Sagovornici Danasa različito komentarišu povećanje cene paradajza u ovo doba godine.
Zoran Nikolić, Nacionalno udruženje potrošača Srbije
Pitamo se ovih dana šta se desilo sa paradajzom. Ali dok nekom ne smrkne drugom ne svane, pa tako sada mi potrošači plaćamo skuplje, a korist imaju proizvođači. Očigledno je došlo do poremećaja na tržištu. Mi smo čuli da je bilo poteškoća kod nekih proizvođača u Albaniji i Grčkoj i da im je propao rod. Kažu da sada nema dovoljno paradajza sa polja da podmiri potrebe.
Branislav Gulan, član Odbora za selo SANU
Zato što ga nemamo. Srbija uvozi paradajz iz Grčke, Turske, Holandije, a najviše iz Albanije. Naše potrebe godišnje su oko 25.000 tona, a uvozi se 16.000 tona. Prošle godine smo izvezli paradajza za 4,6 miliona dolara, a uvezli za 18 miliona dolara. Zašto se više ne proizvodi u Srbiji – ne znam.
Milan Prostran, ekspert za poljoprivredu
Cena paradajza je veoma visoka naročito kada se zna da je sada doba sezone kada bi trebalo da ga ima najviše i da bude najjeftiniji. Razlog zbog koga je paradajz u Srbiji skup je činjenica da je omanula proizvodnja ove sezone. Do toga je došlo zbog dosta kiše koja je pala ali i zbog kasne sadnje paradajza. Mene veoma čudi kako uvoznici nisu prepoznali ovaj trenutak i uvezli veće količine paradajza. Tako bi prodali više robe ali po nižoj ceni. Očito je da ne mare o kupovnoj moći građana već ih interesuje samo profit. Epilog svega može da bude da će potrošači sve manje kupovati paradajz te da ćetrgovci krajem septembra morati da ga bacaju jer neće imati ko da ga kupi.
Vojislav Stanković, agrarni analitičar
Prvi razlog zbog koja je paradajz skup su vremenski uslovi koji su izazvali smanjenje proizvodnje. Drugi razlog je što je paradajz ove sezone zasađen na manjim površinama nego što je to bio slučaj ranijih godina. Smanjena proizvodnja uz stabilnu potražnju za paradajzom je dovela do velikog rasta njegove cene. Kao treći razlog o kome možemo govoriti kada je reč o visokoj ceni paradajza jeste taj što se preprodavci ugrađuju u njegovu cenu koštanja s obzirom da se taj proizvod prodaje tek iz treće ili četvrte ruke njegova cena se znatno povećava kako bi svako uzeo svoj „deo kolača“. Najmanje od svih zaradi proizvođač, a gubitnici su i kupci koji pazare skup paradajz.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.