničke brodove, jahte i čamce. Takođe, neophodno je i čišćenje plovnog puta, jer je Sava međunarodna reka.
Krajem 19. i početkom 20. veka Šabac je bio važna izvozna luka u tadašnjoj Srbiji. Brodovi su odavde odlazili do Beograda, a posle Dunavom do Beča, ali je roba iz Srbije stizala i do Amerike čak i do Australije. U vreme velike ekspanzije „Zorke“ ovde su stizali šlepovi čak iz prekomorskih luka, sa više od pola miliona tona raznih koncentrata za proizvodnju mineralnih đubriva. Poslednjih tridesetak godina rečni saobraćaj umnogome je zaustavljen i zapostavljen. Uglavnom zbog rata na teritoriji bivše SFRJ, a od tada nije čišćen plovni put rekom Savom, koji bi vodio do Siska i Beograda.
Ovde je zapostavljen i železnički saobraćaj. Još 1908. godine Šabac je bio železnicom povezan sa Loznicom i Banja Koviljačom, a krajem prošlog veka pruga od Malog Zvornika do Šapca bila je najopterećenija u tadašnjoj Jugoslaviji, uglavnom zbog glinice koja se transportovala za Rusiju. Ovde je država pokazala veliki nemar neodržavanjem starog železničkog mosta na Savi. Započeta je zaštita i farbanje sa krajeva, ali najveći deo mosta polako nagriza korozija. Takođe je skinut asfaltni sloj kojim se ranije odvijao drumski saobraćaj, a danas most prelaze samo retki biciklisti i pešaci.
Putničke kompozicije do Beograda?
Već duže vreme pravac od Šapca za Loznicu i Mali Zvornik se ne koristi ni za putnički saobraćaj. Za putnike saobraća samo voz od Šapca do Rume i obratno i to retko, iako ima velikog interesovanja građana da se uspostavi direktna linija do Beograda. Nekada je vladala velika gužva za mesto u vozu za Beograd i iz Beograda za Šabac, a građani se pitaju zbog čega ne bi Šabac imao direktne linije za Beograd, Novi Sad i još neke gradove, kad je železnica već kupila veliki broj savremenih ruskih vozova koji bi bili idealni za saobraćaj sa ovim gradom i dalje, do Malog Zvornika.
Šabac Danas: Ovaj projekat se realizuje uz pomoć sredstava iz budžeta opštine Šabac. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.