Od subote 1.aprila prestaju da važe sezonske zakonske obaveze koje nalažu upotrebu zimske opeme na automobilima pa vozači u Srbiji mogu da zamene zimske sa letnjim gumama.
S obzirom da zakonom nije predviđena obaveza skidanja zimskih guma, koje su obavezne u periodu od 1. novembra pa sve do 1.aprila, jedan broj vozača, da bi se uštedelo na troškovima održavanja svog četvorotočkaša, to ne čini što je popuno pogrešno jer se na taj način stvara rizik da se nađu u bezbedonosnim i finansijskim problemima.
Cene guma se formiraju u zavisnosti od veličine kao i toga ko je njihov proizvođač. Shodno tome, cene letnjih guma u Srbiji u datom trenutku se kreću se između 3.000 do oko 34.000 dinara po komadu.
Poznavaci situacije na tržištu, kažu da neko ko poseduje automobil marke “punto” ili je možda vlasnik nekadašnjeg nacionalog vozila u Srbiji, marke “jugo”, koje se više ne proizvodi, može da pronađe gumu po ceni od 5.000 dinara po komadu. Onaj ko pak vozi, primera radi automobil marke “bmw” za gume će plaćati 10.000 dinara po komadu.
Usluga zamene gume kod vulkanizera u glavnom gradu Srbije iznosi u proseku oko 1.000 dinara po točku.
S obzirom na visoku cenu guma, u uslovima ekonomske krize nastale usled epidemije korona virusa i rata u Ukrajini, i ovog puta će se naći vozači koji ne žele da nabave letnje gume, jer ih zakon na to ne obavezuje. Ipak, to je velika greška, i stručnjaci za saobraćaj ističu da to nikako ne treba činiti.
Letnje gume su napravljene od tvrđe smeše u odnosu na zimske, kako bi mogle da obezbede optimalne performanse po vrućem asfaltu, kada je reč o putu kočenja i stabilnosti.
Šara na letnjim gumama je drugaćija jer ima više uzdužnih i širih kanala kako bi lakše odvodila vodu tokom letnjih pljuskova sa gazeće površine.
Zimske gume imaju šaru sa više poprečnih kanala kako bi trakcija po snegu bila bolja, a napravljene su od mekše smeše da bii obezbedile neophodne performanse po hladnom vremenu.
Zbog toga se zimske gume mnogo brže troše po toplom asfaltu, ne mogu da drže dobro vozilo u krivinama i sa njima je neuporedivo duži put kočenja.
Po vrućoj podlozi put kočenja sa zimskih gumama se produžava za skoro deset metara u odnosu na letnje. Sve su ovo argumenti zbog čega ih nije preporučljivo koristiti kada prođe zimska sezona.
Primera radi, ako na letnji put krenete sa zimskim gumama, šara će se prilično trošiti zbog velike kilometraže, pa će vlasnik automobila na zimu opet morati da kupuje nove zimske gume da bi mogao da se vozi bezbedno po snežnom vremenu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.