O privatizaciji Galenike pre dve godine uveliko se pisalo, a priča se ovih dana aktuelizuje nakon sve češćih prozivanja Vlade zbog sporne nabavke aviona koja je oglašena za državnu tajnu, a kupljen je od iste firme koja je privatizovala bivšeg farmaceutskog giganta.
List Danas je pre više od pola godine ukazao na „slučaj avion“ prenoseći da je Vlada objavila kako je kupila avion ali je prećutala činjenicu da je to urađeno preko računa BIA i da su pod oznakom „strogo poverljivo“ svi podaci o toj transakciji. Tako javnost nije uspela da sazna od koga je i pod kojim uslovima kupljen „embraer 135BJ legacy 600“ serijski broj 14501006, da li je reč o poklonu, kreditnoj liniji, jednokratnoj isplati i po kojoj ceni.
Poseban problem kod ove kupovine je to što se kao prethodni vlasnik aviona vodi brazilska kompanija EMS, ista ona koja je preko mreže različitih firmi kupila Galeniku. Tu informaciju objavio je pre dva dana Insajder a u centar pažnje javnosti ponovo je dospela privatizacija Galenike i spekulacije da su se preko te transakcije izmirivale neke druge obaveze ili dugovi.
Podsetimo, Galenika je oglašena za prodaju kao prezaduženo preduzeće iako je dug zapravo bio tri puta manji nego što se u dokumentaciji tvrdilo. U javnom pozivu koji je Ministarstvo privrede raspisalo 1. septembra 2017. navodi se da je prema proceni međunarodne revizorske kuće Dilojt, dug Galenike za oko 152 miliona dinara veći od vrednosti imovine, ali u tu računicu nije ušao podatak da je nakon izrade procene otpisano 118 miliona evra duga prema državnim poveriocima, pa je na kraju 2016. ukupan minus te kuće, uključujući i ono što je u međuvremenu dodato, iznosio oko 43 miliona evra preko visine kapitala.
Kome je bilo u interesu da uglednu farmaceutsku kuću koja je nekada držala i do 65 odsto tržišta velike Jugoslavije, prikaže u mnogo gorem svetlu nego što ona jeste? I da je tako „ocrnjenu“ nudi na prodaju? Kupac je trebalo da ispadne još i fer, jer je po uslovima tendera mogao da ponudi jedan evro za firmu plus otplatu duga i investicije.
Brazilski EMS, koji jeste velika farmaceutska kompanija u globalnim razmerama, nastupio je u konzorcijumu sa više povezanih firmi i preko svoje ispostave iz Luksemburga ponudio je 16 miliona evra uz obavezu da vrati 25 miliona evra bankama i investira 5,5 miliona, dakle ukupno ga je koštalo 46,5 miliona evra.
Prema ugovoru, kupac ima obavezu da nastavi proizvodnju najmanje dve godine, što je rok koji ističe u novembru ove godine. Nakon toga, kupac ima pravo da sa imovinom Galenike radi šta hoće. Za sada se ne zna kakvi su planovi novih vlasnika, a ne znaju se ni uslovi pod kojima je upravo ta firma prodala svoj polovni avion Vladi Srbije, odnosno, bar zvanično BIA.
Signali da sa tom privatizacijom i ukupnim aranžmanom nešto nije u redu pojačani su spekulacijama da je pravi vlasnik firmi iz konzorcijuma sa EMS-om, a preko njih i Galenike, zapravo kontroverzni biznismen Cane Subotić. To što je sada u sve to ubačena i misteriozna nabavka aviona, još je jedan adut za nove spekulacije koje vlast samo podstiče ćutanjem.
Inače, stručnjaci tvrde da se polovni avioni sa tim karakteristikama mogu na svetskom tržištu nabaviti po ceni od oko osam miliona dolara. Koliko ga je naša Vlada platila ili šta je njime platila, još nije poznato.
Vladina flota
Na internet stranici Planespotters.net navedeni su podaci o novom Vladinom avionu „embraeru“, proizvedenom pre nešto manje od 12 godina. Prvi vlasnik bila je aviokompanija Sao Conrado Taxi Aereo iz Brazila, od koga ga je u aprilu 2013. kupio EMS, a od oktobra prošle godine vlasnik Republika Srbija. To je treći avion u Vladinoj floti. Prvi je Learjet 31a, star 27 godina i u relativno je dobrom stanju dok se drugi, Falcon 50 star 37 godina često kvario pa je let njim bio neizvestan.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.