Vest da Pežo kupuje Zastavu, koju su objavili pojedini mediji, ponovo je nametnula pitanje da li kragujevački proizvođač automobila dobija strateškog partnera. Spekuliše se da Pežo planira da u Fabriku automobila uđe posredstvom distributerske firme Verano motors, koja je najveći prodavac Pežoovih modela u Srbiji, kao i da bi u Zastavi trebalo da se proizvodi jedan od najnovijih Pežoovih automobila (možda i model 307), koji bi se prodavao na domaćem i tržištima u regionu.

Vest da Pežo kupuje Zastavu, koju su objavili pojedini mediji, ponovo je nametnula pitanje da li kragujevački proizvođač automobila dobija strateškog partnera. Spekuliše se da Pežo planira da u Fabriku automobila uđe posredstvom distributerske firme Verano motors, koja je najveći prodavac Pežoovih modela u Srbiji, kao i da bi u Zastavi trebalo da se proizvodi jedan od najnovijih Pežoovih automobila (možda i model 307), koji bi se prodavao na domaćem i tržištima u regionu. Predsednik Upravnog odbora Grupe Zastava vozila Milorad Savićević potvrdio je da su Verano motors, kao i još neke domaće firme zainteresovane za jedinog domaćeg proizvođača automobila, ali takođe ističe da se ne pregovara o strateškom partnerstvu.
Naši sagovornici u Fabrici automobila naglašavaju da stvarni oporavak Zastave i kompletne domaće auto-industrije može da obezbedi jedino ozbiljan strateški partner, odnosno neka od poznatijih svetskih auto-kompanija. „Prodaja Zastave nekoj distributerskoj firmi ili domaćim „biznismenima“ označila bi, u to smo sigurni, početak kraja proizvodnje automobila u Kragujevcu i Srbiji. Otuda nam nije jasno ko i zašto lansira informacije te vrste, posebno u trenutku kad je Zastava sklopila ugovor o saradnji sa Dženeral motorsom. Nameće se i pitanje zašto Dženeral motors koji je, posredstvom Opela, na neki način već ušao u Zastavu, ne bi, u dogledno vreme, uspostavio strateško partnerestvo sa Fabrikom automobila, već se obnavlja priča sa Pežoom, koja je neslavno okončana još pre desetak godina“, pitaju se u Zastavi.
Treba podsetiti da je devedesetih godina Zastava pregovarala o uspostavljanju strateškog partnerstva sa Fijatom, Folksvagenom, Renoom, Hjundaiem, Pežoom i još nekim kompanijama. Ponuda Folksvagena je u startu odbijena, jer su u Zastavi priželjkivali nastavak i proširenje saradnje sa Fijatom (Folksvagen je potom otišao u češku Škodu). Fijat je u maju 1992, neposredno po uvođenju sankcija, „ad akta“ stavio već sklopljeni ugovor o formiranju zajedničke kompanije sa Zastavom za proizvodnju automobila u Kragujevcu. Nedugo potom usledili su pregovori sa Renoom, koji su, prema tvrdnjama tadašnjih čelnika Zastave, dosta obećavali, ali se na putu realizacije tog poslovnog aranžmana isprečio međunarodni embargo. Sredinom 90 – tih govorilo se i pisalo o pregovorima Zastave i Pežoa. Ti pregovori trajali su, s prekidima, dve do tri godine, da bi u proleće 1998. u Kragujevac iz Pariza stigla zvanična informacija da su Zastava i Pežo potpisali tzv. „pismo o namerama“ o budućoj poslovno-tehničkoj saradnji dve firme, kojim je, između ostalog, bila predviđena i proizvodnja jednog od Pežoovih modela u Fabrici automobila. Preliminarno dogovorena saradnja bila je aktuelna tek nekoliko meseci pošto je u oktobru 1998. NATO zapretio bombardovanjem Srbije, a kada su s proleća 1999. te pretnje i realizovane, najznačajniji Zastavini pogoni porušeni su gotovo do temelja, a novine su tih dana pisale da je „NATO bio brži od Pežoa“. Poslovodstvo Zastave pokušavalo je nakon petooktobarskih promena 2000. godine da obnovi pregovore sa francuskim proizvođačem automobila, nekih razgovora je i bilo, ali se ispostavilo da Pežo više nije zainteresovan za saradnju sa kragujevačkom fabrikom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari