Za zabranu reklamiranja jaja Agrokorove robne marke „K plus“, kao proizvoda bez GMO sa potvrdom Dunav soja sertifikata…
… koju je naložilo Ministarstvo poljoprivrede Srbije ne postoji racionalno obrazloženje sem da je reč o pritisku konkurencije koja takav sertifikat ne poseduje, tvrdi dobro obavešten izvor Danasa blizak izdavaocima Dunav soja sertifikata.
Veterinarska inspekcija Ministarstva poljoprivrede je naime naložila prestanak reklamiranja jaja „K plus“ preko sredstava informisanja, bilborda i flajera kao proizvoda bez GMO zbog toga što se time kupci dovode u zabunu da jaja drugih proizvođača u Srbiji sadrže GMO što ne može, kako se ističe, da bude slučaj jer su GMO proizvodi u našoj zemlji u potpunosti zabranjeni.
Dunav soja je inače međunarodni sertifikat koji garantuje da su prehrambeni proizvodi pripremani bez učešća GMO sastojaka.
– Kada je reč o jajima robne marke „K plus“ ona su od strane Dunav soja sertifikata standardizovani kao proizvodi bez GMO. Tačno je da su u Srbiji GMO proizvodi zabranjeni zakonski ali to nikako ne znači da se u našu zemlju ne uvoze prehrambeni proizvodi dobijeni od životinja koje su se hranile GMO sastojcima. Dunav soja sertifikat koji je inače međunarodni, prisutan u Austriji, Švajcarskoj i Nemačkoj, pak garantuje da jaja robne marke „K plus“ ne potiču od kokošaka koje su hranjene GMO proizvodima. Prema tome ne postoji ništa sporno u reklami niti je ona na bilo koji način usmerena ka nelojalnoj konkurenciji prema drugim proizvođačima. Očito je da je konkurencija izvršila pritisak zbog čega su se nadležni odlučili na odluku da reklamu zabrane – navodi izvor Danasa. Naš sagovornik ističe da je Ministarstvo poljoprivrede svojevremeno zvanično podržalo Dunav soja sertifikat u Srbiji što predstavlja svojevrsno priznanje da zakonska rešenja o zabrani proizvodnje i distribuciji GMO u Srbiji nisu dovoljna sama po sebi već da je nužno i postojanje sertifikata tog tipa.
– Zbunjuje onda zbog čega su se nadležni u ovom slučaju opredelili na zabranu reklame. Takođe, treba dodati da Veterinarska inspekcija Ministarstva poljoprivrede apsolutno nije ovlašćena da zabranjuje bilo šta vezano za reklamiranje proizvoda. Ona u slučaju da proizvod nije ispravan ili ne odgovara određenim standardima i zakonskim rešenjima može da zabrani njegovu prodaju ali nema nikakva ovlašćenja da zabranjuje reklame i drugu vrstu oglašavanja prehrambenih proizvođača – tvrdi naš izvor.
Ekspert za poljoprivredu Milan Prostran takođe smatra da je zabrana reklame za „K plus“ jaja nelogična.
– Ako postoje organski proizvodi koji se reklamiraju od njive do trpeze kao takvi ne vidim što isti slučaj ne bi važio i za proizvode bez GMO. Jednostavno potrošač ima pravo da bude informisan da li su u konkretnom slučaju, primera radi, kokoške jele GMO hranu ili ne. Stoga ne vidim ništa sporno u takvom načinu oglašavanja. Kada je pak reč o GMO proizvodima striktno iz ekonomskih razloga smatram da Srbija treba da nastavi sa proizvodnjom hrane u kojoj nema GMO jer je to najveća prednost naših prehrambenih proizvoda kada je reč o izvozu – naglašava Prostran.
Agroekonomista Miladin Ševarlić pak smatra da ništa nije sporno u zabrani reklame ali tvrdi da aktuelne kontrole na proizvodnju GMO pa i njihov uvoz treba pojačati.
– Ne vidim zašto bi se bilo koji proizvod u Srbiji reklamirao da je bez GMO kada su GMO proizvodi kod nas zabranjeni. Sa druge strane iako postoji zakon protiv GMO proizvoda u Srbiji postoji jak lobi koji želi da GMO uvede i u našu zemlju i to postepeno. Već se mogu čuti najave da nadležni razmišljaju da dozvole uvoz GMO proizvoda ali ne i njihovu proizvodnju u Srbiji. To bi svakako bilo veoma loše a stvorili bi i nelojalnu konkurenciju našim seljacima. Problem je i u tome što kontrola zloupotreba, to jest kontrola proizvodnja GMO u Srbiji nije dovoljno opsežna i temeljna. Primera radi, kada je reč o soji rade se ispitivanja na malom uzorku i iz provere su izostavljeni veliki proizvođači soje. Isto tako treba pooštriti i kontrolu prehrambenih proizvoda iz inostranstva i sprečavanje šverca GMO u Srbiju – ističe Ševarlić.
Kontaktirali smo juče i nadležne u Ministarstvu poljoprivrede i Dunav soja sertifikatu. Do zaključenja ovog izdanja našeg lista nismo dobili odgovore iz resornog ministarstva sem prosleđenog saopštenja sa objašnjenjem zbog čega je do zabrane reklame došlo. U Dunav soji nam je rečeno da su nadležni za kontakt sa medijima odsutni do kraja sedmice te da će nam se javiti kada budu u mogućnosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.