Zbog Fijata u Rusiji "lade" preplavljuju Srbiju 1Foto: Stanislav Milojković

Iako se poslednjih dana ističe sve izvesnija mogućnost bescarinskog plasmana sve tri verzije „fijata 500L“ na tržišta zemalja Evroazijskog ekonomskog saveza i tvrdi da će od toga korist imati i srpski potrošači, jer će moći da kupuju ruska vozila pod istim uslovima, bez carina od 12,5 odsto, pažljivija analiza dovodi u pitanje početnu euforiju.

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

Naime, prema početnim postulatima ovog posla, iz kragujevačke fabrike automobila bi na tržište EES – Rusije, Belorusije, Kazahstana i Jermenije od oko 150 miliona stanovnika, trebalo da krene kontingent od nekih 10.000 relativno skupih „fijata 500L“, a za uzvrat će u Srbiju, za sedam miliona potencijalnih potrošača, pod istim povlašćenim statusom doći isto toliko jeftinih ruskih putničkih, terenskih i teretnih vozila. Rusi će, gotovo izvesno, kupcima u Srbiji da ponude neke od Ladinih modela, najverovatnije „kalinu“, koja će ovde, bez carine, da košta do 7.000 evra, zatim „lada Nivu“, ali i teretnjake marke GAZ – „Gazela next“, na primer. S druge strane, kragujevačka fabrika sa „fijatom 500L“, kreće u veliku avanturu, jer se i dalje ne zna ko će i pod kojima uslovima da prodaje taj automobil i rezervne delove u Evroazijskom regionu, gde su noviji Fijatovi modeli relativno, ako ne i u potpunosti – nepoznata vozila.

Podsetimo i da srpski zvaničnici već tri godine, od aprila 2013, moljakaju Vladimira Putina i njegove saradnike da omoguće povlašćeni plasman jednog kontingenta „fijata 500L“ na ruskom tržištu, od čega, uprkos svim obećanjima, do sada nije bilo ništa. Ipak, zemlje EES-a gotovo naprasno su odustale od stroge zaštite svojih automobilskih industrija, a jedan od važnijih uzroka je to što se najveća ruska automobilska kompanija, AvtoVaz, od 2013., u većinskom vlasništvu grupacije Reno-Nisan, našla praktično pred bankrotom. Da bi izašao iz te situacije, Vazu su neophodna nova tržišta, a jedno, ovo domaće, ponudiće mu Vlada Srbije. I to pod najpovoljnijim mogućim uslovima. Posledica, s obzirom na očekivanu cenu „lade Kaline“ od oko 7.000 evra, može biti ugrožavanje prodaje „fijata 500L“, ali i ostalih inostranih automobila koji nisu u povlašćenom statusu. Kome to, onda, pomaže Vlada Srbija – ruskom AvtoVazu ili domaćoj auto-industriji, odnosno kompaniji Fijat Krajsler automobili i njenim radnicima, koji poručuju da je njihovoj fabrici potreban barem još jedan model.

Problemi u AvtoVazu

Neto gubitak ruskog AvtoVaza za 2015. godinu iznosio je 73,8 milijardi rubalja (847 miliona evra), i gotovo je tri puta veći od minusa od 25 milijardi rubalja iz 2014. Reno je prošlog meseca saopštio da može da dokapitalizuje i u potpunosti preuzme AvtoVaz, koji je lane opteretio račun francuskog proizvođača sa 620 miliona evra, ali mu je poručeno da će u okviru antikriznog plana dalje „optimizovati radnu snagu“, nakon što je kompanija već prebacila sve zaposlene i menadžment na četvorodnevnu radnu nedelju u februaru prošle godine. Rusko tržište automobila je prošle godine opalo za 35 odsto, pošto su međunarodne sankcije i pad cena nafte uzeli danak.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari