Zakon o metrou, čiji nacrt će Vlada Srbije razmatrati na svojoj sutrašnjoj sednici, donosi se kao “leks specijalis” kako bi se izopštila aktuelna zakonska rešenja o tržišnoj konkurenciji, čime bi se partneri za izgradnju metroa u Beogradu odredili direktnom pogodbom bez obaveze sprovođenja tendera i javnih nabavki, smatra stručna javnost.
Drugim rečima, donošenjem takvog zakona vlast u Srbiji najverovatnije planira da posao izgradnje metroa dodeli partnerima iz zemalja sa kojima je već vodila razgovore na tu temu.
Podsećanja radi, 22. januara potpisan je memorandum o sprovođenju projektu Beogradski metro sa francuskim i kineskim kompanijama.
Memorandum o razumevanju potpisali su ministar finansija Siniša Mali, direktor JKP Beogradski metro i voz Stanko Kantar, potpredsednik francuske grupe Almstom Filip Delur, generalni direktor u francuskoj kompaniji Ežis rejl Olivier Buvar i predstavnik kineske kompanije Pauer Čajna Šje Ziđi.
Usaglašeno je i da će Francuzi raditi isporuku vozova i elektromašinskih podsistema, odnosno opremu metroa, a da će kineska kompanija će izvoditi radove.
Precizirano je da će u novembru startovati gradnja prve linije, koja će povezivati Železnik i Mirijevo, i da bi ona trebalo da bude završena do 2028. godine.
Eksperti koje je kontaktirao Danas naglašavaju da i pored toga što je izgradnja metroa posao u kome kvalitet i bezbednost moraju da budu na prvom mestu, istovremeno treba voditi računa da ponude za njegovo izvođenje moraju da budu najpovoljnije uz uvažavanje svih specifičnosti investicije.
U tom smislu, stav je struke, nikako ne treba ići na model direktne ponude i donošenja zakona koji za cilj imaju nametanje rešenja koje omogućavaju direktne pogodbe, čime se eliminiše pricip konkurencije i ravnopravnosti u dobijanju posla.
Privtizacioni savetnik Branko Pavlović kaže za Danas da svaki put kada nadležni donose “leks specijalis” imaju nameru da zaobiđu postojeća zakonska rešenja iz određene oblasti.
– Da li je takav slučaj i ovog puta treba sačekati i videti šta sadrži nacrt zakona o metrou. U konkretnom slučaju najjeftinija ponuda ne znači i da je najbolja jer je reč o sofisticiranoj opremi. Važno je da se vodi računa o sigurnosti i kvalitetu i kada je reč o opremi i kada je reč o izvođaču radova. Naravno to nikako ne znači da bi posao trebalo dodeliti firmama iz zemalja sa kojima je Vlada dosad pregovarala o izvođenju tog posla. Jednostavno nisu to jedine kompanije koje imaju potrebne kvalifikacije i iskustvo da se bave tim poslom – navodi naš sagovornik.
Ekonomista Milan R. Kovačević takođe smatra da je donošenje posebnog zakona o konkretnoj investiciji u suštini “leks specijalis” kojim želi da se uredi način njenog izvođenja mimo propisanih i važećih zakonskih rešenja iz te oblasti.
– To nikako nije dobar način biranja partnera za izvođenje investicije. Potrebno je pronaći odgovarajuće partnere koji mogu odgovoriti zadatku koji je postavljen i nikako ne treba ići na zaobilaženje postojećih rešenja koja podrazumevaju raspisivanje tendera i javnih nabavki za pronalaženje najpovoljnijeg ponuđača – navodi Kovačević.
Kontaktirali smo juče i nadležne u Ministarstvu finansija Srbije kako bi smo saznali da li se u Nacrtu zakona o metrou koji je izradila Radna grupa za realizaciju projekta Beogradskog metroa precizira obaveza izbora najpovoljnijeg ponuđača kroz tendersku proceduru međutim odgovoreno nam je da su “naša pitanja za Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture”.
U tom resornom ministarstvu pak Danasu je rečeno da će Nacrt zakona o metrou istog dana, nakon što ga potvrdi Vlada, biti publikovan i dostupan za pregled kao Predlog zakona na sajtu Skupštine Srbije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.